جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

غربی‌ها می‌دانند دولت ایران اهل تسامح و عقب‌نشینی نیست

کد خبر: 1103774

جعفر قنادباشی گفت: غربی‌ها در شرایط کنونی می‌دانند راهی به جز اجرای تعهداتشان ندارند زیرا اگر چنین نشود اساسا محملی برای مذاکره باقی نمی‌ماند.

غربی‌ها می‌دانند دولت ایران اهل تسامح و عقب‌نشینی نیست

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا حسین امیرعبداللهیان در جلسه غیرعلنی مجلس از سیاست اقدام در برابر اقدام ایران در مواجهه با غربی‌ها سخن گفته است. این موضع گرچه نشان می‌دهد که ایران دیگر مانند گذشته قصد باج‌دادن به غربی‌ها را ندارد اما در عین حال به دلیل آنکه موضعی روشن از سوی ایران را به جهان مخابره می‌کند، می‌تواند زمینه‌ساز به نتیجه‌رسیدن واقعی مذاکرات برجامی باشد.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاسیت خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اقدام در برابر اقدام پیش از این نیز از سوی رهبر انقلاب مطرح شده بود؛ به نحوی که اگر غربی‌ها گامی در جهت اجرای تعهداتشان برداشتند، ما هم گامی برمی‌داریم. متأسفانه دولت قبل بعد از انعقاد برجام در مدت‌زمان کوتاهی تمام تعهدات ایران را انجام داد در صورتی که غربی‌ها انجامم ندادند و وقتی آنها دیدیند به هر آنچه می‌خواستند رسیدند، دیگر احتیاجی نددیدند که به تعهداتشان عمل کنند».

او ادامه داد: «وقتی آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم به تعهداتشان پایبند نبودند، ایران هم به تدریج به از هریک از تعهداتش عقب نشست و گفت که اگر غربی‌ها به تعهداتشان بازگردند ما هم برمی‌گردیم».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره موضوع اقدام در برابر اقدام بیان کرد: «این گزاره یعنی ما گامی برنخواهیم داشت، مگر آنکه غربی‌ها یک گام رو به جلو بردارند. این موضع یعنی آنکه ما به مذاکرات نمی‌رویم تا صرفا مذاکره کنیم؛ یعنی مذاکره برای مذاکره از دید ایران پذیرفته نیست. غربی‌ها همواره خواسته‌اند که چیزی بگیرند و هیچ چیز ندهند که دولت کنونی نشان داده است زیر بار چنین امری نخواهد رفت».

او در پاسخ به این پرسش که آیا روند احتمالی مذاکرات پیش رو را مثبت می‌دانید یا خیر، اظهار کرد: «روند مذاکرات بستگی به این دارد که غربی‌ها از روحیه سلطه‌جویانه خود دست بکشند یا خیر؟ من باور دارم آنها در شرایط کنونی می‌دانند راهی به جز اجرای تعهداتشان ندارند زیرا اگر چنین نشود اساسا محملی برای مذاکره باقی نمی‌ماند. آنها می‌دانند دولت کنونی ایران اهل عقب‌نشینی نیست و ترسی از تحریم‌ها ندارد به همین دلیل من روند احتمالی پیش رو را مثبت می‌بینم زیرا غربی‌ها اکنون با دولتی مواجه‌اند که اهل تسامح نیست و باج نمی‌دهد و اگر قرار باشد برجام احیاء شود، راهی جز بازگشت واقعی طرفیت به تعهدات وجود ندارد».

قنادباشی درپایان گفت: «بهترین راه برای ما هم این است که ذهن خود را بی‌نیاز از برجام طراحی کنیم؛ یعنی پیش خود بگوییم برایمان مهم نیست برجام احیاء شود یا نه. حالا اگر احیاء شد و تحریم‌ها رفع شد که چه بهتر اما اگر نشد، باید به سمتی برویم که خود را بی‌نیاز از رفع تحریم‌ها کنیم و شیوه‌ای را در پیش بگیریم که آنقدر قدرتمند بشویم که حتی اگر هیچ‌یک از تحریم‌ها هم لغو نشد، برای ما مشکلی در زمینه اقتصادی به وجود نیاید».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها