جلسه علنی امروز مجلس/خانه داری باید به عنوان یک شغل در نظر گرفته شود

کد خبر: 1125094

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بیمه زنان خانوار را اجرایی کند. و خانه داری باید به عنوان یک شغل در نظر گرفته شود.

جلسه علنی امروز مجلس/خانه داری باید به عنوان یک شغل در نظر گرفته شود

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن ماه) نکاتی را درباره حوزه زنان مطرح کردند.

رحمانی: خانه داری باید به عنوان یک شغل در نظر گرفته شود

فاطمه رحمانی با بیان اینکه تأمین امنیت اقتصادی زنان مسئله‌ای بسیار مهم است و بستر تعالی و آرامش خانواده‌ها را فراهم می‌کند، گفت: موضوع بیمه زنان خانه دار در قانونگذاری مورد توجه است اما در برنامه ریزی و اجرا آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: همچنین موضوع بیمه زنان خانه دار در برنامه ششم توسعه آمده است اما تا به امروز شاهد هیچ عملکردی در این زمینه نبوده ایم.

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بیمه زنان خانوار را اجرایی کند. متأسفانه در مسئله بیمه زنان خانه دار ما همچنان در نقطه آغاز هستیم و خانه داری باید به عنوان یک شغل در نظر گرفته شود.

قاسم پور: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ضروری است

در ادامه جلسه، فاطمه قاسم پور با تأکید بر ضرورت حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اهمیت زیادی دارد و حتماً برای این موضوع باید بودجه‌ای پایدار در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: الگوی توانمندسازی زنان سرپرست باید مشخص شود و آنان باید مورد حمایت قرار گیرند چرا که اغلب زنان سرپرست خانوار در دهک‌های ضعیف جامعه هستند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: متأسفانه از زنان سرپرست خانوار تحت عنوان کارگران ارزان قیمت استفاده می‌شود و آن طور که باید و شاید با نگاه توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار برنامه‌ای برای زنان سرپرست خانوار وجود ندارد و الگوی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید به طور جدی پیگیری شود.

بسطامی: میزان مستمری مددجویان کم است

همچنین علی اکبر بسطامی در این باره گفت: زنان سرپرست خا نوار باید مورد توجه قرار گیرند، همه مسئولان باید برنامه‌هایی را در جهت حمایت از آنان در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: در سال ۸۵ تعداد زنان سرپرست خانوار حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما الان طبق آمار غیر رسمی تعداد زنان سرپرست خانوار به ۵ میلیون نفر افزایش یافته است و لذا باید این افراد مورد حمایت قرار گیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمار زنان مطلقه و دختران مجرد در سراسر کشور در حال افزایش است. متأسفانه در بودجه ۱۴۰۱ بحث مسکن محرومان حذف شده و باید این موضوع در بودجه لحاظ شود.

وی افزود: میزان مستمری مددجویان کم است و قانون هدفمند سازی یارانه‌ها هم به درستی اجرا نمی‌شود. در شرایط کنونی مجلس شورای اسلامی هم باید برنامه‌هایی را برای توجه به اقشار ضعیف جامعه و زنان سرپرست خانوار داشته باشد و در دستور کار خود قرار دهد.

زنان سرپرست خانوار بیمه شوند

ابراهیم عزیزی درخصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۷۹ آن حمایت از زنان سرپرست خانوار مطرح شده و جامعه زنان از مجلس انتظار داشتند تا این قانون تهیه و اجرا شود. بر اساس آن قانون، اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید تا پایان اجرای قانون برنامه ششم توسعه عملیاتی می‌شد.

وی ادامه داد: حدود ۱۳ دستگاه خود را در زمینه زنان سرپرست خانوار متولی می‌دانند و هر کدام از آنها وظایفی را عهده دار شده اند، اما تنها قشری که رها شده، زنان سرپرست خانوار هستند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موانع متعددی سد راه این افراد است، تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف باید تلاش کنند تا موانع مهم برداشته شود. یکی از مهمترین موانع بیمه زنان سرپرست خانوار است که بلاتکلیف مانده است.

موضوع زنان و خانواده فرابخشی است

مجید انصاری در ادامه جلسه، گفت: موضوع زنان و خانواده حوزه‌های فرابخشی هستند که همواره طیف وسیعی از فعالیت‌ها و برنامه ریزی های صورت گرفته کشور را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص می‌دهند.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زنان سرپرست خانوار از جمله افرادی هستند که وفاق ملی بر سر آسیب پذیر بودن آن‌ها موجب شده است که دستگاه‌های متعددی در کشور خود را مسئول رفع مسائل این زنان و خانواده‌های آنان دانسته و طی سالیان اخیر اعتبارات کلانی در قالب برنامه‌های مصوب به این دستگاه‌ها تخصیص داده شده است.

مسائل روی زمین مانده زنان سرپرست خانوار رفع شود

عبدالحسین روح‌الامینی در ادامه، گفت: آنچه بیشتر از تکریم زنان سرپرست خانوار اهمیت دارد، مسائل زمین مانده در این حوزه است و باید دقت کنیم موانع موجود رفع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که به جای اینکه به خانواده‌های آسیب پذیر و زنان سرپرست خانواده ماهی دهیم، باید به آنان ماهیگیری را یاد دهیم. باید به گونه‌ای رفتار کنیم و عملکرد دستگاه‌ها و برنامه‌های آن‌ها به سمتی برود که باعث کاهش آسیب‌ها شد./مهر

بابایی: از ظرفیت زنان در کرسی‌های مدیریتی استفاده شود

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده‌ از ظرفیت زنان در کرسی های مدیریتی گفت: استفاده از ظرفیت زنان در کرسی های مدیریتی اهمیت زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، علی بابایی در جلسه علنی امروز(سه شنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درباره توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: براساس قانون مدیریت خدمات کشوری باید از ظرفیت و توانمندی زنان در کرسی های مدیریتی استفاده شود؛ زنان ایرانی ناتوان نیستند پس نباید به زنان به صورت ترحم آمیز نگاه کرد.

وی با اشاره به حقوق مشروع کارگران زن براساس قانون کار اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم تا از حقوق همه کارگران به ویژه کارگران زن‌ مشغول در کارگاه های اقتصادی و کارگاه های خرد و مشاغل خانگی صیانت کنیم.

بابایی با تاکید بر اینکه باید بیمه زنان خانه دار در کشور عملیاتی شود، درباره اشتغال زنان در روستاها گفت: موضوع اشتغال زنان در روستاها باید با توجه جدی تری دنبال شود، همچنین استفاده از ظرفیت زنان در کرسی های مدیریتی اهمیت زیادی دارد.

نماینده ساری اضافه کرد: باید انتخاب وزرا و معاونین بر اساس شعارهای دولت سیزدهم باشد. خانم خزعلی معاون زنان ریاست جمهوری هم این نکته را مدنظر داشته که رئیس جمهوری در زمان انتخابات وعده هایی به زنان داد که باید به آن عمل شود.

 آمارهای دستگاه‌ها از زنان سرپرست خانوار متضاد و متناقض است

نماینده اهواز در مجلس گفت: بانک اطلاعاتی مناسبی درباره زنان سرپرست خانوار وجود ندارد و آمارهای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها متفاوت و در تضاد با هم است و سامانه جامع اطلاعات رفاه ایرانیان هم تکمیل نشده و برخط نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 5 بهمن) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کمیسیون اجتماعی در حوزه زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: در لایحه بودجه 1400 توانستیم برای نخستین بار 500 میلیارد تومان و 13 هزار میلیارد تومان برای تسهیلات اشتغال‌زایی آنان در نظر گرفته شود.

وی افزود: اعتبارات قابل توجهی نیز در حوزه زنان سرپرست خانوار تخصیص داده شد اما چون متولی واحدی ندارد و هیچ‌یک از دستگاه‌ها مسئولیت تکالیف قانونی را عهده‌دار نمی‌شوند، شاهد سیاست‌گذاری واحدی در این حوزه نیستیم و تعداد آنها رو به رشد است لذا اعتبارات اختصاص یافته تأثیری نکرده است.

نماینده اهواز در مجلس تصریح کرد: بانک اطلاعاتی مناسبی در خصوص زنان سرپرست خانوار وجود ندارد و آمارهای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها متفاوت و در تضاد با هم است، از سوی دیگر سامانه جامع اطلاعات رفاه ایرانیان تکمیل نشده و برخط نیست لذا وزارت تعاون باید نسبت به تکمیل آن اقدام کند.

حسینی با بیان اینکه وزارت کشور و شورای اجتماعی آن مسئولیت آن مسئولیت مستقیم زنان سرپرست خانوار را دارد اظهار داشت: با این حال شورای اجتماعی جز چند جلسه محدود، هیچ خروجی نداشته است ضمن اینکه برای تقویت حوزه زنان سرپرست خانوار باید لایحه توانمندسازی زنان سرپرست خانواده توسط معاونت زنان ریاست جمهوری با جدیت پیگیری و به مجلس داده شود.

وی افزود: بیمه زنان سرپرست خانوار نیز باید از سوی سازمان تأمین اجتماعی پیگیری شده و مجلس و کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه 1401 اعتبارات مستقلی درباره بیمه زنان سرپرست خانوار اختصاص دهند چرا که تا سال 98 اعتبارات مختص بیمه‌ای این قشر از زنان در قانون بودجه مشخص بود اما در سال‌های بعد تصریح نشد و هر سال کمرنگ‌تر شد.

نماینده اهواز در مجلس خاطرنشان کرد: لازم است ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی که در تبصره 16 قانون بودجه آمده و بر عهده بانک‌های عامل کشور است، با جدیت پیگیری شود.

 دولت سابق لایحه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را به مجلس نداد

نماینده درود در مجلس گفت: در طول برنامه ششم باید لایحه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شد که تاکنون اقدامی برای تدوین لایحه مذکور صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حسین گودرزی نماینده درود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 5 بهمن) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: موضوع زن و خانواده را باید در دو حوزه راهبری و اجرا مورد بررسی قرار دهیم.

وی با انتقاد از وزارت کشور در زمینه برگزاری جلساتی در حوزه راهبری زنان افزود: برای مطلع شدن از آمار زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست باید به مراجعه‌کنندگان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی رجوع کنیم که همین نشان‌دهنده نگاه تقلیلی ما به زنان است با وجود اینکه جایگاه زنان در جامعه را بسیار مهم می‌دانیم.

نماینده درود و ازنا در مجلس تصریح کرد: در موضوع اجرای 16 درصد 10 هزار میلیارد تومان اختصاصی به کمیته امداد امام خمینی (ره) و 15 درصد 3 هزار میلیارد تومان به سازمان بهزیستی، خود گویای این است که در زمینه اجرا نیز آنچنان که باید اقداماتی صورت نگرفته است.

گودرزی با بیان اینکه موضوع زنان مغفول مانده است، تأکید کرد: در طول برنامه ششم باید لایحه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شد که تاکنون اقدامی برای تدوین لایحه مذکور صورت نگرفته است، این در حالی است که توجه به زنان کار رکنی، پایه‌ای و اساسی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها