احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با «فردا»:

ظریف یک عذرخواهی به مردم بدهکار است

کد خبر: 1121862

احمد کریمی اصفهانی گفت: آقای ظریف به‌جای پذیرش اشتباهاتش سخنانی را مطرح کرد تا اذهان را از واقعیت‌ها منحرف کند.

ظریف یک عذرخواهی به مردم بدهکار است

گروه سیاست سایت فردا: سخنان محمدجواد ظریف در فایل صوتی حاشیه‌سازش درباره نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای و بازنشر آن در روزهای اخیر حاشیه‌ساز شد؛ اینکه ظریف گفته بود روسیه از ابتدا کارشکنی می‌کرد و می‌کوشید ایران از حق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای محروم باشد و تمایل نداشت مذاکرات به نتیجه برسد اما سخنان ظریف تا چه‌حد می‌تواند مبتنی بر واقعیت سیاست موجود و مناسبات ایران و روسیه باشد؟

احمد کریمی‌اصفهانی، فعال سیاسی، در واکنش به سخنان ظریف به «فردا» گفت: «ما باید یک موضوع را بدانیم؛ آنکه ابرقدرت‌ها چه در غرب و چه در شرق صرفا به منافع خودشان فکر می‌کنند و این‌طور نیست که آنها مبنای اعتقادی داشته باشند و هر جا منافعشان ایجاب کند، حضور دارند و انکار نمی‌کنیم گاهی شیطنت‌هایی از روسیه و چین هم دیده شده است و اطمینان کامل به آنها اصلا درست نیست».

او ادامه داد: «در این بین اما یک نکته وجود دارد؛ آنکه آقای ظریف در عین حال که دیپمات باتجربه‌ای است، به ارتباط با غرب و نفی شرق علاقه داشت و نمی‌خواست ایران مذاکرات را آنگونه که رهبر انقلاب فرمودند که باید با قاطعیت باشد، پیش ببرد. این ضعف دولت آقای روحانی بود».

این فعال سیاسی بیان کرد: «آقای ظریف و مجموعه دولت روحانی تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد برجام چیدند که این غلط بود و اصلا با روش‌های دیپلماتیک هم‌خوان نبود. ایران در دوره روحانی به‌گونه‌ای با غربی‌ها رفتار می‌کرد که آنها هرچه می‌خواستند، فشارهایشان را افزایش می‌دادند. دولت روحانی اصلا روش خنثی‌سازی تحریم‌ها را درک نمی‌کرد و مدام زمینه افزایش تحریم‌های غربی‌ها را فراهم می‌کرد و با این شیوه خواسته یا ناخواسته دولت وقت در زمین آمریکا بازی می‌کرد. ظریف در دولت روحانی یک فرد نبود، بلکه یک تفکر بود؛ تفکری متمایل به غرب و البته در نهایت شکست‌خورده. متأسفانه مشکل این است که آقای ظریف به‌جای پذیرش اشتباهاتش در تمام مدت تصدی وزارت خارجه، سخنانی را مطرح کرد تا اذهان را از واقعیت‌ها منحرف کند. اگر آقای ظریف بر طریق انصاف حرکت می‌کرد باید اکنون از ملت ایران عذرخواهی می‌کرد. او یک عذرخواهی به مردم ایران بدهکار است».

کریمی‌اصفهانی در پایان گفت: «اکنون که مذاکرات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که دولت کنونی می‌خواهد واقعا یک نتیجه برد-برد به دست آید. دولت و تیم مذاکره‌کننده در این مسیر تلاش خودشان را می‌کنند اما این همه‌چیز نیست و باید صبر کرد و دید که چه پیش می‌آید و دولت تا چه‌حد می‌تواند موفق عمل کند. به هر حال در دولت کنونی اعتقاداتی به استقامت در برابر زورگویی وجود دارد و می‌بینیم که تفاوت‌های آشکاری میان وزیر خارجه این دولت و وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم وجود دارد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها