تحلیل سالک از سفر رئیسی به مسکو

کد خبر: 1123865

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: با اتحادی که میان چین، روسیه، هند، ایران و سایر کشورهای منطقه در حال شکل‌گیری است، هیمنه پوشالی استکبار شکسته می‌شود.

تحلیل سالک از سفر رئیسی به مسکو

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده ادوار مجلس  درخصوص شعار دولت سیزدهم مبنی بر افزایش ارتباطات کشورمان با منطقه اظهارداشت: جمهوری اسلامی بر مبنای ارزش‌هایی که برای ارتقای کشور در سطوح مختلف و توجه همه ملت‌ها در سراسر دنیا به ویژه ملت‌های مسلمان دارد، بر اساس سیاست‌های خود باید ارتباطات خود را با ملت‌های جهان بیش از گذشته تقویت کند. راه و کانال این سیاست، حضور در مجامع بین‌المللی است.

وی اظهار کرد: اقدامات رئیس جمهور همچون سفر به شانگهای و عضویت در آن، آن هم در ابتدای روی کار آمدن دولت، فرصت بسیار مناسبی برای کشور است تا ارتباطات خود را در شرق افزایش دهد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: حکومت‌های قبلی، بیشتر با اروپا و آمریکا انس داشتند و اهمیت چندانی برای شرق قائل نبودند؛ اما نگاه جمهوری اسلامی به مسائل جغرافیایی نیست بلکه در پی این است که منافع ملت ایران را مقتدرانه و عادلانه همراه با حفظ امنیت و جایگاه بشریت تأمین کند.

سالک تاکید کرد: سفر حجت‌الاسلام رئیسی به مسکو که به دعوت پوتین انجام شد، از این رو می‌تواند نقش بسیار مهمی در گسترش فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه ایفا کند. این سفر قطعاً به افزایش صادرات و واردات ایران کمک می‌کند. این دیدار می‌تواند در مسائل فرهنگی، اجتماعی، ارتباطات و تکنولوژی نیز اثرگذار باشد و در مجموع ارزیابی مثبتی نسبت به این نشست وجود دارد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که قدرت و اتحادی که در آسیا میان چین، روسیه، هند، ایران و سایر کشورهای منطقه در حال شکل‌گیری است می‌تواند ادعای آمریکا مبنی بر اینکه ابرقدرت است، هیمنه پوشالی آن [استکبار] را بشکند؛ بنابراین مستکبران متوجه می‌شوند که اتحادی در مقابلشان در حال شکل‌گیری است.

نماینده ادوار مجلس بیان کرد: قدرت آسیا می‌تواند در مقابل ظلم و ادعاهای غربی‌ها، اروپایی‌ها و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس که با آنها در ارتباط هستند بازدارنده باشد، لذا این تعاملات می‌تواند در احیای اقتدار برخی کشورهای منطقه و افزایش قدرت ایران مؤثر باشد.

سالک با اشاره به اینکه باید بر تکیه بر قانون اساسی نوع ارتباط خود با کشورهای مختلف را به صورت منطقی تعریف کنیم، گفت: این کار رسالت رئیس‌جمهور است که در دولت تصمیمات مربوطه را بگیرد و ضمن ارزیابی آنچه پیش از این صورت گرفته و در نظر داشتن آنچه در آینده مدنظر است، ادامه حرکت را مشخص کند.

وی درخصوص نگاه منتقدانه به افزایش همکاری‌های ایران با کشورهای شرق، عنوان کرد: انتقاداتی که امروز مطرح می‌شود از دو حالت خارج نیست؛ اول آنکه از سر دلسوزی و خیرخواهی است که در این صورت این افراد باید ضعف کارشناسی خود را برطرف کنند و دوم آنکه نمی‌خواهند اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح دنیا مطرح شود. آنها با قدرت یافتن ایران مشکل دارند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه نمی‌توانیم با کشورهایی مثل چین و روسیه قطع رابطه کنیم، عنوان کرد: باید ارتباطات خود را با منطقه تقویت کنیم؛ طرف مقابل نیز همین نگاه را دارد و از افزایش همکاری‌ها استقبال کرده است. بنابراین با استفاده از این شرایط باید تهدیدهای خود را به فرصت تبدیل کنیم. در رابطه با آمریکا هم مذاکرات گذشته نشان داده که آنها دروغگو هستند و هیچ اعتقادی به قراردادهای بین‌المللی ندارند؛ به ما ثابت شده که آنها جز منافع خودشان هیچ چیز نمی‌بینند.

سالک تصریح کرد: اثر وضعی ملاقات‌های پیش از این با مقامات روسیه، از جمله دیدار شهید سلیمانی با پوتین را امروز در منطقه شاهد هستیم و می‌بینیم که امنیت نسبی در سوریه و عراق به وجود آمده است. نتیجه همکاری‌های قبلی این بود که امروز دیگر شاهد جنگ‌های نیابتی و حضور داعش در منطقه نیستیم./ مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها