جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

رویکرد اصلاح‌طلبان در قبال سفر رئیسی به روسیه عوام‌فریبانه است

کد خبر: 1124767

جعفر قنادباشی گفت: بسیار طبیعی و قابل پیش‌بینی بود که اصلاح‌طلبان هجمه‌های بسیاری علیه سفر آقای رئیسی به روسیه راه بیندازند زیرا احساس شکست می‌کنند.

رویکرد اصلاح‌طلبان در قبال سفر رئیسی به روسیه عوام‌فریبانه است

گروه سیاست سایت فردا: سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. در این بین اصلاح‌طلبان کوشیدند این سفر را بی‌اهمیت جلوه دهند و حتی دست به توهین و تخریب دولت زدند. اما هدف آنها از این اقدامات چیست؟

جعفر قنادباشی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «بسیار طبیعی و قابل پیش‌بینی بود که اصلاح‌طلبان هجمه‌های بسیاری علیه سفر آقای رئیسی به روسیه راه بیندازند زیرا احساس شکست می‌کنند زیرا هشت سال به غربی‌ها امتیاز دادند و هیچ نتیجه‌ای به دست نیاوردند. اینها که می‌گویند در سفر آقای رئیسی به روسیه تشریفات رعایت نشد، باید به یاد بیاورند که سفر آقای پوتین به ایران چگونه انجام شد. آیا در آن سفر تشریفاتی در فرودگاه برای آقای پوتین راه انداختیم یا آنکه او مستقیم به دیدار رهبر انقلاب رفت و در دیدارش با رهبر انقلاب هم پرچم روسیه گذاشته نشده بود».

او ادامه داد: «تشریفات سفرهای دیپلماتیک می‌تواند به درخواست طرفین با تغیراتی همراه باشد. آقای هاشمی در زمان ریاست‌جمهوری‌اش گفت که اگر به ترکیه بیایم، بر سر مزار آتاتورک حاضر نمی‌شوم و این در حالی بود که همه رؤسای جمهور این کار را می‌کنند. ترک‌ها هم گفتند ما هم به ایران بیاییم بر سر مزار امام نمی‌آییم. حالا هم شرایط تشریفات به دلیل بیماری کرونا در روسیه شرایط خاصی را می‌طلبد؛ از جمله همان میز بزرگی که در تصاویر همه دیدیم. خب این سفر فوریت داشت و باید انجام می‌شد به همین دلیل هم یک‌سری از تشریفات برگزار نشد. توافقنامه‌ای هم ردوبدل نشد زیرا باید تیم‌های کارشناسی حضور می‌داشتند».

این تحلیلگر مسائل دیپلکاتیک بیان کرد: «مسئله دیگر آن است که اصلاح‌طلبان گویا اولین اصل در تحلیل سیاسی را فراموش کرده‌اند؛ اینکه نباید رفتار یک کشور را لزوما از رفتار مقامات آن کشور برداشت. در واقع تحلیل شخصیت در تحلیل سیاسی آخرین مؤلفه است. حالا منتقدان دولت می‌خواهند حرکت دستان پوتین یا نحوه نشستن او را به مثابه رویکرد نظام سیاسی روسیه قلمداد کنند که کاملا رویکردی عوام‌فریبانه است».

قنادباشی در پایان درباره این ادعای اصلاح‌طلبان که ممکن است ایران تحت استعمار روسیه و چین درآید، گفت: «دولت آقای رئیسی نشان داد در برابر استعمار سرخم نمی‌کند و اهل سازش نیست. یکی از کارهای هوشمندانه دولت ایران این بود که اول آقای امیرعبداللهیان به چین رفت و بعد از او آقای رئیسی به روسیه تا نشان دهند که فقط با یک کشور در ارتباط نیستند. می‌دانیم روسیه و چین هم رقابت‌هایی دارند و این پیام ایران خیلی روشن بود. اکنون روسیه با عربستان بیش از ایران ارتباط دارد و با رژیم صهیونیستی هم در ارتباط است و چین هم با بسیاری از کشورها ارتباطات گسترده اقتصادی دارد. ایران صرفا می‌خواهند در این بین ارتباطاتی سازنده و مبتنی بر منافع ملی با کشورهای مختلف داشته باشد و از لاک غرب‌گرایی بیرون آید».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها