خبر به روایت «فردا»

دوباره سیل / هرزرفت بودجه/ ترس ترامپ و دوستان/ دارو هم نسیه بخریم؟

کد خبر: 1120951

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دوباره سیل / هرزرفت بودجه/ ترس ترامپ و دوستان/ دارو هم نسیه بخریم؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود به پدیده جدید اتوبوس‌خوابی واکنش مدیران شهری به آن پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «رجز خوانی چمران برای اتوبوس خواب ها!» نوشته: «شورای شهر تهران با همکاری شهرداری قصد دارد مانع حضور کارتن خواب‌ها در اتوبوس‌ها برای گرم شدن شود».

آفتاب یزد سیل جنوب کشور را نیز عکس یک کرده و مایه غافلگیری مسئولان دانسته است. در این گزارش نوشته: «مردم جنوب کشور که تا یک هفته قبل برای تامین آب کشاورزی و شرب با چالش روبرو بودند طی دو روز گذشته با سیلاب گسترده مواجه شده‌اند و نکته حائز اهمیت این است که طبق روال همیشه مسئولان مدیریت بحران کشور در غافلگیری به سر می‌برند و بحران زده عمل می‌کنند! انگار که بحران زدگی در ستاد مدیریت بحران کشور طی سال‌های اخیر به یک امر طبیعی بدل شده است و در بزنگاه‌های حیاتی، این ستاد به جای اینکه بحران را مدیریت کند دچار غافلگیری می‌شود و عنان از کف می‌دهد؛ فرق هم نمی‌کند که دولتی اصلاح‌طلب روی کار باشد یا اصولگرا، روال غافلگیری ستاد مدیریت بحران هر سال تکرار می‌شود و حاصل این تکرار چیزی جز آسیب بیش از اندازه به مردم نیست. آن هم مردمی که به خودی خود در شرایط سخت و در شهر‌های کم برخوردار زندگی می‌کنند. با این همه سوال اینجاست که کجای مدیریت بحران در کشور ما دچار مشکل است که ستاد مدیریت بحران به این اندازه بحران زده عمل می‌کند؟»

آفتاب یزد 15 دی

«جوان» ترامپ را عکس یک کرده و دلیلش واکنشی است که دیروز پمپئو به اظهارات اخیر رئیسی درباره قصاص ترامپ نشان داد. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «وحشت تقاص» نوشته است: «معلوم است ترامپ و پمپئو تلویزیون جمهوری اسلامی را خوب نگاه می‌کنند. دو شنبه شب، هنوز ساعتی از پایان مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی نگذشته، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین امریکا در یک مصاحبه از دولت امریکا درخواست که سطح حفاظت از خودش و ترامپ را در برابر تهدید ایران بالا ببرد. سرنوشت مایک پمپئو و دونالد ترامپ در حال تبدیل شدن به چیزی شبیه به سرنوشت سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی است که بعد از ثلث قرن فتوای تاریخی رهبر فقید انقلاب همچنان در خفا زندگی می‌کند. رشدی، ۷۴ ساله، سال ۹۷ گفته بود دیگر مایل نیست پنهانی زندگی کند، ولی او هنوز هم تحت حفاظت است. در دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی، ظاهراً پمپئو و ترامپ هم در وحشت وضعی هستند که رشدی سه دهه تمام با آن دست‌وپنجه نرم کرده و البته شانس‌شان کمتر از اوست.»

جوان 15 دی

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود به موضوعی پرداخته که همین دیروز «اعتماد» هم گزارش کرده بود؛ پدیده‌ای غم انگیز ناشی از بدتر شدن اوضاع اقتصادی مردم است یعنی «درمان قسطی». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «درمان نسیه به دلیل افزایش قیمت دارو» نوشته است: «این روزها زندگی مردم بر اساس اقساط دسته‌بندی می‌شود. به‌غیر از منزل که اگر اجاره بها را اقساط حساب نکنیم که بیشترین هزینه خانوار را پوشش می‌دهد و میلیون‌ها نفر در تامین آن دچار مشکل هستند، خودروی قسطی، یخچال و تلویزیون و فرش قسطی، برنج و صابون و گوشت قسطی و در این اواخر نان قرضی و پرداخت آن همزمان با واریز یارانه، زندگی مردم را شامل می‌شود. هرچند «نسیه‌بری» از صدها سال پیش در فرهنگ ایرانیان وجود داشته، اما این روزها با افزایش هزینه‌های درمانی و قیمت دارو، قسط و نسیه‌بری به حوزه درمان رسیده است. هر‌چند بیمه‌ها هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهند اما میلیون‌ها نفر در کشور هنوز بیمه نیستند و نمی‌توانند از خدمات آن بهره ببرند. مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده: «حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر شاغل فاقد بیمه در کشور داریم که باید این افراد از خدمات بیمه برخوردار باشند.» و همین امر سبب شده که هزاران خانواده با هزینه‌های درمانی، فقیر شوند. چند ماه پیش بود که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد «۶۱۲ هزار نفر از مردم کشور در یکسال اخیر به زیر خط فقر ناشی از پرداخت هزینه‌های درمانی رسیدند.» البته کارشناسان این آمار را چندین برابر در زمان شیوع کرونا می‌دانند و این روزها که هزینه‌های درمان و دارو افزایش چشمگیری داشته، بسیاری برای تامین این هزینه‌ها روی به نسیه‌بری دارو آورده‌اند.»

آرمان ملی 15 دی

«کیهان» در تیتر یک امروز خود یک گزارش تحلیلی دارد و از «تحریف سردار سلیمانی» نوشته است. این کار را «مأموریت پادوهای قاتلان شهید» می‌داند و در این گزارش آورده است: «هم‌زمان با ایام دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، عده‌ای که خوارج زمانه‌اند بازهم ناباورانه دست‌به‌کار شده‌اند تا با مصادره به مطلوب کردن سردار دل‌ها و تحریف شخصیت شهید، خروجی سیاسی بگیرند! ... اسوه صبر و ولایتمداری و علمدار جبهه مقاومت دو سال پیش به دست آمریکایی‌های جنایتکار ترور شد و رئیس‌جمهور تروریست آمریکا رسماً مسئولیت اقدام ناجوانمردانه خود را برعهده گرفت اما این‌ همه ماجرا نیست. پادوهای قاتلان شهید سلیمانی هم از دو سال پیش در گوشه و کنار دست ‌به‌ کار شدند و ضمن همنوایی و همراهی با ضدانقلاب، تحریف شخصیت حاج قاسم را در پیش گرفتند. ترور و تحریف که در تقابل با گفتمان انقلاب و دکترین مقاومت انقلاب اسلامی به‌مثابه دو لبه یک قیچی‌اند. هنوز خون آن شهید خشک نشده بود که پادوهای داخلی غرب دوباره سازِ سازش با آمریکا را کوک کردند و با مهندسی ترس در افکار عمومی به مخالفت با «انتقام» پرداختند.»

کیهان 15 دی

«شرق» امروز به جای عکس یک هم گزارش کار کرده است. در تیتر یک خود به بودجه و برداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی از آن پرداخته است. در این گزارش با تیتر «‌ویژه‌برداری از بودجه» آمده است: «طبق لایحه بودجه سال 1401، دانشگاه‎های علوم پزشکی بودجه‎ای بالغ‎ بر 124 هزار میلیارد تومان دریافت می‌‎کنند که این مبلغ نزدیک به 10 درصد از کل بودجه هزینه‎ای دولت را شامل می‎شود؛ جالب اینکه مسئولان این دانشگاه‌ها در رابطه با این بودجه دریافتی به هیچ‌کدام از مراجع نظارتی پاسخ‌گو نخواهند بود! البته این عدم پاسخ‌گویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در قبال بودجه دریافتی، ریشه در یک بند قانونی دارد! طبق ماده 1 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال 95، تمامی دانشگاه‌های کشور به‌منظور سهولت در انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، از شمول فرایند‌های نظارتی مستثنا هستند. نکته شایان توجه اینجاست که دانشگاه‌های علوم پزشکی اساسا به‌عنوان بازوی اجرائی وزارت بهداشت در استان‌های کشور فعالیت دارند و در ‌واقع مانند یک بنگاه اقتصادی به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند. یکی از مصادیق بارز هرزرفت بودجه، عدم صداقت دستگاه‌های اجرائی در برآورد منابع مورد نیاز برای انجام امور مربوطه و وظایف خود است. به عبارت دیگر دستگاه‌ها عموما برای دریافت هر‌چه بیشتر منابع مالی، در‌خصوص عملکرد خود ادعایی خلاف واقع دارند.»

شرق دی

«ایران» سیل در استان‌های جنوبی کشور که تا کنون جان 8 نفر از هموطنانمان را گرفته، عکس یک کرده و تیتر زده «سیل اشک».

این روزنامه دولتی همچنین گزارشی دارد از نقش بانک‌ها در رسیدن نقدینگی به بالای 4 هزار هزار میلیارد تومان. در این گزارش که با تیتر «بانک‌های خصوصی پشت‌پرده جهش‌های ارزی» منتشر شده، آمده است: «از سال 1397 موتور رشد نقدینگی بسیار سرعت گرفت به‌طوری که رقم نقدینگی از1900 هزار میلیارد تومان سال 1397 به 3921 هزار میلیارد تومان در پایان شهریور سال 1400 رسیده  که در مقایسه با شهریور سال گذشته 1/39 درصد رشد داشته است اما نگران‌کننده‌تر از افزایش میزان نقدینگی، اختلاف فاحش رشد آن از میزان تولید در کشور است به‌طوری که براساس اطلاعات بانک مرکزی در دهه نود و تا شهریور 1400، متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور به اندازه یک درصد بوده  اما در همین زمان متوسط رشد نقدینگی 4/29 درصد بوده است. نتیجه این موضوع افزایش مداوم نرخ تورم در سال‌های قبل بوده است».

ایران 15 دی

«اعتماد» یک عکس بزرگ از علی باقری که این روزها سرگرم مذاکره با اعضای 1+4 است را انتخاب کرده و در گزارشی با عنوان «چالش زمان محدود برای احیای برجام» نوشته است: «همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام، مخالفان نیز به حملات خود برای جلوگیری از احیای این توافق که با برداشتن فشار تحریم‌ها از روی دوش ایران به تهران در عبور از چالش‌های اقتصادی کمک خواهد کرد، شدت بخشیده‌اند.»

اعتماد 15 دی

«وطن امروز» تیتر و عکس و بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به سیل اختصاص داده است. تیتر زده «سیل در نصف ایران» و نوشته: «شدت بارش‌های زمستانی که طی چند روز اخیر سراسر کشور را فرا گرفته است، منجر به جاری شدن سیل در استان‌های جنوبی شد و خانه و کاشانه خیلی‌ها را ویران کرد. این رخداد کم‌نظیر جوی همچنین خسارات فراوانی را به زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد کرده است به طوری که امداد‌رسانی به سیل‌زدگان در برخی مناطق به دلیل انسداد جاده‌ها، شکسته شدن پل‌ها و تخریب راه‌های ارتباطی از طریق هوایی انجام می‌شود. شدت و حجم بارندگی‌ها بویژه در 4 استان فارس، سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان و کرمان تا حدی است که فقط در کنارک سیستان‌و‌‌بلوچستان بیش از 2 هزار خانوار با مشکل آبگرفتگی معابر و منازل مواجهند. طبق گزارش‌های رسیده، سیلاب، 10 هزار نفر از ساکنان این منطقه را محاصره کرده است. در برخی مناطق دیگر خیلی از روستاهای پایین دست سدها تخلیه اضطراری شدند. وقوع جریان سیلابی اخیر در مناطق جنوبی کشور تداعی‌کننده بارش‌های سیل‌آسای سال 97 در خوزستان است. بر اساس اعلام رسانه‌های محلی، شدت بارش‌ها در هرمزگان و جاری شدن سیل، آب موجود در سطح شهر و دریا را به یکدیگر متصل کرده و بارش‌های شدید بیشتر مناطق هرمزگان را زیر آب برده است. جاری شدن سیل علاوه بر خسارات سنگین به زیرساخت‌ها، تلفات جانی و خسارات مالی زیادی را نیز در پی داشته که باعث جان باختن 8 هموطن و نابودی بخش عمده‌ای از مزارع و احشام روستایی شده است. در این شرایط،‌ نیروهای امدادرسان از همه ارگان‌ها بی‌وقفه در حال کمک‌رسانی و ارائه خدمات به سیل‌زدگان هستند. هر چند این خدمات شامل تخلیه آب منازل و معابر تا اسکان اضطری آسیب‌دیدگان، تامین غذا و وسایل گرمایشی و... ارائه شده است اما طبق اعلام رسانه‌های محلی، برای بازگشت زندگی سیل‌زدگان به روال عادی کمک‌های بیشتری مورد نیاز است.»

وطن امروز 15 دی

«صبح نو» جلد امروز خود را به «ترامپ» داده است و دلیلش ترس و نگرانی است که بعد از اظهارات برخی مقامات ایرانی از جمله شخص رئیس جمهور درباره گرفتن انتقام خون شهید سلیمانی، به جانش افتاده است. این روزنامه اصولگرا با اشاره به اظهارات اخیر پمپئو مبنی بر اینکه «از من و ترامپ محافظت کنید» تیتر زده: «هراس شیاطین از انتقام».

صبح نو در یکی دیگر از گزارش‌هایش نیز به روحانی و آینده سیاسی او پرداخته است. از جلسات هفتگی وی با اعضای کابینه‌اش خبر داده و این بررسی می‌کند که آیا او در مسیر هاشمی شدن، قرار دارد؟

صبح نو 15 دی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها