نظر مجتهدشبستری درباره مذاکره مستقیم با آمریکا

کد خبر: 1121642

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مذاکره مستقیم با آمریکا به معنای نادیده گرفتن تمام بی‌تعهدی‌ها و رفتارهای او در مذاکرات است، گفت: مستقیم یا غیرمستقیم بودن مذاکره واقعیت را تغییر نمی‌دهد.

نظر مجتهدشبستری درباره مذاکره مستقیم با آمریکا

حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین اظهار داشت: آنچه تجربه نشان داده این است که هر کجا در مذاکرات به صورت جدی ورود داشته باشیم و پای مواضع، اصول و آنچه مصلحت جامعه ایجاب می‌کند، استقامت کنیم طرف مقابل کوتاه می‌آید و هرگاه عقب نشینی کنیم و در مقابل خواسته‌های دشمن کوتاه بیاییم و پای مواضع و مصالح کشور نایستیم، آنها جلو خواهند آمد و ما باید عقب‌نشینی کنیم.

وی عنوان کرد: اساساً آمریکا همیشه از موضع طلبکار با کشور و مسئولین ما وارد مذاکره و گفتگو شده است و هیچ گاه احساس بدهکاری نمی‌کند و توجه نمی‌کند که با خروج خود از برجام چه لطمه‌ای به حیثیت و آبروی خود در دنیا زده است. آنها همیشه می‌خواهند از موضع قدرت ورود کنند و همیشه به دنبال به دست آوردن امتیاز هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مذاکره مستقیم با آمریکا همانطور که پیش از این بارها گفته شده است و همچنین طبق گفته‌های مقام معظم رهبری هیچ آورده‌ای برای کشور نداشته و نخواهد داشت. در طول این سال‌ها و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مذاکرات مستقیم و غیر مستقیمی که وجود داشت، همیشه آمریکا از موضع طلبکار وارد شده است. این همه کشورهایی که آمریکا به آنها زور می‌گوید و با آنها ارتباط دارد چه نفعی از رابطه مستقیم با آمریکا برده‌اند؟

مجتهد شبستری بیان کرد: بنابراین مذاکره و گفتگوی مستقیم یا غیر مستقیم تفاوت چندانی ندارد. آنچه مهم است اینکه خروجی مذاکرات و عمل کردن یا نکردن طرف مذاکره به وعده‌ها و تعهدات مورد ارزیابی قرار گیرد. مستقیم یا غیرمستقیم بودن مذاکره نمی‌تواند واقعیت را تغییر دهد.

وی اضافه کرد: باطن طرف‌های مذاکره کننده زمانی مشخص می‌شود که ببینیم آیا به وعده‌ها و گفته‌های خود عمل می‌کنند و پایبند هستند یا غیر این است. آنچه اهمیت دارد صداقت طرف مقابل و پایبند بودن طرف مقابل است که در میدان سیاست و مذاکره اهمیت دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اگر ما امروز قصد مذاکره مستقیم با آمریکا داشته باشیم بدون اینکه آمریکا مجبور به عمل به تعهدات پیشین خود باشد، به معنای نادیده گرفتن تمام بی تعهدی‌ها و رفتارهای طرف مقابل است. مذاکره مستقیم یعنی ما از خطاهای طرف مقابل و بی تعهدی‌ها و رفتارهای غیر مسئولانه او چشم پوشی کنیم.

مجتهد شبستری با بیان اینکه ورود ما به مذاکرات حتی مذاکره غیر مستقیم اغماضی است نسبت به آنچه طرف مقابل انجام داده است، گفت: ما اگر می‌خواستیم مثل آنها رفتار کنیم طبیعتاً باید مقابله به مثل می‌کردیم و مذاکره مجدد را نمی‌پذیرفتیم و این بزرگواری و رفتار کریمانه ملت ایران است که قبول کردند مجدد مذاکره داشته باشند. مذاکره مستقیم امروز به معنای چشم پوشی از خطاها و بی تعهدی‌ها و غیر مسئولانه عمل کردن آمریکا و طرف‌های غربی خواهد بود./ مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها