خبرهای خوب سخنگوی دولت به مردم چه بود؟

کد خبر: 1123978

سخنگوی دولت گفت: دولت در همین مدت موفق شده سیر صعودی تورم لجام گسیخته را کنترل کند و به عبارت دیگر تورم از بین نرفته بلکه سرعت رشدش مهار شده است .

خبرهای خوب  سخنگوی دولت به مردم چه بود؟

 سخنگوی دولت در گفت و گو با پارک شهر رادیو تهران با اشاره به خبرهای خوب دولت به مردم،گفت: در حال حاضر خبرهای خوب دولت در حوزه بهداشت و درمان به ویژه مهار پاندمی کرونا و واکسیناسیون را می شنویم و این در شرایطی اتفاق افتاد که با اعمال تمام محدودیت ها از جمله تعطیلی مدارس ، دانشگاه ها، ورزشگاه ها و بسیاری اماکن عمومی،  روزانه بیش از ۷۰۰ نفر فوتی ناشی از کرونا در کشور داشتیم و با اقدامات به موقع دولت ، هم اکنون بدون اعمال محدودیت های سابق و با رعایت پروتکل های بهداشتی ،وضعیت بستری ها ، سرایت و آمار مرگ و میر به شدت کاهش یافته است.

 بهادری جهرمی در ادامه افزود: در حوزه اقتصادی خبر خوب توسعه میزان فروش نفت ، ورود ارز ناشی از فروش نفت و سایر کالاهای صادراتی به کشور، کنترل و ثبات نسبی در بازار ارز را داریم که با کار جهادی دولت ، تلاش و همدلی مردم محقق شده است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه از چه زمانی خبرهای خوب برای گسترده تر شدن سفره های مردم و کاهش قیمت کالاهای اساسی شنیده خواهد شد؟، عنوان کرد: اینکه بگوییم توقع مردم از دولت مردمی بیشتر است ، کاملا حرف حق است .رییس جمهوری در زمان انتخابات هم بحث اولویت ها را مطرح کرده بود و اولین مسئله را سلامت مردم ذکر کرد که طبیعتا بر اساس همان اولویت بندی عمل می کند. اولویت دوم کسب و کار بود که با لغو محدودیت های کرونا ، بخشی از مشکلات اقتصادی کسب و کارها رفع می شوند .

 بهادری جهرمی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی تعاملات با دیگر کشورها پویا و فعال شده، بیان کرد: در دو هفته اخیر سفر وزیر امور خارجه به چین، سفر معاون رییس جمهوری به آمریکای لاتین ، سفر وزیر راه به سوریه و همچنین سفر رییس جمهوری به روسیه را در راستای فعال کردن حوزه دیپلماسی انجام داده ایم. به عبارت دیگر دیپلماسی در خدمت اقتصاد قرار گرفته است . اولویت فعالیت های دیپلماتیک در راستای توسعه اقتصادی ، حوزه تجارت خارجی ، ارزآوری ، توسعه صادرات و فعال کردن و حمایت از تولید است. زیر ساخت ها فعال شده و توسعه صادارت با کشورهای همسایه در طی 5 ماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم بیش از سه برابر شده است و باز شدن این مسیر ، منجر به فعالتر شدن چرخ اقتصادی کشور می شود.

وی با تأکید براینکه تورم لجام گسیخته به عنوان یکی از آفت های اساسی اقتصاد علاوه برایجاد  بی ثباتی در بازار ، عامل کوچکتر شدن سفره مردم و مانعی برای فعالیت مولد اقتصادی است ، عنوان کرد: در زمان روی کار آمدن دولت ، نرخ تورم سالانه به استناد مراجع رسمی به ۵۹درصد رسیده بود و این تورم سنگین در تاریخ اقتصادی ایران  فقط در زمان حمله متفقین به ایران تجربه شده که مردم در طی این چهار گذشته به شکل بی سابقه ای با آن مواجه شده بودند و این کم سابقه نیست بلکه بی سابقه است . اما دولت در همین مدت موفق شده سیر صعودی تورم لجام گسیخته را کنترل کند و به عبارت دیگر تورم از بین نرفته بلکه سرعت رشدش مهار شده است .

 وی در ادامه افزود: نکته مهم اینکه دولت اول باید این بیمار اقتصادی را که به کما رفته، احیا کند و بعد با طراحی  برنامه های اقتصادی کارآمد، آن را کاهش می دهد .

بهادری جهرمی با تأکید بر اینکه بودجه 1401 اولین برنامه و بودجه اقتصادی دولت سیزدهم است، افزود: این  برنامه اقتصادی و ترازی عملیاتی و غیر عملیاتی بودجه  توسط همین دولت تنظیم شده و لذا از سال آینده مردم شاهد ثمربخشی آن خواهند بود. مهمتر اینکه، کنترل خلق پول در کشور توسط دولت و فعال کردن ابزارهای نظارت بر گرانفروشی های بی دلیل وگسترده در بازار در حال انجام است و با گزارش هر موردی از گرانفروشی ، دولت به  سرعت وارد شده و مانع آن می شود. وی در ادامه گفت: دولت امروز، دولت خوابیده نیست که با مشاهده بروز مشکلات اقتصادی اقدامی نکرده یا توجهی به وضعیت بازار نداشته باشد.

سخنگوی دولت در ادامه پاسخ به سؤال مجری با اشاره به اینکه تورم امروز نتیجه تصمیمات دیروز است ، گفت: تورم سال آتی نیز نتیجه تصمیمات امسال خواهد بود و ما در سال آینده می توانیم نتیجه تصمیمات میان مدت و بلندمدت اقتصادی دولت را مشاهده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا می توانیم از ابتدای سال آینده شاهد کاهش در قیمت کالاهای اساسی باشیم؟ ، بیان کرد: در همین چند ماه اخیر نیز در برخی کالاهای اساسی که مستقیما در سفره مردم بوده ، دولت تورم را کنترل کرده است به عبارت دیگر نرخ تورم در کالاهای اساسی از نرخ تورم در کالاهای عمومی کمتر شده است و قیمتها کنترل شده اند.

بهادری جهرمی در ادامه با اشاره به اینکه حذف تورم از کالاهای اساسی شدنی نیست ، عنوان کرد: اگر تورم عمومی داشته باشیم به صورت دستوری نمی توان تورم را صفر کرد به عنوان مثال اگر تورم کالاهای عمومی 20درصد افزایش داشت ، نمی توان در مورد سه یا چند قلم کالای اساسی انتظار افزایش نداشت بلکه اولویت دولت کاهش تورم حداکثری در کالاهای اساسی و در حد توان است به گونه ای که گرانفروشی صورت نگیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا بعد از حذف ارز ترجیهی که در بودجه 1401 هم گنجانده شده، اظهارنظرهای استفاده کنندگان از این ارز موجب افزایش قیمت برخی کالاها از جمله تخم مرغ و گوشت قرمز شد،گفت: دو مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد اول اینکه افزایش قیمت برخی کالاها مانند تخم مرغ و گوشت قرمز فقط به دلیل اظهارنظرها نیست و طبیعتاً کسانی که از رانت های کلان در این زمینه بهره برده اند ساکت نمی نشینند تا بتوانند اثرگذاری منفی براین تصمیم داشته باشند اما دلیل دیگر، بحث اجرایی شدن قانون مالیات برارزش افزوده جدید است زیرا 9درصد قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمتر از یکماه پیش در برخی کالاها از جمله کالاهای اساسی بر قیمت ورودی اعمال شد و این طبیعی است .

وی در ادامه درباره اصلاح نظام پرداخت یارانه ها و حذف ارز ترجیهی ،اظهار کرد: دولت برای برخی کالاهای اساسی  یارانه اختصاص می دهد که شیوه اعمال آن از سال 1397 به این شکل انجام شده که برای برخی از ارزها در بازار قیمت ترجیهی تعیین و یارانه تعلق گیرد و آن را به تولیدکنندگان برخی محصولات پرداخت کنیم که اثر این اقدام بعد از چهار سال در زمان تدوین بودجه 1400 به زعم کارشناسان مثمر ثمر نبوده و نتوانسته مانع رشد قیمت همان کالاهای اساسی شود . از طرف دیگر میزان مصرف مواد اولیه به دلیل اعمال ارز ترجیهی بی دلیل خلق مصرف شده و به شدت افزایش پیدا کرده است که بر اثر سوء مدیریت یا اسراف می شود ویا قاچاق معکوس صورت می گیرد. نکته اینکه با حذف فساد و پرداخت این یارانه مستقیما به خود مردم مؤثرتر بوده و مردم اثر آن را در سفره های خود ملموس تر درک خواهند کرد و تا وقتی این فساد در جریان باشد ، هم اثرپذیری قیمت کالاهای اساسی کمتر شده و هم تورم ناشی از تخصیص یارانه عموم مردم را زیر فشار قرار خواهد داد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث بر سر چگونگی حذف ارز ترجیهی است، بیان کرد:در حال بررسی شیوه تغییر در نظام پرداخت یارانه هستیم تا به جای ارز ترجیهی بتوانیم یارانه را مستقیم تر به مردم پرداخت کنیم به گونه ای که اثر مخرب یا منفی بر معیشت مردم نداشته باشد.

انتهای پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها