«فردا» گزارش می‌دهد

چه خبر از وین؟

کد خبر: 1124389

یک رسانه آمریکایی مدعی شده که روسیه به ایران پیشنهاد کرده تا توافق موقت هسته‌ای را بپذیرد.

چه خبر از وین؟

گروه سیاست سایت فردا - مذاکرات برجامی بین ایران و 1+4 در وین و بی‌وقفه ادامه دارد. مذاکراتی که عمدتا چیزی از محتوای آن رسانه‌ای نشده و همین هم سبب سردرگمی و شایعه سازی می‌شود. یک طرف قضیه از سازنده و رو به جلو بودن مذاکرات گفته و به پیشرفت‌هایی که هرچند اندک است، اشاره می‌کنند. طرف دیگر هم همچنان دنبال اعمال فشار است و ضرب الاجل تعیین کرده و به نحوی در پی امتیازگیری است.

در این بین پیشنهاد توافق موقت نیز روی میز است. توافقی که از نظر برخی تحلیلگران داخلی و خارجی می‌تواند کارآمد باشد اما موضع رسمی ایران بر خلاف آن است. مقامات تصمیم گیرنده در ایران بارها گفته‌اند که به توافق موقت راضی نخواهند شد و اگر تحریم‌های برجام لغو نشود، پول‌های ایران آزاد نشود، راستی آزمایی صورت نگیرد و تضمینی ارائه نشود؛ توافقی در کار نخواهد بود. 

شرایط اما به نحوی پیش رفته که برخی به پذیرش توافق موقت از سوی ایران امیداور شده‌اند . شاید هم در حال فضاسازی هستند تا این احتمال را افزایش دهند. مصداقش ادعای تازه ان‌بی‌سی نیوز است که اتفاقا بعد از سفر اخیر روسیه به مسکو بیان شده. 

این رسانه آمریکایی مدعی است که روس‌ها به ایران پیشنهاد کرده‌اند توافق موقت را بپذیرد! این ادعا مورد توجه قرار گرفته چون همین دو روز پیش رئیسی و پوتین رو در روی هم نشسته و پیرامون مسائلی که حتما یکی از آنها مساله هسته‌ای بوده، گفت‌وگو کردند.

به هرحال هنوز هم این یک ادعا است و نه بیشتر. ادعایی که در آخرین اظهارات مقامات روسی هم نشانی از آن دیده نمی‌شود. شاهد آنکه هیات‌های روسی و آمریکا دیروز هم در وین با هم گفت‌وگو کردند و اولیانوف بعد از آن در توییتر خود نوشت: درباره مسائل عمده باقی مانده که باید برای اطمینان‌یابی از احیای برجام[توافق هسته‌ای] و لغو تحریم‌ها در روند مذاکرات برجام انجام شود، گفت‌وگو کردیم.

او همچنین نوشت: روسیه احساس فوریت در مذاکرات را دارد اما با تعیین ضرب الاجل های مصنوعی مخالف است."

هیچ نشانی از تمایل روسیه به پذیرش توافق موقت از سوی ایران دیده نمی‌شود اما شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز به نقل از  منابع آگاه که نامی از آن‌ها نبرده است، نوشته که ایالات متحده از پیشنهاد روسیه به ایران آگاه بوده است.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها