حداد عادل: از معرفی واقعیت‌های انقلاب در قالب کتاب غفلت کرده‌ایم

کد خبر: 1121985

رئیس فرهنگستان ادب و هنر در مراسم رونمایی از کتاب «سرباز مکتب» گفت: ضعفی که در این ۴۳ سال در کار خود در انقلاب اسلامی می‌بینم، غفلت از معرفی واقعیت‌های انقلاب در قالب کتاب است.

حداد عادل: از معرفی واقعیت‌های انقلاب در قالب کتاب غفلت کرده‌ایم

چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار امروز با حضور حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و هنر، دکتر حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و دکتر محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش از کتاب «سرباز مکتب» که به همت نشر صاد به زبان‌های اردو، فارسی و عربی منتشر شده است نیز رونمایی شد.

غلامعلی حداد عادل در این همایش با اشاره به دانشگاه اخلاق مدار گفت: اخلاق در دانشگاه موضوع مهمی است و یکی از آثار و ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه، همین لزوم اخلاق در دانشگاه است. به اعتقاد بنده بارزترین جلوه اخلاق در دانشگاه رابطه استاد و دانشجو است که حتماً در این همایش‌ها درباره رابطه استاد و دانشجو وقتی بر پایه اخلاق استوار باشد مقالات مفصلی نوشته خواهد شد.

وی ادامه داد: من اهمیت موضوع را کاملاً تصدیق می‌کنم اما درباره کتاب سرباز مکتب، این کتاب را آقای دکتر سید حسن‌رضا نقوی به زبان اردو تألیف کرده و به زبان فارسی هم ترجمه شده است.

رئیس فرهنگستان ادب و هنر ادامه داد: از آن جهت که من از چندین ماه پیش در جریان تألیف این کتاب قرار داشتم یک مختصر همکاری هم در این زمینه داشتم و پیگیری می‌کردم، از بنده خواسته شد چند دقیقه‌ای در مورد این کتاب صحبت کنم، صحبت بنده دو بخش است مختصری درباره شهید سلیمانی و مختصری درباره خود کتاب صحبت خواهم کرد.

رئیس فرهنگستان ادب و هنر افزود: این یک بیان خلاصه‌ای بود از یک واقعیت، مردم ایران شهید سلیمانی را سردار ملی خود می‌دانند و جایگاه شهید سلیمانی محدود به مرزهای ایران نیست بلکه وی در دل همه امت اسلام جای دارد، اگر بخواهیم به‌عنوان یک دانشگاهی ارزیابی بکنیم از اتفاقی که با انقلاب اسلامی در جهان اسلام رخ داده‌است و شهید سلیمانی قهرمان آن میدان است، باید یک مروری در خاطرات خود در قرن بیستم داشته‌باشیم و وضعیت جهان اسلام را در قرن بیستم از نظر بگذرانیم. قرن بیستم قرن ناکامی جهان اسلام است یعنی از آغاز این قرن یعنی از ۱۹۰۰ اقتدار و قدرت جهان اسلام کاهش یافت جنگ جهانی اول در ۱۹۱۴ آغاز شد و ۱۹۱۸ به پایان رسید.

وی یادآور شد: مهم‌ترین تأثیر این جنگ بر جهان اسلام، فروپاشی امپراتوری عثمانی بود که قدرتی بوده برای چندین قرن در عالم اسلام مثلاً در دوران صفویه سه قدرت بزرگ در عالم اسلام وجود داشتند، امپراتوری عثمانی، دولت صفوی و پادشاهی مغول گورکانیان در هند، این سه قدرت هر سه بزرگ و عظیم بوده‌اند.

وی ادامه داد: عثمانی درواقع آخرین بازمانده این سه قدرت بود، از آفریقا و غرب آسیا و خلیج‌فارس تا ترکیه امروز و آسیای صغیر جزو قلمرو امپراطوری عثمانی بود، این امپراتوری در این جنگ مضمحل شد و از آن چیزی بنام ترکیه باقی ماند که هیچ نسبتی از نظر عظمت و وسعت با امپراتوری عثمانی نداشت بعد از آن دولت‌های فاتح جنگ به‌ویژه انگلستان تصمیم گرفتند که منطقه را بر حسب تدبیر خود مدیریت کنند و اساس بر این بود که دیگر در جهان اسلام دولتی به نام اسلام شکل نگیرد.

حداد عادل افزود: دین اساس طراحی دولت و ملت‌های بعد از جنگ جهانی اول جهانی بود و ناسیونالیسم اساس قرار گرفت. برای هر جا یک هویت ملی ایجاد کردند تا چیزی به نام امت اسلامی شکل نگیرد.

وی افزود: این صحبت من به این معنا نیست که بنده معتقدم امپراتوری عثمانی یک کشور اسلامی به‌معنای آرمانی بود، ولی هرچه بود، مدعی این بود که می‌خواهد اسلامی باشد، یا شاید این نکته توجه برخی را جلب نکرده باشد که امام راحل در همان اوایل نهضت در دیداری که با دانشجویان دانشگاه تهران در قم داشتند اما در آن صحبت که در، در صحیفه نور درج شده‌است بر زوال امپراتوری عثمانی تأسف می‌خورد، نه از جهت تأیید رفتار امپراتوران عثمانی از جهت این‌که این زوال موفقیت غربی‌ها بود بر این‌که کشوری بر اساس دین شکل نگیرد، این ادامه داشت و آن‌ها این برنامه را بعدها کامل کردند که یک کشور غاصبی مثل اسرائیل در قلب عالم اسلام ایجاد کردند که دیگر قدرتی به نام دین در این منطقه شکل نگیرد، تا در سال ۱۹۷۹ میلادی که انقلاب اسلامی پیروز شد.

رئیس فرهنگستان ادب و هنر ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی شد و مسیر را عوض کرد غربی‌ها خیلی زودتر از برخی از ما فهمیدند که چه اتفاقی در منطقه در حال شکل‌گیری است، برخی در داخل این را هنوز نفهمیدند، هنوز می‌بینم برخی در فضای مجازی همین امتی بودن و مفهوم امت را به تمسخر می‌گیرند و نمی‌توانند درک کنند.

وی ادامه داد: ولی واقعیتی که ما در عمر خود شاهد بودیم این است که ده‌ها سال بوده که آمریکایی‌ها و غربی‌ها هر تصمیمی درباره جهان اسلام می‌گرفتند، فرش قرمز جلوی آن‌ها بوده‌است، تصمیم گرفتند از اسرائیل وارد لبنان شوند ظرف ۲ ساعت خود را به لبنان می‌رساندند، منطقه شکارگاه بدون مزاحم آن‌ها بود تا هر کاری می‌خواهند انجام دهند، اما یک واقعیت این است که امروز یک حقیقتی به نام مقاومت در منطقه شکل‌گرفته است که این تصور را باطل کرده‌است.

حداد عادل افزود: دیگر گذشت آن زمان که آمریکا اراده کند در منطقه اعمال نفوذ، مدیریت، عزل و نصب و حکومت عوض کند و هر کاری که دوست دارد انجام دهد و هیچ‌کس جلودار آن نباشد. نمونه آن همین واقعیت‌هایی است که می‌بینید. نقشه آمریکایی‌ها در سوریه چه بود چه اتفاقی افتاد، در یمن برنامه چه بود چه اتفاقی افتاد در لبنان همین‌طور. دائم در حال طراحی هستند حزب‌الله را خلع‌سلاح کنند ببینید چه اتفاقی افتاده‌است در عراق نیز به‌همین صورت است.

وی ادامه داد: این‌ها نتیجه یک تحول تاریخی مهم است که ریشه آن انقلاب اسلامی است و نتیجه گسترش این فکر در جهان اسلام و میان امت اسلام است. فرد شاخص این حرکت مقاومت، شهید سلیمانی است و این‌که یک برادری از کشور همسایه پاکستان اقدام می‌کند یک کتاب درباره شهید سلیمانی بنویسد تا وی را به اردو زبانان هند و پاکستان و کل منطقه معرفی کند این نشانه جایگاه شهید سلیمانی به‌عنوان یک قهرمان امتی است.

رئیس فرهنگستان ادب و هنر ادامه داد: یک اشاره هم به این کتاب می‌کنم ما در دنیای غرب شاهد بودیم که درباره شخصیت‌ها و وقایع خود، انواع اقسام کتاب‌ها را می‌نویسند و خیلی هم به‌سرعت کتاب می‌نویسند و برای مخاطبان گروه‌های مختلف کتاب می‌نویسند بارها دیده‌ایم که یک ماه بعد از یک اتفاق فروشگاه‌های کتاب پر است از کتابی درباره همان اتفاق، یک ضعفی که در این ۴۳ سال در کار خود در انقلاب اسلامی می‌بینم، غفلت معرفی واقعیت‌های انقلاب در قالب کتاب است.

وی ادامه داد: مثلاً اگر یک خارجی از ما بپرسد یک کتاب به من معرفی کنید در حد دویست و پنجاه صفحه من می‌خواهم یک کتاب راجع به انقلاب اسلامی بخوانم، از کجا شروع شد و به کجا رسید، آیا ما کتابی داریم که خیلی فنی و دقیق و روشن نوشته‌شده باشد یا یک کتاب درباره جنگ تحمیلی، یک کتاب درباره شخصیت رهبر معظم انقلاب، ما از اینها غفلت می‌کنیم. من نمی‌توانم بگویم علتش بی‌همتی و کم‌کاری است چون هزار تا کار انجام می‌دهیم. تصور می‌کنم علت آن این است که این نیاز را احساس نمی‌کنیم چون خودمان در داخل ماجرا بازیگر صحنه هستیم از بیرون نگاه نمی‌کنیم تا متوجه شویم به همچنین چیزی احتیاج است.

حداد عادل افزود: چون علم حضوری داریم غافل هستیم که برای تعریف یک چیزی به علم حصولی هم نیاز داریم.

وی افزود: این کتاب سرباز مکتب حدود ۳۵۰ صفحه است در این دو سال هرچه اطلاعات مفید راجب شهید سلمیانی موجود بوده به طور خلاصه دسته بندی شده و فصل بندی شده در آن آمده است همراه با یک سلسله تصاویر و مصاحبه. بنده تصور می‌کنم برای معرفی شهید سلیمانی نه تنها در خارج از ایران بلکه در ایران هم مفید است. من وظیفه خود می دانم از دکتر نقوی تشکر کنم و می دانم که ایشان با چه زحمتی توانستند در ایران این اطلاعات را جمع آوری کنند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها