خبر به روایت «فردا»

تکاپو در جبهه اصلاح‌طلبی/ چالش‌های دفاع از منافع ملی/ اختلاف دموکرات‌های درباره توافق هسته‌ای

کد خبر: 1127114

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تکاپو در جبهه اصلاح‌طلبی/ چالش‌های دفاع از منافع ملی/ اختلاف دموکرات‌های درباره توافق هسته‌ای

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

شرق/ اصلاح‌طلبان دولت در سایه تشکیل می‌دهند

«شرق» از تشکیل دولت سایه توسط اصلاح‌طلبان خبر داده. خبری که البته پیش از «شرق» علیزاده‌طباطبایی، عضو کارگزاران داده بود. این روزنامه اصلاح‌طلب نیز با اتکا به گفته‌های او مبنی بر اینکه «احزاب اصلاح‌طلب درصدد تشکیل دولت در سایه هستند» و اینکه «آقای روحانی در روزهای اخیر با آقایان ناطق‌نوری، خاتمی، باهنر و لاریجانی جلساتی داشته است. سران اصلاحات می‌خواهند جمهوریت نظام را احیا کنند. اسحاق جهانگیری هم در جلسات روحانی با سران اصلاحات حضور دارد و همفکری می‌کند» نوشته: «از این دیدارها چند نتیجه مهم می‌توان دریافت؛ نخست آنکه رسما علی‌اکبر ناطق‌نوری از کنج عزلت بیرون آمده است و بنای حضور جدی در سیاست دارد ... دیدارها و نشست‌های اخیر، حکایت از نوعی هم‌گرایی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کهنه‌کارِ میانه‌رو دارد. ... سومین مسئله، هماهنگی ضمنی احزاب اصلاح‌طلب با جلسات اخیر است و احتمال می‌رود نتیجه جلسات در روند فعالیت احزاب بی‌تأثیر نباشد.»

گزارش نویس شرق همچنین تاکید می‌کند که اگر واقعا دولت در سایه‌ای تشکیل شود، جدی‌ترین دولت در سایه چهار دهه اخیر خواهد بود.

شرق 14 بهمن

ایران/ائتلاف بانیان وضع موجود علیه دولت

«ایران» جلسات اخیر حسن روحانی با محمد خاتمی، ناطق نوری، اسحاق جهانگیری، محمدرضا باهنر، محسن هاشمی و علی لاریجانی که دیروز علیزاده طباطبایی از آن گفته بود را «اتاق عملیات روانی با موضوع تضعیف دولت سیزدهم» تلقی کرده و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «ائتلاف بانیان وضع موجود علیه دولت» نوشته: «میدان‌داری رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم که میراث رکود سیاسی، اقتـــــــــصادی و اجتماعی و همــــــــــچنین افزایش بی‌سابقه تحریم‌های خارجی را برای کشور به جای گذاشته ‌است مانند یک شوخی تلخ سیاسی است. ... چه آنکه حضور اسحاق جهانگیری در این جلسات نیز یادآور باتلاق ارز 4200 تومانی است که امروز اقتصاد کشور را همچنان به گروگان گرفته و نه راه پیش برای تصمیم‌گیران گذاشته است و نه راه پس.از سویی دیگر حضور چهره‌هایی نظیر محمد خاتمی در این جلسات که سابقه و مدیریت اقدام علیه جمهوریت را در سال 88 دارد آن هم به منظور احیای جمهوریت نظام! از طنز‌های تلخ روزگار است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «مدعیان جمهور و مشارکت سیاسی امروز بهتر است از عمارت‌های سازمانی خود در شمال تهران یا لواسان و... بیرون بیایند و در خیابان قدم بزنند؛ از مردم بپرسند که آیا می‌خواهید به دوران اعتدال بازگردید یا خیر؟ از مردم بپرسند چرا پس از هشت سال دولت اعتدال و میانه‌روی! خیلی‌هایشان به پای صندوق‌های رأی نیامدند؟»

ایران 14 بهمن

اعتماد/ حرف و عمل اصلاح‌طلبان

«اعتماد» وضعیت شیوع کرونا را سوژه عکس یک خود کرده و تیتر زده «هشدارهای سیاه». منظورش از این هشدارها هم سخن رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری است، گفته «به روزانه 300 الی 400 هزار اُمیکرون در کشور می‌رسیم».

این روزنامه اصلاح‌طلب اما از موضوعات سیاسی هم غافل نشده، از این رو در گزارشی با عنوان «از گفتار اصلاح‌طلبان تا کردار اصلاح‌طلبانه» نگاهی به آخرین اخبار و مواضع اصلاح‌طلبان انداخته و وضعیت جریان اصلاحات را در مسیر بازسازی گفتمانی  بررسی می‌‎کند. در این گزارش آمده است: « طی ماه‌های گذشته تحولاتی در برخی احزاب شاخص اصلاح‌طلب چه در سطح به‌کارگیری افراد در جایگاه‌های تاثیرگذار و مهم‌تر از آن، در سطح گفتمانی و راهبردی در مقوله‌های مختلف ازجمله نگاه سیاسی و تئوری و دیدگاه اقتصادی، نشان از آن دارد که امروز اصلاح‌طلبان یا به بیان دقیق‌تر همه اصلاح‌طلبان خود را صرفا نماینده طبقه متوسط نمی‌دانند و آن‌طورکه در رویکردهای سیاسی و اقتصادی احزابی چون اتحاد ملت، اعتماد ملی و حتی کارگزاران سازندگی در مدت اخیر می‌بینیم، نیروهای منتسب به این احزاب و طیف‌های اصلاح‌طلب از حمایت‌های اجتماعی و نگاهی معطوف به اقشار فرودست جامعه در حوزه اقتصاد سخن گفته و از دیدگاه‌های لیبرالیستی صرف و باور به اقتصاد بازار، به‌نحوی تغییر مسیر داده و دیدگاه‌های اقتصاد دولتی و سوسیالیستی را دست‌کم از حیث توجه به اقشار فرودست و حمایت‌های اجتماعی و معیشتی مدنظر قرار داده‌اند. تغییر رویکردی که به‌روشنی می‌توان آن را واکنشی ازسوی جریان اصلاحات به وضعیت جامعه دانست و همین، می‌تواند بیش از هر سخن تند و تیز و اعتراض و انتقاد سفت و سختی، دل مردم را نرم کرده و کمک‌حال اصلاح‌طلبان در مسیر بازسازی پایگاه اجتماعی آسیب‌دیده این جریان سیاسی باشد که به ‌نقل از فردوسی و اسدی طوسی خوانده و شنیده‌ایم «هنرها سراسر به گفتار نیست!»»

اعتماد 14 بهمن

آفتاب یزد/ الزامات دولت در سایه

«آفتاب یزد» در تیتر یک خود به «تحرکات جدید اصلاح طلبان و اعتدالیون» و جلسات  اخیر حسن روحانی، لاریجانی، باهنر، سیدحسن خمینی، سیدمحمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری پرداخته و به نقل از جلال‌ جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته: « چهره های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا، حالا و در آستانه چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی متوجه شده اند که کجای راه را اشتباه رفته اند و در تلاش برای جبران اشتباهات خود هستند. من فکر می کنم دیدار های اخیر چهره های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نیز در همین راستا باشد.» او در ادامه تاکید می‌کند: « اگر دولت در سایه تنها برای ژست سیاسی آن شکل بگیرد، همان بهتر که اصلا وجود نداشته باشد. اما اگر آقایان به دنبال این هستند که با تشکیل دولت در سایه مشکلات مردم را بهبود ببخشند و دولت را در راستای ایجاد رفاه برای مردم یاری کنند تشکیل آن خیلی هم کار درست و به جایی است. دولت در سایه باید بتواند از انحرافات جلوگیری کند و دولت فعلی را ترغیب کند تا مشکلات مردم را برطرف سازد. در این صورت می توان گفت که تشکیل آن مثبت است اما اگر قرار است دولت در سایه تشکیل شود که فقط شعار بدهند، همان بهتر که اصلا تشکیل نشود.»

آفتاب یزد 14 بهمن

وطن امروز/ اختلاف دموکرات‌ها بر سر توافق

«وطن امروز» از «اختلاف دموکرات‌ها بر سر توافق» می‌گوید و با اشاره به اینکه «پس از شکاف در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی و جدایی ریچارد نفیو و آرین طباطبایی، «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا هم از نحوه مذاکرات دولت بایدن در وین انتقاد کرد» نوشته: « دولت بایدن برای تصمیم درباره برجام با مانع بزرگ داخلی مواجه است و یکی از دلایلی هم که تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین از دادن تضامینی که خواست تهران است طفره می‌رود به همین امر برمی‌گردد. چندی قبل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن در این باره گفت: «در نظام [حکومتی] ما، نمی‌توان چنین ضمانت سخت و سریعی فراهم کرد. رئیس‌جمهور بایدن می‌تواند با قاطعیت بگوید تا زمانی که ایران به توافق پایبند باشد، در کسوت رئیس‌جمهور چه کاری انجام خواهد داد یا چه کاری انجام نخواهد داد اما ما نمی‌توانیم رؤسای‌جمهوری بعدی را [به انجام کاری] ملزم کنیم. این موضوعی است که درباره آن صحبت می‌کنیم».  تام کاتن هم ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال ایران نوشته بود: «توافق هسته‌ای بایدن- ایران حتی از آنچه قبلا حاصل شده بود بدتر خواهد بود و وقتی جمهوری‌خواهان قدرت بگیرند، مجددا پاره خواهد شد». مشابه این مواضع را «تد کروز» دیگر سناتور پرنفوذ آمریکایی هم پیش از این گرفته و اعلام کرده بود برجام فقط در صورت ارائه آن در قالب یک «معاهده» به کنگره امکان‌پذیر است.»

وطن امروز 14 بهمن

آرمان ملی/ چالش‌های دفاع از منافع ملی

«آرمان ملی» از پخش نشدن سخنرانی سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق هیات دولت با آرمان‌های امام (ره) ناراحت شده و در تیتر یک امروز خود با عنوان «صداوسیما می‌خواهد «ملی» نباشد» صداوسیما را متهم به داشتن رویکردی «سطحی و بچگانه» می‌کند.

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم با یوسف مولایی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی درباره مذاکرات هسته‌ای دارد که عکس یک شده. مولایی در این مصاحبه می‌گوید: «زمانی که کشوری می‌خواهد در سطح بین‌المللی به منافعی دست پیدا کند یا از منافع ملی خود دفاع کند با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد بود؛ زیرا کشورهای دیگری که با این روند مرتبط هستند نیز به دنبال تأمین منافع ملی خود هستند. در چنین شرایطی، «موازنه قدرت» سهم هر کشور را تعیین می‌کند. ایران در بحث برجام در مقابل آمریکایی‌ قرار داشت که یکی از قدرت‌های بزرگ جهان است و غیر از آن چهار عضو دائم شورای امنیت نیز رودر روی ایران قرار داشتند. این کشورها در مسیر توافق برجام و پس‌ از آن همواره در پی آن هستند که منافع ملی خود را به‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت تأمین کنند و ابزارهای فشار لازم را نیز در مقابل ایران در اختیاردارند.»

آرمان ملی 14 بهمن

کیهان/ آمریکا فقیرتر می‌شود

«کیهان» حرف‌های دیروز رئیسی در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب را تیتر یک کرده و در عکس یک امروز خود نیز مراسم تشییع آیت‌الله صافی گلپایگانی را پوشش داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به وضعیت اقتصادی آمریکا پرداخته و با تیتر «بدهی ملی آمریکا از مرز 30 هزار میلیارد دلار گذشت» نوشته: «آمریکا حدود هشت تریلیون دلار به نهادهای خارجی (به جز ژاپن و چین) بدهکار است که این نهادها شامل نهادهایی از انگلیس، ایرلند، برزیل، کانادا، فرانسه، هند، بلژیک و تایوان و هنگ‌کنگ هستند.

همچنین دولت آمریکا شش تریلیون و 500 میلیارد دلار به صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نظامی خود بدهکار است. در جریان همه‌گیری کرونا، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نیز با خرید شدید هزاران میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری و اوراق بهادار، ترازنامه خود را دو برابر کرد و به هشت تریلیون و 900 میلیارد دلار رساند.

از آنجاییکه مقامات و اقتصاددانان آمریکایی نتوانستند همه‌گیری کرونا و واکنش‌های بعدی آن را پیش‌بینی کنند و این همه‌گیری مخارج دولت و در پی آن، بدهی ملی را از پایان سال 2019 تاکنون هفت تریلیون (هفت هزار میلیارد) دلار افزایش داده است، این رقم تکان‌دهنده، بسیار زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، به دست آمد.کسری بودجه آمریکا در سال مالی 2021 در مجموع بالغ بر دو تریلیون و 770 میلیارد دلار بود که از رکورد بی‌سابقه سال گذشته اندکی کمتر است اما همچنان با هزینه‌های کلان دوره کرونا مطابقت دارد.به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، رقم 30 تریلیون دلار به علت برنامه‌های دولت برای همه‌گیری کرونا که «مزیت‌های بیکاری گسترده، حمایت مالی برای کسب ‌و کارهای کوچک و پرداخت‌ دستمزدها را تأمین می‌کرد، سال‌ها زودتر از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد، سررسید.» تمامی این طرح‌ها با استقراض و وام‌گیری پرداخت شده است.«دیوید کلی»؛ استراتژیست ارشد مدیریت دارایی بانک جی‌پی مورگان، به «سی‌ان‌ان» گفت: این بدهی به این معناست که آمریکا «در طولانی مدت فقیرتر می‌شود» و «مالیات‌دهندگان آمریکایی باید برای مستمری افراد در چین و ژاپن مالیات بپردازند، زیرا آنها طلبکار هستند.»»

کیهان 14 بهمن

جوان/ سرپوش اسرائیلی‌ها بر حملات هکری

«جوان» در گزارشی با تیتر «خانه عنکبوت» در تور هکر‌ها نوشته: «گزارشی از یک شرکت فناوری امریکایی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی طی چند ماه گذشته هدف ده‌ها مورد حمله سایبری و هکری بوده است. این گزارش از محدود گزارش‌هایی است که به ابعاد گسترده خسارات و درز اطلاعات از نهاد‌های مستقر در رژیم صهیونیستی می‌پردازد، هرچند رهبران تل‌آویو همواره تلاش دارند مانع از رسانه‌ای شدن چنین خساراتی به زیرساخت‌های امنیتی خود شوند.» در بخش دیگری از این گزارش هم آمده است: «با وجود آنکه تاکنون آمار دقیقی از تعداد و گستره حملات سایبری به زیرساخت‌های اسرائیل اعلام نشده، اما مجموعه گزارش‌های همین چند ماهه اخیر نشان می‌دهد که حجم حملات سایبری علیه صهیونیست‌ها بسیار بیش از آن چیزی است که به صورت رسمی اعلام می‌شود و چه بسا بخش قابل‌توجهی از این حملات در سکوت خبری باقی می‌ماند.»

جوان14 بهمن


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها