«فردا» گزارش می‌دهد

مثلث شرقی

کد خبر: 1124396

روابط ایران با چین و روسیه وارد مرحله تازه و جدی شده است. مرحله‌ای که یک مثلث قدرت جدید در شرق ایجاد می‌کند.

مثلث شرقی

گروه سیاست سایت فردا - روابط ایران و روسیه که به گفته مسئولان راهبردی است و در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ... گسترده می‌شود، یکی از داغ‌ترین مباحث روز است. تعجبی هم ندارد بالاخره ایران همزمان با آنکه سرگرم یکی از جدی‌ترین مذاکرات بین‌المللی و تلاش برای حل و فصل اختلافاتش با غرب است، روابط خود با دو قدرت شرقی را گسترده‌تر کرده است. برخی از کارشناسان و تحلیلگران حتی معتقدند که ایران در کنار دو قدرت شرقی یعنی چین و روسیه یک مثلث قدرت تشکیل داده و غربی‌ها را نگران کرده است.

اجرایی شدن تفاهم همکاری 25 ساله با چین و پیگیری‌هایی که در حال آنجام است تا سند همکاری 20 ساله با روسیه هم آماده شود، تنها یک روی سکه است. سفر اخیر رئیسی به مسکو و رایزنی‌هایی که انجام شد، همچنین رزمایشی مرکب در اقیانوس هند که بعد نظامی همکاری‌های مورد اشاره را به رخ کشید هم طرف دیگر همان سکه.

اگر به حمایت‌های چین و روسیه در جریان مذاکرات برجامی از ایران هم نظر داشته باشیم، معلوم خواهد شد که وزن این مثلث شرقی روز به روز بیشتر می‌شود. از این رو است که تحلیلگران مسائل بین‌الملل و رسانه‌ها فارغ از نگرش سیاسی و جناح‌بندی‌های معمول به این موضوع می‌پردازند. 

مثلا حشمت‌الله فلاحت‌‌پیشه اخیرا در یادداشتی در این باره نوشته بود: « واقعیت این است که نوع مناسباتی که ایران با روسیه و چین شکل‌می‌دهد و دغدغه‌هایی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دارند، این است که در دنیای امروز اگر کشور بتواند ضلع سوم یک همکاری نئومنطقه‌گرایانه جدید در مقابل آمریکا باشد، این کشور حتما ایران است. این اراده البته در ایران حتما وجود دارد و شکل‌گیری این مثلث منوط به شکل‌گیری این اراده در چین و روسیه است.»

جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشین نیز در یادداشتی به همین موضوع پرداخته و نوشته است: « ما در شرایط کنونی از یک سو با چین و از سوی دیگر با روسیه وارد همکاری می‌شویم. اینکه این همکاری‌ها در قالب یک رزمایش نظامی هم نمود یافته است، به معنی تغییر موازنه نظامی در منطقه است. اهمیت این همکاری‌ها و سفر اخیر را هم وقتی بهتر متوجه می‌شویم که تفاوت میان عضویت در پیمان سنتو و تبدیل شدن به یکی از سه قدرت نظامی قاره آسیا را درک کنیم. لذا می‌توان گفت که سفر اخیر آقای رییسی کمک کرد که توازن منطقه‌ای تغییر کرده و از آن شکل سابق که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از راه دور بر منطقه سلطه داشته و استقلال مردم ما را سلب کرده‌ بودند، خارج شود.»

روزنامه‌های امروز هم با همین نگاه به همکاری‌های ایران با چین و روسیه و رزمایش دیروز پرداختند. مثلا «خراسان» تیتر زده بود «کابوس مثلث شرقی برای غرب» و جهان صنعت هم از «مثلث قدرت در شرق» نوشته بود.

 

»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها