مهم‌ترین چالش مذاکرات تهران ریاض چیست؟

کد خبر: 1120742

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اگر مذاکرات ایران و عربستان که چالش مهم آن مسئله یمن است به خروجی برسد روابط تهران ریاض از سر گرفته خواهد شد.

مهم‌ترین چالش مذاکرات تهران ریاض چیست؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا می گوید اگر روند مذاکرات ایران و عربستان که مهم‌ترین چالش آن جنگ عربستان علیه یمن است به یک خروجی قابل قبولی برسد، قطعا روابط تهران ریاض در یک فرایند زمانی کوتاه از سر گرفته خواهد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است اظهار خوش‌بینی حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نسبت به دورنمای روابط تهران و ریاض نشان می‌دهد که به‌رغم وجود برخی چالش‌ها در مسیر بهبود رابطه بین ایران و عربستان امیدواری‌هایی برای ایجاد همگرایی بین این دو کشور تاثیرگذار منطقه وجود دارد. روابط دو کشور در ۴ دهه گذشته تحت تاثیر فضاسازی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار داشته، تا جایی که عربستان به دلیل همراهی با سیاست‌های آمریکا روابط خود با ایران را قطع کرد.

به بیان هانی زاده سیاست‌های تخریبی عربستان در طول دوران حاکمیت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و به دلیل حمایت‌های آمریکا از سیاست‌های تهاجمی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان علیه ایران و محور مقاومت تشدید شد. نقش تخریبی عربستان در سوریه، عراق و لبنان و تحمیل یک جنگ ظالمانه بر ملت فقیر یمن آن هم تنها به دلیل گرایش اکثریت مردم این کشور به یک مذهب مشخص، شرایط ادامه همگرایی منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار داد.

 کارشناس سیاست خارجی یادآور شد عربستان در طول ۱۰ سال گذشته در بحران سوریه مبلغ ۸۰ میلیارد دلار و در جنگ ظالمانه ۷ ساله خود علیه مردم بی‌دفاع یمن مبلغ ۳۵۰ میلیارد دلار هزینه کرد، اما نتوانست ترتیبات سیاسی و میدانی این دو کشور را تغییر دهد؛ در عراق نیز عربستان سعودی سیاست خصمانه‌ای را علیه جریان‌های مردمی مانند حشدالشعبی، عصائب اهل‌الحق و النجباء اتخاذ و تلاش کرد تا بین طیف‌های سیاسی عراق شکاف ایجاد کند.

عربستان در یک چرخش جدید از اردیبهشت‌ماه سال جاری یک سلسله گفت وگو‌هایی در بغداد با اشراف دولت عراق با نمایندگان جمهوری اسلامی آغاز کرد که این مذاکرات به‌رغم وجود چالش‌های جدی پیشرفت‌هایی نیز داشته است. دیدار اخیر امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود در حاشیه نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در پاکستان از وجود اراده جدی نزد دولتمردان سعودی برای بهبود روابط با ایران حکایت دارد.

پیش‌بینی می‌شود اگر روند مذاکرات ایران و عربستان که مهم‌ترین چالش آن دست برداشتن سعودی از  حمله به یمن است به یک نتیجه قابل انتظاری قابل برسد قطعا روابط تهران و ریاض دربرهه کوتاهی مجدد به حالت قبلی بزا خواهد گشت. این جمله را امیرعبداللهیان می گوید و ادامه می دهد به‌ویژه اینکه فواد حسین وزیر خارجه عراق در جریان سفر اخیر خود به تهران و دیدار با همتای ایرانی خود بر ضرورت از سرگیری مذاکرات تهران - ریاض در بغداد تاکید کرد./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها