سنگ‌اندازی‌های آمریکا در روند تحقیقات پرونده ترور سردار سلیمانی

کد خبر: 1121183

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ضمن تأکید بر اینکه ایران پرونده ترور فرماندهان نصر را تا پایان پیگیری خواهد کرد، خبر داد که آمریکا اجازه نمی‌دهد پرونده ترور شهدای مقاومت به نتیجه برسد.

سنگ‌اندازی‌های آمریکا در روند تحقیقات پرونده ترور سردار سلیمانی

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، شامگاه (چهارشنبه)، در مصاحبه با شبکه «العهد» عراق، درباره مسائل مختلفی از جمله پیگیری پرونده شهادت سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توضیحاتی ارائه کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شهادت فرماندهان نصر یک رویداد مهم تاریخی است باید گرامی داشته شود، تأکید کرد که عاملان این جنایت باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

ایرج مسجدی اضافه کرد: «کمیته قضایی مشترک عراق و ایران تشکیل شده است و تا امروز چند نشست در بغداد و تهران برگزار شده و این پرونده در حال پیگیری است».

مسجدی همچنین افزود: «این پرونده تا پایان پیگیری خواهد شد. پرونده چند بعد  از جمله حقوقی، سیاسی و قضایی دارد؛ بنابراین پیگیری آن زمانبر است».

وی همچنین خبر داد: «آمریکا اجازه نمی‌دهد که تحقیقات درباره ترور فرماندهان نصر به نتیجه برسد؛ اما عراق و ایران قصد دارند این پرونده را تکمیل کنند. پرونده ترور فرماندهان نصر به دست دستگاه قضایی عراق است و مابقی نهادها با دستگاه قضایی همکاری دارند. همین روند در ایران نیز جریان دارد».

سفیر جمهوری اسلامی ایران که میهمان برنامه «قبل الغد» بود، بیان کرد: «جبهه مقاومت در منطقه یک حقیقتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد چراکه این جبهه در تلاش است تا حقوق ملت‌هایش را بازگرداند. این محور از حمایت مسلم جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. نظر آمریکا برای ما اهمیتی ندارد زیرا این کشور دشمن محور مقاومت است».

ایرج مسجدی همچنین در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض اظهار داشت: «چهار مرحله گفت‌و‌گو با عربستان سعودی با حمایت برادران عراقی در بغداد برگزار شده است. دور پنجم گفت‌و‌گوها بزودی در بغداد برگزار خواهد شد و ما تمایل داریم که به نتایجی مثبت دست پیدا کنیم. نکته‌ای که لازم است به آن اشاره شود،‌ این است که نگرش جمهوری اسلامی ایران و همچنین نگاه عربستان سعودی در قبال این مذاکرات مثبت و سازنده است. پس از پایان و قطعی شدن مذاکرات،‌ نتایج آن اعلام خواهد شد. علت وقفه‌ای که میان دور چهارم و پنجم پیش آمده است، روی کار آمدن دولت جدید ایران و هماهنگی‌های دولت جدید برای از سر گرفته شدن دور جدید است».

 مسجدی همچنین به تلاش‌ها برای ترور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق پرداخت و گفت: «تا آنجا که در جریان هستم، من بر این باورم که این حادثه از جانب هر کسی که بود، به طور کامل شفاف نبود. اما من می‌توانم به نگرش و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این حادثه اشاره کنم. ایران این اقدام را به شدت مردود می‌داند».

اظهارات سفیر ایران درباره سنگ‌اندازی‌های آمریکا در روند پرونده ترور سردار سلیمانی در حالی مطرح می‌شود که «محسن العکیلی» استاد حقوق بین‌الملل عمومی دانشگاه بغداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس از کم‌کاری‌ دولت عراق در پیگیری پرونده ترور فرماندهان نصر خبر داده است.

العکیلی در این خصوص اظهار داشت که به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در دوره نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی» برای پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و تشکیل کمیته‌های مشترک، با روی کار آمدن دولت «مصطفی الکاظمی» اقدامات در این خصوص محدود شده است.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه بغداد در این ارتباط گفت: «پس از آنکه دولت استعفا کرد و آقای الکاظمی ریاست دولت جدید را برعهده گرفت، دولت در این پرونده کم‌کاری کرد و نه شکایت ارائه شده به شورای امنیت را پیگیری کرد و نه با کمیته‌هایی که پیشتر تشکیل شد، ارتباط برقرار کرد. به این معنی که این دولت عامدانه در پرونده ترور دو شهید کم کاری کرد و چه بسا این امر دلایلی سیاسی داشته باشد که به روابط دولت جدید با طرف آمریکایی و تلاش این دولت برای جلب رضایت آمریکا و عدم ایجاد اصطکاک یا تنش علیه آمریکا مربوط شود» / فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها