پانزدهمین سفر استانی رئیس‌جمهور/گیلان استان پرظرفیتی است/دستور فوری احیای یک کارخانه/دستور رئیس جمهور برای اتصال خط‌آهن چابهار به بندر کاسپین +فیلم

کد خبر: 1125783

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در پانزدهمین سفر استانی خود وارد فرودگاه بین المللی سردار جنگل شد.

پانزدهمین سفر استانی رئیس‌جمهور/گیلان استان پرظرفیتی است/دستور فوری احیای یک کارخانه/دستور رئیس جمهور برای اتصال خط‌آهن چابهار به بندر کاسپین +فیلم

آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی صبح روز جمعه، 8 بهمن وارد فرودگاه سردار جنگل رشت شد و در بدو ورود از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و مسئولین استانی مورد استقبال قرار گرفت.

بازدید از برخی پروژه‌های استان، دیدار با اقشار مختلف مردم، نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا و ایثارگران، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهم ترین برنامه های سفر رئیس جمهور به استان گیلان خواهد بود.

آیت الله رئیسی را در این سفر، رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون اجرایی و تعدادی از وزرا همراهی می‌کنند که با حضور در شهرستان ها علاوه بر موضوعات شهرستانی، مسائل استانی را نیز بررسی و به رئیس جمهور گزارش می دهند.

گیلان استان پرظرفیتی است/ به دنبال رفع بیکاری هستیم

رئیس جمهور، با بیان اینکه گیلان استان بسیار پر ظرفیتی است، افزود: ظرفیت اقتصاد دریا و ظرفیت اقتصاد گردشگری و... و ظرفیت های بسیاری که در استان وجود دارد می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات از جمله بیکاری را رفع کند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان گیلان در فرودگاه سردار جنگل، حضور در استان گیلان را توفیقی برای هیئت دولت دانست و اظهار کرد: ایام ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) و فرارسیدن دهه فجر را به مردم شهیدپرور و مقاوم گیلان به ویژه خانواده های معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران تبریک می گویم.

 

وی با بیان اینکه گیلان استان بسیار پر ظرفیتی است، افزود: ظرفیت اقتصاد دریا و ظرفیت اقتصاد گردشگری و... و ظرفیت های بسیاری که در استان وجود دارد می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات از جمله بیکاری را رفع کند.

رئیس جمهور به ضرورت اشتغال اشاره کرد که برخی از خانواده ها را نگران کرده و گفت: بیکاری، معیشت مردم و مسائل فرهنگی و اجتماعی را در استان گیلان دنبال می کنیم.

آیت الله رئیسی، با بیان اینکه وزرا و معاونین در جلساتی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار گیلان موارد مورد نیاز استان را به عنوان پیشنهاد مطرح کردند، ادامه داد: امشب در جلسه شورای اداری استان این موارد را نهایی خواهیم کرد؛ البته کار برای گیلان شروع شده و از امروز به صورت جدی دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این سفر در ادامه کارهای خوبی که در گیلان انجام شده نقطه عطفی باشد برای رفع برخی از مشکلات گیلان و لذا از استاندار و مدیران و نمایندگان استان می خواهیم پیگیرانه اقدام کنند تا دیگر شاهد مشکلاتی که امروز وجود دارد نباشیم./ ایسنا

بازدید سرزده رئیس جمهور از کارخانه پوشش

کارخانه پوشش بزرگترین و مجهزترین کارخانه نساجی خاورمیانه بود که در سال84 با کمتر از 3 درصد پیش پرداخت به صورت اقساط 36 ماهه به بخش خصوصی نا کارآمد واگذارشد و هزار و 500 کارگر آن بیکار شدند.

مشکل کارخانه پوشش رشت پس از سفر پارسال رییسی به گیلان که ریاست قوه قضاییه را برعهده داشت بررسی و بخشی از آن حل شد و تا یک ماه دیگر یک فاز آن وارد مدار بهره برداری قرار می گیرد.

ماجرای شرکت صنایع پوشش از ماه‌ها قبل از برف 83 و با عدم تدبیر مسئولین وقت در انتخاب سکان‌داری برای این شرکت آغاز شد، مدیرانی که با ورودشان خود را مدعی سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی گروه کارخانه‌جات می‌دانستند اما با نداشتن تمکن مالی در اولین مرحله، شش ماه حقوق کارگران زحمتکش کارخانه را پرداخت نکردند و این یکی از دلایل تعطیلی کلیه واحدهای تولیدی و تأسیساتی شده بود با بارش برف سال 83 و در حالی که تعطیلی سالن‌های تولیدی و تأسیساتی قبل از برف شروع شده بود، بسیاری از سالن‌های شرکت صنایع پوشش با خاک یکسان شد،

و این در حالی بود که با اولین گام شروع به‌کار کردن بخش خصوصی در این کارخانه و ایجاد اختلاف بین شرکا تنها قشری که بیش از همه آسیب دید کارگران این کارخانه بودند؛ همان‌طور که ذکر شد ریشه مشکلات این شرکت نیز در دولت اصلاحات بود.

 

در مهرماه سال 94 با  تعطیلی کارخانه صنایع پوشش ایران و حکم دادگاه به طلبکار کارخانه مبنی بر فروش دستگاه‌ها و اسقاطی‌های کارخانه به‌اندازه مبلغ طلب مورد نظر، کارگران این کارخانه در این مکان تجمع کردند؛ آن‌ها معتقد بودند با این کار عملاً امیدی به بازگشت به کار و کارخانه وجود نخواهد داشت./ تسنیم

بازدید رئیس جمهور از مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر کاسپین

رئیس جمهور در بازدید از مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر کاسپین از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مزیت‌های توسعه این بندر قرار گرفت.

کاسپین

 

هنگام بازدید آیت الله سید ابراهیم رئیسی از اسکله بندر کاسپین، وزیر راه و شهرسازی و مسئولین بندر کاسپین از جزئیات آن گزارش دادند و رئیس جمهور در جریان روند احداث اسکله‌های جدید در این بندر و نیز آخرین وضعیت اتصال خط آهن چابهار به بندر کاسپین و همچنین مزیت‌های صادراتی و ترانزیت دریایی آن قرار گرفت.

بندر کاسپین از بنادر نسل سوم و پیشرفته شمال کشور است که امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در آن وجود دارد.

بر اساس گزارش ارائه شده تکمیل این بندر سهم زیادی در اشتغال و رونق اقتصادی و تجاری در استان خواهد داشت./ ایسنا

دردِدل یک شهروند منطقه آزاد با رئیس‌جمهور

صحبت های رئیس جمهور با یک کشاورز گیلانی

«حجت الاسلام رئیسی» در حاشیه سفر به گیلان با یکی از کشاورزان این استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رئیسی در پانزدهمین سفر استانی خود به گیلان در حاشیه بازدید از برخی طرح‌های این استان به یک کشاورز نیز دیدار و گفتگو کرد.

این کشاورز با بیان اینکه دو فرزندش به دلیل نبود شغل در تهران شاغل شده اند گفت: حقوق چهار میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی کفاف زندگی ما را نمی‌دهد و زمین‌های کشاورزی واقع شده در محدوده منطقه آزاد درگیر قوانین آن هستند.

وی با اشاره به مشکل کم آبی زمین کشاورزی خود ادامه داد: در زمان کشت برنج آب به زمین‌های زراعی ما نمی‌رسد و از سوی دیگر برای دریافت تسهیلات کشاورزی آنقدر گرفتار ادارات شدیم که از گرفتن وام صرف نظر کردم.

استاندار گیلان در خصوص دلیل نرسیدن آب به این زمین‌های زراعی، گفت: آب این زمین‌های زراعی از سفید رود تامین‌می شود و چون این زمین‌ها در منطقه پایین دست قرار دارند آب این سد دیرتر به این منطقه می‌رسد.

آیت الله رئیسی نیز به استاندار گیلان دستور دار مشکل کم آبی این منطقه را بررسی کرده و در خصوص دریافت تسهیلات این کشاورز پیگیری شود.

تاکید رئیس‌جمهور بر تسریع در تکمیل اتصال راه‌آهن چابهار به بندر انزلی

رئیس جمهور با اشاره به مزیت‌های اقتصادی اتصال راه آهن چابهار به بندر انزلی بر ضرورت تسریع در تکمیل این کریدور ریلی تاکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در بازدید از پروژه احداث خط آهن قزوین- رشت- انزلی با اشاره به اهمیت اتصال کریدور خط آهن شمال به جنوب اظهار داشت: تکمیل این خط آهن می‌تواند ضمن تسهیل حمل و نقل کالا، زمان و هزینه‌های انتقال کالا را کاهش دهد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تکمیل کریدور شمال به جنوب فواید اقتصادی فراوانی برای کشورمان  و نیز کشورهای همسایه شمالی دارد و می‌توان آن را یک پروژه ایرانی- منطقه‌ای نامید.

رئیس جمهور از رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت بازدید کرد

رئیس جمهور در حاشیه پانزدهمین سفر استانی خود به گیلان از رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت بازدید کرد.

ظهر جمعه حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» در حاشیه پانزدهمین سفر استانی خود به گیلان از رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت بازدید کرد.

در این بازدید رئیس سازمان محیط زیست و مسئولین شهرداری رشت گزارشی از دلایل آلودگی این رودخانه و آسیب‌های زیست محیطی ناشی از آن ارائه و تخلیه فاضلاب شهری و صنعتی در این رودخانه‌ها را علت اصلی آلودگی اعلام کردند.

حضور رئیس‌ جمهور در منطقه حاشیه‌نشین رشت‌

آیت الله ‌رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان گیلان  وضعیت رودخانه گوهررود در مرکز شهر رشت را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

در این بازدید رئیس سازمان محیط زیست و مسئولین شهرداری رشت گزارشی از دلایل آلودگی  این رودخانه و آسیب‌های زیست محیطی ناشی از آن ارائه و تخلیه فاضلاب شهری و صنعتی در این رودخانه‌ها را علت اصلی آلودگی اعلام کردند.

رئیس جمهور پس از این گزارش با انتقاد از وضعیت نامناسب رودخانه گوهررود خواستار برنامه‌ریزی و ساماندهی وضعیت این رودخانه‌ها در کمترین زمان ممکن شد.

رئیسی گفت: این رودخانه می تواند از جلوه های زیبا وجاذبه های گردشگری باشد ومسئولان باید با همکاری مردم در این زمینه همت کنند.

رئیسی رودخانه رشت

رئیس‌ جمهور در ادامه برنامه های سفر استانی، ‌به یکی از محلات حاشیه‌نشین رشت رفت و از نزدیک در جریان مشکلات  مردم‌محله سیاه اسطلخ قرار گرفت و در گفت گویی صمیمی با مردم این منطقه جویای مطالبات آنان شد.

آیت‌الله رئیسی در این بازدید با انتقاد از وضعیت ‌محلات حاشیه‌نشین گفت: مردم در هر نقطه‌ای از شهر باید بهترین خدمات را دریافت کنند بنابراین از مدیران و مسئولان مرتبط می‌خواهیم  ‌به مشکلات محلات حاشیه‌نشین رشت رسیدگی کنند.

رئیسی

وی با اشاره به مسئله فاضلاب در مناطق حاشیه‌نشین تصریح کرد: چرا باید فاضلاب این محلات به رودخانه زرجوب، گوهررود و ‌ اراضی کشاورزی ریخته شود؟ باید به این مسئوله با قید ‌فوریت رسیدگی ‌شود.

 

رئیسی در میان اقشار مردم گیلان مطرح کرد؛نیروی انسانی کارآمد سرمایه اجتماعی عظیم گیلان است

رئیس جمهور با اشاره به سرمایه مادی و معنوی و نیروی انسانی استان گیلان، گفت: نیروی انسانی کارآمد سرمایه اجتماعی عظیم گیلان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر جمعه در جمع اقشار مختلف مردم گیلان در سالن شهدای ناجا رشت با ابراز خرسندی از حضور در بین مردم گیلان، اظهار کرد: امیدوارم با ریشه کنی ویروس کرونا زمینه حضور در اجتماعات مردمی را داشته باشیم و از نزدیک به مردم مقاوم ولایی و پرتلاش گیلان دیدار کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده کردیم از همه کسانی که در این جمع نکات و مطالب خود را بیان کنند، افزود: اگر برای همه بیان همه نکات فرصت نشد این مطالب را به صورت نوشته و به دست ما برسانید تا بتوانیم از این مطالب استفاده کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان گیلان افتخارات بسیاری دارد، گفت: افتخاراتی از چهره‌های نام دار که برای ایران و جهان اسلام برکت دارند. شخصیت‌های بزرگی از فلاسفه و علما و برجستگانی مانند میرزا کوچک، آیت الله بهجت که برای همه ما نام آشنا هستند.

نیروی انسانی منشأ تحولات است

وی با اشاره به شهدای بلند مرتبه گیلان خانواده شهدا و مدافعان حرم را از افتخارات استان و کشور، اضافه کرد: روحیه انقلابی و بسیجی از گیلانیان سراغ داریم که مظهر تلاش و خدمت هستند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه نیروی انسانی کارآمد از سرمایه‌های ارزشمند گیلان است، تصریح کرد: این نیروها می‌توانند منشأ تحولات باشند و تغییر رویکرد مسئله مهمی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: گیلان سرمایه‌های مادی مانند معادن و صنایع و ارتباط با جنگل و دریا و ظرفیت‌های بسیاری دارد قطعاً می‌توانند زمینه احیا و رفع مشکل استان و منطقه باشد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه عضویت در اتحادیه اوراسیا و سایر اتحادیه ظرفیت‌های بسیاری برای استان گیلان و کشور فراهم می‌کند، اضافه کرد: وقتی به گیلان نگاه می‌کنیم می‌تواند الگو باشد به شرط آنکه به درستی بهره برداری شود.

وی با بیان اینکه قرار بود منطقه آزاد به منطقه‌ای تبدیل شود که زمینه صادرات را فراهم کند، ادامه داد: اگر از این هدف اصلی فاصله گرفته شده و تحقق نیافته باید بازنگری شود زیرا منطقه آزاد می‌تواند زمینه اشتعال را با محوریت تولید و صادرات برای کشور و گیلان فراهم کند.

همه برنامه ریزی ها باید با محوریت رونق تولید باشد

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه رونق تولید و پشتیبانی از تولید کشور را نجات می‌دهد، بیان کرد: همه برنامه ریزی ها باید با محوریت رونق تولید باشد و زیرساخت‌های موجود در استان مانند کارخانجات نیمه تعطیل و تعطیل باید مانع زدایی احیای و فعال شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اولویت ما در گیلان رفع موانع تولید و فعال کردن کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل است، افزود: کارگروهی در استان تشکیل شود تا مشکلات کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی و موانع آن رفع و احیا شود.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت کارخانجات نیمه تعطیل در استان گیلان بر روند احیای کارخانجات تاکید و تصریح کرد: اشتغال پایدار باید در استان گیلان شکل گیرد تا نگرانی خانواده‌ها و جوانان رفع شود.

وی با بیان اینکه اگر فضای دلنشین و زیبای گیلان و نعمات آن به خوبی استفاده نشود کفران نعمت است، گفت: گوهررود و زرجوب بد برخورد شده است، این زر و گوهر که به درستی نام گداری شده شکل بدی به خود گرفته و به فاضلاب تبدیل شده در حالی که کشورهای دیگر مشابه آن را به طور ساختگی درست می‌کنند.

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر لزوم تشکیل کارگروهی به سرعت یعنی از فردا برای ساماندهی این دو رودخانه، افزود: برای احیای دو رودخانه رشت و تالاب انزلی تلاش کرده و مشکلات آن را حل کنند.

ضرورت ارتباط با نخبگان و صاحب نظران

وی با بیان اینکه گیلان قطب کشاورزی است، اضافه کرد: از کارهای علم پایه و ارتباط بین دانشگاه صنعت بازار و اقتصاد، تولید، واردات و صادرات استقبال می‌کنم. کارهای ما باید علم پایه باشد و دولت فعلی اتاق فکر خود را در دانشگاه فعال می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آب کشاورزی و بهره وری از مسائلی است که می‌تواند توسط دانشگاه حل شود، ادامه داد: به مسئولان و استاندار گیلان و مدیران استان تاکید می‌کنم ارتباط بین نخبگان تحصیلکرده ها صاحب نظران و فرهیختگان برای خود تعریف کنند که سرمایه‌ای ارزشمند است.

وی با تأکید بر لزوم حفظ جنگل و ساحل، افزود: همه دستگاه‌های اداری در استان و کشور باید میزانی از ساحل که برخلاف مقررات مورد اشغال ادارات دولتی است به نفع مردم آزاد شود هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحلی که باید در اختیار عموم باشد اشغال کند و باید طبق قانون عقب نشینی کند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه روستاها به برکت انقلاب جاده آب و برخی نیز گاز دارند، تصریح کرد: چرا روستاها با وجود امکانات برای روستاییان جاذبه ندارد.

وی با بیان اینکه روستاییان می‌گویند تولید کننده هستند و اقتصاد روستا فعال نیست و کشاورزی صرفه ندارد زیرا وام را به غیر کشاورز می‌دهندف بیان کرد: کشاورزان تضمینی برای خرید محصولات تولیدی خود می‌خواهند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشاورزی باید به صرفه شود و مشخص کنید که یا در داخل استفاده شده یا صادر شود، گفت: زمینه صادرات محصولات کشاورزی باید آماده شود زیرا شرایط لازم برای فروش محصولات در منطقه وجود دارد کشور روسیه تمایل خود را برای خرید محصولات کشاورزی ایران اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه چای گیلان طعم بسیار خوبی دارد اما در داخل به خوبی شناخته نشده اما در خارج بازار دارد، اظهار کرد: دپوی چای در انبارها آنها را بلااستفاده کرده چرا با بسته بندی درست آن را صادر نکنیم البته این کار آغاز شده و باید تقویت شود.

به دنبال ایجاد تحول در بخش صنعت، تولید و اشتغال هستیم

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه می‌خواهیم تحول در بخش صنعتی، کشاورزی تولید و اشتغال ایجاد کنیم، ادامه داد: مدیران باید کارآمد باشند افرادی که بانیان وضع موجود هستند نباید ادامه کار دهند.

وی با بیان اینکه استاندار مدیران جوان، کارآمد، انقلابی و تحول خواه انتخاب کند، تصریح کرد: مدیر باید تحول خواه باشد و بخواهد به نفع مردم تولید اشتغال و اجرای منویات رهبری عمل کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با انتصاب مدیران لایق، کارآمد، انقلابی و مردم دار وضع دستگاه‌ها را متحول کنید، تصریح کرد: نسبت به مسائل فرهنگی توجه ویژه باید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گردشگری در کیلان در محور حفظ ارزش‌های اسلامی است و گردشگری باید با حفظ ارزش‌های دینی مردم استان توسعه یابد، ادامه داد: مجموعه فرهنگی با محوریت شخصیت میرزا کوچک در گیلان شکل گیرد.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه آیت الله بهجت به اندیشه‌های بلند و شخصیت عالمانه شناخته می‌شود و سرمایه ارزشمندی است، تصریح کرد: این شخصیت پشتوانه نظام و انقلاب است و در پرتو عالم فرزانه انسان ساز می‌توان کارهای فرهنگی انجام داد.

عقب ماندگی‌های کشور واکاوی شود

وی با بیان اینکه علمای فرهیخته و دانشمندان و دانش پژوهان خوبی در گیلان داریم که می‌توان از طرفیت آنها برای انجام کارهای فرهنگی بهره گرفت و دولت نیز حمایت می‌کند، ادامه داد: از شاخصه مهم مردم گیلان دین مداری و ولایتمداری و عشق به ارزش‌های الهی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شرایطی هستیم که باید با نگاه به آنچه که تاکنون انجام شده است حرکت کنیم، تأکید کرد: در بستر گام دوم کارهای زیادی باید انجام و عقب ماندگی‌ها جبران شود.

وی با بیان اینکه ضرورت واکاوی علت عقب ماندگی کشور در حوزه‌های مختلف لازم و ضروری است، بیان کرد: سردار سلیمانی با شناسایی ظرفیت‌ها و کار جهادی و نیروهای جان بر کف امنیت منطقه را حفظ کرد و قهرمان مبارزه با تروریسم است و خائنان و قاتلان لعن ملت‌ها نصیب آنها است.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه افراد زیادی در کشور هستند که استعداد نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف را دارند، ادامه داد: در گام دوم حرکت جهشی و انقلابی و جهادی انجام داده حرکت آهسته کار جهادی نیست و بدانیم دشمن نمی‌خواهد ما پیشرفت کنیم.

نباید به وضعیت موجود کشور راضی باشیم

وی با بیان اینکه هر حرکتی در جهت تولید و پیشرفت کشور خواست نیروهای انقلابی برای پیشرفت جامعه است، اظهار کرد: کسی که جهاد تبیینی می‌کند در راستای راهبرد نظام حرکت می‌کند و همه باید در این عرصه تلاش کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به وضع موجود راضی نباشیم و وضعیت فعلی را به نفع مردم انقلاب رهنمودهای رهبری تغییر دهیم، تأکید کرد: زمینه اشتغال زنان سرپرست خانوار و پرداخت تسهیلات به آنها برنامه خاص در دولت داریم.

وی در ادامه به مسئله جمعیت در گیلان اشاره و با تأکید بر اینکه این موضوع همت مردم و نخبگان می‌طلبد، تصریح کرد: زمینه‌هایی نیز باید توسط دولت انجام شود، پیری جمعیت در استان قابل حل است.

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر لزوم جلوگیری از طلاق، گفت: سپاه و بسیج و دولتمردان و هر کسی که با عنوان دولت و نظام اسلامی در کشور خدمت می‌کند بداند که کره گشایی از جوانان و مردم وظیفه او است.

وی با اشاره به درخواست‌های مردم، افزود: نتایج پیگیری‌ها را به مردم اطلاع دهید تا امیدها افزایش یابد، یاس خواسته دشمن است لذا همه بخش‌ها باید برای امید آفرینی در جامعه تلاش کنند.

 

 ‌‌رئیسی در جمع نخبگان گیلان: شرایط را به نفع مردم تغییر می‌دهیم

 رئیس‌جمهور گفت: هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحل را اشغال کند و باید به میزان قانونی یعنی ۶۰ متر به نفع مردم عقب‌نشینی و ساحل را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عصر امروز در دیدار با نخبگان، علماء، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم گیلان اظهار داشت: توفیقی برای بنده است که در خدمت اقشار مختلف مردم گیلان هستیم و به دلیل شرایط کرونایی نمی‌توانیم در اجتماعات استانی و شهرستانی در خدمت مردم باشیم و امیدواریم با بهتر شدن اوضاع کرونایی با مردم ولایی ، شهیدپرور و انقلابی گیلان دیدار داشته باشیم‌. در این نشست مشکلات مردم ، دانشجویان ، فعالان اقتصادی و خانواده های معظم شهدا را شنیدیم و تلاش می کنیم تا مشکلات را رفع کنیم‌.

وی با بیان اینکه استان گیلان افتخارات بسیاری دارد‌، از چهره‌های برجسته و نامدار که نه فقط برای گیلان بلکه آثار و برکات آنها برای ایران و جهان اسلامی قابل مشاهده است، افزود: میرزا کوچک جنگلی‌، آیت‌الله بهجت فومنی‌، محمدی گیلانی و دیگر بزرگان و سرداران این دیار و 8 هزار شهید استان گیلان ، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و آزادگان و شهدای مدافع حرم که افتخار این استان هستند

‌رئیسی با بیان اینکه گیلان استانی است که نیروی انسانی کارآمد از سرمایه‌های ارزشمند آن است که می‌تواند منشا تحول باشد، تصریح کرد:‌ گیلان سرمایه‌های مادی و معادن و ذخائر و صنایع فراوانی مانند جنگل ، دریا و ظرفیت های بسیاری دارد که می تواند احیا شود و برای رفع مشکلات استان به کار گرفته شوند.

وی با بیان اینکه استان گیلان در پیوستن به شانگهای‌، اکو و اتحادیه اوراسیا و همه پیمان‌های منطقه‌ای می‌تواند محور قرار بگیرد ولی در ابتدا باید منطقه را بشناسیم و مورد بهره برداری قرار دهیم، در خصوص منطقه آزاد گفت‌: این منطقه در ابتدا برای صادرات و تولید ایجاد شد نه گردشگری و باید جایگاه اشتغال با محوریت تولید و صادرات برای گیلان و کشور باشد‌.

رئیس جمهور با اشاره به توسعه پایدار اقتصادی و اشتغال جوانان گفت‌: باید کارگروهی تشکیل شود تا کارخانه‌های نیمه تعطیل و تعطیل شناسایی و مشکلاتشان رفع شود چرا که رفع مشکل کارخانه‌های ساخته شده آسان‌تر از ساخت کارخانه است.

وی با تاکید بر اینکه ‌‌‌بانیان وضع موجود نباید ادامه کار مدیریتی داشته باشند، اضافه کرد: باید با انتخاب مدیرانی جوان و تحول‌خواه برای کارآمد کردن دستگاه‌ها اقدام شود؛ به ‌مدیران کشور ‌تاکید دارم که لوزم تحول در کشور تغییر نگرش مدیریت با استفاده از مدیران خلاق است.

وی به رودخانه‌های زرجوب و گوهررود هم اشاره کرد و گفت: این دو رودخانه باید مانند اسمشان زر و گوهر باشند و از فضای اطراف آنها برای گردشگری استفاده شود‌. همین فردا باید کارگروهی برای رفع کامل مشکل رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت و احیا تالاب تشکیل شود و از مردم هم می‌خواهیم در این کار مشارکت کنند‌.

رئیسی با بیان اینکه گیلان قطب کشاورزی است و باید موانع آن برطرف شود و کارها باید علم پایه دنبال شود و ارتباط بین دانشگاه ، کار و صنعت و ارتباط با نخبگان باید در کشور و این استان حفظ شود، ادامه داد: برای این قبیل کارها افراد مجرب و تحصیلکردگان می‌توانند سرمایه بزرگ برای کشور و دولت باشند.

وی خطاب به دستگاه‌های دولتی گفت‌: هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحل را اشغال کند و باید به میزان قانونی یعنی 60 متر به نفع مردم عقب‌نشینی و ساحل را آزاد کند.

رئیس جمهور به روستاییان گفت‌: به برکت انقلاب امروز همه روستاهای کشور جاده ، آب، خانه بهداشت، مدرسه و بعضی روستاها گاز دارند ولی چرا نباید جاذبه گردشگری داشته باشند‌؟ روستاییان می‌گویند چون اقتصاد روستا فعال نیست و وام برای غیر‌کشاورز است و اینکه باید بعد از برداشت محصول تضمین شوند‌.

وی به سفر هفته گذشته‌اش به روسیه اشاره کرد و گفت‌: در این سفر روس‌ها مشتاق خرید محصولات کشاورزی گیلان بودند‌.

رئیسی به چای تولیدی گیلان اشاره کرد و گفت‌: اگر کسی چای گیلان را بنوشد‌، محال است چای دیگری استفاده کند‌.چای گیلان در داخل کشور خوب شناخته نشده است ولی در خارج از کشور طرفداران زیادی دارد‌.

وی به چای‌های سنواتی هم اشاره کرد و گفت‌: این چای‌ها در انبارها ذخیره شده و دیگر مصرف انسانی ندارد درحالیکه می‌توانست با بسته بندی و نگهداری درست قابل فروش و صادرات باشد‌، البته کارهایی در این زمینه شروع شده که در حوزه امنیت غذایی مورد توجه است .

رئیس جمهور به طرح تحول صنعتی‌، کشاورزی‌، تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت‌: مدیرانی که در این حوزه کار می‌کنند باید کارآمد باشند و وضعیت موجود را مدیریت کنند و شرایط را به نفع مردم و مطابق فرمایشات رهبر در بیانیه گام دوم انقلاب تغییر دهند.

حضور رئیس‌جمهور و پاسخگویی مستقیم به دغدغه‌های مردم در ستاد ارتباطات مردمی استان گیلان

 

رئیس جمهور:تأخیر در پرداخت حقوق کارگران قابل قبول نیست

 رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تأخیر در پرداخت خقوق کارگران و کارمندان قابل قبول نیست، گفت: رسیدگی به این موضوع باید در اولویت مدیران باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در جلسه شورای اداری استان گیلان با اشاره به بازدیدهای انجام شده طی روز، اظهار کرد: مدیریت در فرهنگ دینی ما با مدیریت در فرهنگ‌های مختلف در ظاهر یکی اما در باطن تفاوت‌هایی تیز دارد.

وی افزود: اولین گام در مدیریت این است که قبل از هر چیز مدیر خود را در محضر خدا می‌داند و خود را پاسخگوی خدا می‌بیند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نگاه مدیریت در نظام دینی وی را موظف می‌کند که قانون‌مدار و اخلاق مدار حرکت کند، تصریح کرد: در این نوع مدیریت عدالت در تصمیم گیری سرلوحه خود قرار می‌دهد.

وی کارآمد ترین مدل مدیریتی خودکنترلی دانست و ادامه دهد: خودکنترلی یعنی آنکه انسان خود را همواره به رعایت قانون و اجرای عدالت موظف بداند. مشتری مداری در نظام مدیریتی مطرح است اما نکته محوری در نظام مدیریتی اسلامی دوست داشتن مردم و محبت نسبت به آنها است که در سایر نظام‌ها دیده نمی‌شود.

آیت الله رئیسی نکته برجسته در سیره فاطمی را توجه به دیگران عنوان کرد و افزود: دیگر خواهی در پرتو خداخواهی است و اگر انسان به دیگران توجه کند در مسیر شهدا، علما، امام و رهبری گام برداشته و این موضوع در نظام مدیریتی حائز اهمیت است.

روابط ناسالم از موارد ناکارآمدی نظام اداری است

وی با بیان اینکه نگاه به همکاران رویکرد بعدی در مدیریت است، بیان کرد: نظارت و کنترل نسبت به کار همکاران بسیار مهم است. اعتماد یک ضرورت است اما در کنار آن باید نظارت ضرورتی اجتناب ناپذیر است، کنترل برای بی اعتمادی نیست بلکه برای تداوم اعتماد است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه اگر نظارت نسبت به مجموعه وجود داشته باشد اشکالات سریعاً اصلاح می‌شود، گفت: امروز نیازمند سلامت نظام اداری هستیم و مدیران باید به آن توجه داشته باشند و این موضوع یکی از انتظارات مردم از دولت است.

رئیس جمهور ناکارآمدی نظام اداری و روابط ناسالم و پارتی بازی و حق و ناحق کردن و رشوه دریافت کردن و مقدم داشتن کسی که تقدم حق او نیست را از موارد آسیب رسان به نظام اداری دانست و تصریح کرد: نظام اداری باید در دید مردم کارآمد جلوه کند و این کارآمدی با یک دستور العمل محقق نمی‌شود بلکه باید در میدان عمل و اجرا خود را نشان دهد.

وی بیان کرد: نظام اداری کارآمد مدنظر، نظام امام علی (ع) جهت احقاق حق است و امروز مردم از دولت و مدیران و کارگزاران نظام توقع دارند که بحق تقدیم هشت هزار شهید، در مسئولیت خود به این موارد توجه کنند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه همکاری مردم در تکمیل روند واکسیناسیون کرونا قابل تقدیر است، افزود: مسئله مصون سازی در مقابل ویروس قابل ارزش است چرا که خانواده شهدای این عرصه نیز برای سلامت مردم از عزیز خود گذشتند.

وی با بیان اینکه باید نسبت به مسائل مردم و آنچه که انجام شده و باید انجام شود، بازنگری صورت گیرد، افزود: باید برای کاستی و عقب ماندگی‌ها تلاش شود که این امر نیازمند همت همه است.

اقتصاد کشاورزی و گردشگری و دریایی در گیلان فعالی شود

رئیس جمهور با بیان اینکه واحدهای صنعتی و کارخانجات زیربنایی در گیلان وجود دارد که برخی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و باید به طور کامل احیا شود، ادامه داد: یکی از کارهای ضروری در گیلان مربوط به واحدهای تولیدی است که باید احیا شوند. بانک‌ها واحدهای تولیدی را اداره یا واگذار کنند زیرا زیبنده نیست خط تولید واحدی به این این کند باشد.

وی با بیان اینکه گیلان قطب کشاورزی، گردشگری و دریا است و ظرفیت‌های این بخش باید جهت ایجاد اشتغال و رفع نیاز مردم به کار گرفته شود، عنوان داشت: آنچه انجام شده خوب است اما همه ظرفیت استان گیلان نیست.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اساس منطقه آزاد برای تولید و صادرات راه اندازی شده و در کنار آن گردشگری هم باید فعال شود، افزود: این منطقه نباید به واردات کالا تبدیل شود و مقررات گمرکی در این خصوص باید تسهیل شود.

وی با بیان اینکه پسماند معضل بزرگی است که باید در اولویت کار مسئولان قرار گیرد، بیان کرد: این موضوع با سلامت مردم ارتباط دارد و گزارشات این حوزه نگران کننده است و اولویت سازمان برنامه و بودجه باید رفع نگرانی‌های مردم در این باره باشد.

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه پول پیمانکاران باید اولویت باشد و از سوی دیگر تعلل در اجرای پروژه‌ها قابل قبول نیست، افزود: پرداخت حقوق کارگر و کارگران نباید تأخیر داشته باشد با توجه به شرایط سخت پرداخت حقوق کارگران در اولویت است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مردم گیلان مربوط به رودخانه زرجوب و گوهر رود است، افزود: وضعیت تالاب انزلی نیز از دیگر مسائلی است که باید برای حل مشکل آن کارگروهی تشکیل شود و طی مدت کوتاهی احیای و بهره برداری درستی از آن شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اجرا و تکمیل نهضت ملی مسکن ضروری است، تصریح کرد: رؤسای ادارت موضوع کمبود زمین را بررسی و پیگیری کنند و زمین بلا استفاده ادارت آزاد شود و در اختیار این طرح قرار گیرد. با توجه به کمبود زمین در گیلان کمک همه دستگاه‌ها ضروری است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه طرح کاداستر باید از سوی ثبت اسناد پیگیری و رفع مشکل شود، بیان کرد: با توجه به بودجه خوب در نظر گرفته شده برای این طرح آن را اجرایی کنید و روستاییان باید سند داشته باشند تا مشکلاتشان حل شود.

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی در گیلان

وی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی بسیار مهم است اگر محصول کشاورزی از این صنایع برخوردار باشد اشتغال، تولید و ارزش افزوده به دنبال دارد، ادامه داد: یکی از مسائلی است که در تبادلات بین المللی نیز پیگیری شده اما باید در داخل هم پیگیری شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مراتع و کشاورزی که از آنها استفاده می‌کند از دیگر موضوعات مهم در گیلان است و وزارت جهاد باید تکلیف این موضوع روشن کند و برای کیفیت استفاده از مراتع یک ساز و کار جدی داشته باشیم، اظهار کرد: اقتصاد روستا باید فعال شود زیرا بی توجهی به این موضوع حاشیه نشینی را به دنبال دارد. باید کارخانه بزرگ روستا به یک مرکز تولیدی فعال تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان یکی از مهم‌ترین مراکز برای ایجاد ارتباط با کشورهای اتحادیه اوراسیا، کشورهای حاشیه خزر است، گفت: باید این موضوع تسهیل و زیر ساخت‌های فراهم شود.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه گیلان نقش مهمی در فرهنگ دارند، تصریح کرد: وجود چهره‌های فرهیخته و علما به ویژه آیت الله بهجت نشان دهنده غنای فرهنگی گیلان است و باید از این شخصیت‌های بزرگ برای رشد و اعتلای فرهنگی استفاده شود.

رئیس جمهور:رعایت قانون باید از دستگاه های دولتی آغاز شود

رئیس جمهور با اشاره به تصرف وساحل توسط برخی از دستگاه های دولتی،گف« قانون باید از خود دستگاه های دولتی رعایت شود تا مردم رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گیلان با اشاره به برنامه‌های امروز خود در سفر به این استان امکان دیدارهای عمومی به دلیل شرایط کرونایی وجود نداشت و امیدواریم در آینده نزدیک این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه امروز وضعیت ابتلاء و فوتی‌های کرونا در کشور به حداقل رسیده است، افزود: همکاری‌ها در گیلان برای واکسیناسیون و صیانت بخشی از جان مردم استان بسیار مطلوب بوده و در رتبه‌های نخست قرار دارد.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه زمان آغاز به کار دولت ۷۰۰ خانواده به دلیل کرونا داغدار می‌شدند اما عدد هم اکنون اندک است و باید به صفر نزدیک شود، ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی به همه مردم تأکید کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اداری بیش از همه باید قوانین را رعایت کنند، تأکید کرد: برای احداث واحدهای فنی و بنا قوانین را رعایت کنند تا مردم نیز رعایت کنند...

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی باید تصرفات غیر قانونی سواحل را تا حد قانونی آن عقب نشینی کنند، تصریح کرد: ساحل یک حریم مشخص دارد آزاد کردن سواحل مورد تاکید است.

وی ادامه داد: اینکه دستگاه‌ها مانع استفاده مردم از ساحل شوند پذیرفتنی نیست و اگر جایی نقض قانون شده و حریم ساحل اشغال شده باید آزادسازی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه نسبت به همه مردم چه آنها که به بنده رأی دادند چه آنها که رأی ندادند احساس مسئولیت می‌کنم افزود: نسبت به همه مردم و جوانان در تمام نقاط کشور و حتی ایرانیان خارج از کشور احساس مسئولیت می‌کنم. مردم گیلان دارای مواهب خدادادی مانند آب، هوا خاک و مردم خوب و مفاخر و سرداران و شهدا هستند که باید قدردان آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه حفظ جنگل ضروری است و نباید کوچک‌ترین تعرضی به آن شود بیان کرد: باید با هرگونه جنگل خواری، زمین خواری و ساحل خواری مبارزه شود و نباید اجازه داد این گنجینه‌های الهی مورد تجاوز و دست درازی قرار گیرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه از مواهب طبیعی موجود در شهر رشت به درستی استفاده نشده است افزود: از ظرفیت دو رودخانه رشت که به طور طبیعی در این شهر وجود دارد به درستی استفاده نشده است لذا یکی از اقدامات عاجل ما در این سفر تشکیل و فعال شدن کارگروه جهت احیای این دو رودخانه و تالاب انزلی که جز سرمایه‌های کشور هستند، است.

وی با بیان اینکه پسماند در روستا و شهرهای گیلان شرایط خوبی ندارد بیان کرد: این معضل مختص گیلان نیست و در مازندران نیز مدیریت پسماند مشکل دارد البته کارهایی شده اما شرایط فعلی اصلاً قابل قبول نیست و باید با اختصاص بودجه کافی این معضل حل شود.

آیت الله رئیسی فعال کردن بخش‌های استان در حوزه بهداشت و درمان، کشاورزی و دامداری، راه و حمل و نقل و ریل را مورد اشاره قرار داد و افزود: گیلان مرکز ارتباطی کشور برای فعال شدن زیرساخت‌های اقتصادی در منطقه شانگهای و اوراسیا است‌.

رئیس جمهور با تاکید بر بومی گزینی و به کار گیری نیروهای محلی بیان کرد: فعال شدن اقتصاد دریا، گردشگری، و کشاورزی تولید و اشتغال را در استان رونق می‌دهد و نگرانی مردم نسبت به بیکاری جوانان رفع می‌شود و دولت نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

بازدید رئیس جمهور از مرکز رسیدگی به درخواست‌های مردمی در رشت

رئیس جمهوردر ادامه برنامه‌های سفر به استان گیلان عصر جمعه از مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در رشت بازدید و بر لزوم پاسخگویی دقیق و سریع به درخواست‌ها و مطالبات مردمی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در این بازدید از نزدیک در جریان روند رسیدگی به ثبت درخواست‌ها و مشکلات مردم استان گیلان و چگونگی پاسخگویی به این درخواست‌ها قرار گرفت.

رئیس جمهور در این بازدید همچنین شخصاً چند درخواست مردمی را بررسی کرد و به تماس تلفنی یکی از شهروندان گیلانی در این زمینه پاسخ داد.

مرکز ارتباطات مردمی رئیس جمهور در هر سفر استانی به صورت فعال و متمرکز و ویژه درخواست‌ها و مطالبات مردمی و استانی را دریافت و پیگیری می‌کند و پاسخ می‌دهد.

رئیسی:‌ سلامت نظام اداری از مسائل ضروری است

رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان گیلان:

امروز بیش از هر زمانی نیازمند سلامت نظام اداری هستیم و سلامت نظام اداری از مسایل بسیار ضروری است.

ارتباطات ناسالم، سیستم اداری را در نظر مردم بد جلوه می‌دهد و به اعتماد آنها آسیب می‌زند.

بانک‌ها کارخانه‌هایی که در تملک دارند یا خوب اداره کنند و اگر نمی‌تواند واگذارکنند، راه سومی وجود ندارد.

ضرورت صدور سند برای اراضی فاقد سند

رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان گیلان:

مسئله حد نگار موضوع مهمی است و زمین‌های فاقد سند مشکل ایجاد می‌کند و روستائیان و کشاورزان برای ارضی خود باید سند داشته باشند.

اساس منطقه آزاد تولید و صادرات است و این مناطق باید به اهداف مهمی که در قانون برای آنها در نظر گرفته شده نزدیک شوند.

ادارات و سازمان‌های دولتی، زمین‌های بلااستفاده خود را در اختیار نهضت ملی ساخت مسکن قرار دهند.

رئیس جمهور استان گیلان را ترک کرد

حجت الاسلام رئیسی در پایان سفر یک روزه خود به استان گیلان، رشت را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در پایان پانزدهمین سفر استانی خود به استان گیلان دقایقی پیش از طریق فرودگاه سردار جنگل رشت استان گیلان را ترک کرد.

روز جمعه هشتم بهمن ماه استان گیلان در پانزدهمین سفر رئیس‌جمهوری میزبان حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همچنین برخی اعضای کابینه بود.

در این سفر وزرای جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت، کشور، راه، محیط زیست، بهداشت و درمان و معاونین رئیس جمهور، حجت الاسلام رئیسی را همراهی کردند.

دیدار با اقشار مختلف مردم، حضور در جلسه شورای اداری و بازدیدها برخی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر بود.

همچنین وزرا نیز در شهرستان‌های گیلان حضور پیدا کردند تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این مناطق قرار بگیرند. هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری به گیلان، نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای دریافت مطالبات مردمی در ادارات گیلان استقرار یافتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها