قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

فریب اقدام کره جنوبی را نمی‌خوریم

کد خبر: 1121416

قنادباشی به آینده مذاکرات خوشبین است اما تاکید می‌کند که «ما با اقدام کره‌جنوبی فریب نمی‌خوریم و از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم. باید دید که غربی‌ها تا چه اندازه دست از سیاست‌های گذشته خود بر می‌دارند»

فریب اقدام کره جنوبی را نمی‌خوریم

گروه سیاست سایت فردا - پالس‌های مثبتی از وین می‌رسد و اغلب تحلیل‌گران خوشبین شده‌اند. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از پذیرش احیای برجام از سوی همه طرف‌ها گفته، سفر وزیرخارجه کره به وین مفید بوده و تفاهم‌هایی بین ایران و سئول ایجاد شده و آنطور که به نظر می‌رسد، چشم‌انداز این گفت‌و‌گوها روشن است.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در تحلیل وضعیت فعلی مذاکرات ابراز خوشبینی کرده و به «فردا» می‌گوید: «مساله فقط آمدن نماینده کره‌جنوبی به وین نبود. دیدیم که انگلیس و فرانسه هم مواضع ملایم‌تر و روشن‌تری گرفتند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که باید شیوه گذشته را پایان دهند و این به خودی‌خود یک موفقیت است، زیرا نشان می‌دهد که موضع‌گیری‌ و رویکرد ما در این مذاکرات بسیار درست و موفقیت‌آمیز بوده است.»

وی تاکید کرد: «هرگونه عقب‌نشینی و تغییر موضع آنها به معنی حرکت درست ما در مذاکرات است.»

قنادباشی با اشاره به اینکه « در این دور از مذاکرات خیلی مستحکم و با داشتن برگ‌های برنده مهم و اثرگذار وارد شدیم» گفت: «یک انسجام خوب ساختاری در داخل، یک موقعیت خوب بین‌المللی به خاطر فعال کردن سیاست خارجی داریم، همچنین دولتی که اقتصاد را به مذاکرات گره نزده است. اینها طرف مقابل را به تغییر موضع وادار کرده است اما این به معنی پایان فریب‌کاری‌های غرب نیست.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: «در این مذاکرات غربی‌ها پیوسته می‌خواهند که مرحله به مرحله وقت‌کشی کرده و فریب‌کاری کنند. مثلا موضع کره‌جنوبی را به معنی لغو همه تحریم‌ها تلقی کنند و چنین اقدامی طبیعتا پذیرفته نیست.»

قنادباشی ادامه داد: «ما تاکید داریم که همه تحریم‌ها باید لغو شود و بعد هم راستی‌آزمایی می‌کنیم و بعد از آن به تعهدات خود عمل می‌کنیم چون ما قبلا به تعهدات خود عمل کردیم و هیچ‌کدام از آنها اقدامی در ادای وظایف خود نکردند. لذا شرایط آینده مذاکرات این است که ما در صورتی ادامه خواهیم داد که غربی‌ها درصدد فریب‌کاری نباشند. بحث تحریم‌ها، بحث اصلی مذاکره باشد و پایان مسدود شدن پول‌های ما در کره‌جنوبی به معنی پایان همه تحریم‌ها نباشد. آنها تحریم‌های همه‌جانبه‌ای را علیه ما اعمال کردند که باید برطرف شود و ما هم راستی‌آزمایی کنیم. کره‌جنوبی تنها یک بخش از موضوع تحریم‌ها و بلوکه کردن پول‌های ما در خارج از کشور است. بسیاری از کشورهای دیگر هستند که از ترس تحریم‌های آمریکا پول‌های ما را نگه داشته‌اند؛ خود کشورهای اروپایی کانال‌های بانکی را به روی معاملات اقتصادی ما بسته‌اند.»

وی تاکید کرد: «بنا نیست که ما با اقدام کره‌جنوبی فریب خورده و از موضع خود عقب‌نشینی کنیم. این آینده مذاکرات را مشخص می‌کند و باید دید که غربی‌ها تا چه اندازه دست از سیاست‌های گذشته خود بردارند.»

قنادباشی درباره آینده مذاکرات نیز پیش‌بینی کرد: «در مجموع آینده مذاکرات به چند دلیل خوب است؛ اول اینکه موضع ما قدرتمند است و اقتصاد خود را به مذاکرات گره نزده‌ایم. ضمن اینکه آنها نیاز شدیدی دارند. فرانسه و انگلیس مشکلات شدید اقتصادی و اشتیاق زیادی به بازارهای ما دارند. از طرف دیگر شیوه‌های گذشته آنان به نتیجه نرسیده است. هرقدر که فشار حداکثری اعمال کردند به ما انگیزه اقتصادی و نظامی دادند و ما قدرتمند شدیم. بسیاری از کارشناسان و مقامات خودشان نیز اعتراف کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری برای‌شان نتیجه نداشته به همین خاطر باید خوش‌بین باشیم که این بار مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها