خبر به روایت «فردا»

مذاکره مستقیم؟ / بهبود شاخص‌های اقتصادی/ تاریکخانه بودجه

کد خبر: 1125049

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مذاکره مستقیم؟ / بهبود شاخص‌های اقتصادی/ تاریکخانه بودجه

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«جوان» امیرعبداللهیان و شرطش برای مذاکره مستقیم با آمریکا را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «مذاکره مستقیم به شرط توافق خوب با تضمین بالا» نوشته: ««مذاکرات فنی [در وین]در آینده‌ای نه چندان دور، به حد اشباع می‌رسد.» این کلیدی‌ترین نکته‌ای است که وزیر خارجه ایران دیروز از آن صحبت کرده و گفته که در چنین نقطه‌ای، طرف‌ها باید دست به یک تصمیم سیاسی بزنند. اگر ایران مطمئن شود که عاقبت این تصمیم سیاسی به یک «توافق خوب با تضمین بالا» ختم خواهد شد، از گفت‌وگوی مستقیم با امریکا هم ابایی ندارد. مهم‌تر از همه اینکه، اخیراً خود امریکایی‌ها هم از کانال‌های مختلف برای مذاکره ابراز تمایل کرده‌اند. مذاکرات در وین به مرحله‌ای کلیدی رسیده؛ این را چند روز است که هم منابع مطلع نزدیک به مذاکرات وین گفته‌اند و هم می‌شود از درخواست جدید امریکایی‌ها برای تبادل زندانیان حدس زد. حرف‌های غروب دیروز امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در نشست همسایگان ایران که خبرنگار «جوان» نیز در آن حضور داشت، این حدس و گمان را تقویت می‌کند. ظاهراً تیم مذاکره‌کننده ایرانی در حال رسیدن به این جمع‌بندی است که مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که احتمالاً بتوان امکان رسیدن به یک «توافق خوب با تضمین بالا» را به آزمون گذاشت. اگرچه در سیاست هیچ چیز قطعی نیست، ولی حسین امیرعبداللهیان می‌گوید که با نزدیک شدن به چنین مرحله‌ای، ممکن است ایران مسیر مذاکره مستقیم را هم یک بار دیگر بیازماید.»

جوان 5 بهمن

«اعتماد» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به تازه‌ترین تحول در زمینه مذاکرات برجامی یعنی احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب وزیرامورخارجه کشورمان را به بهانه اظهارات دیروزش عکس یک کرده و به نقل از او نوشته: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که لازمه رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا سطحی از گفت‌وگو با امریکا باشد، آن را نادیده نخواهیم گرفت». گزارش اعتماد صرفا خبری است و غیر از بازنشر سخنان دیروز امیرعبداللهیان حرف تازه‌ای ندارد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در شماره امروز خود یک گزارش اقتصادی حول محور وضعیت خودروسازی هم دارد و سعی می‌کند به این سوال پاسخ دهد که «آیا انتقادات به کیفیت خودروها برای زمینه‌سازی حضور چین در خودروسازی‌های ایران است؟» 

اعتماد 5 بهمن

«کیهان» حمله انصارالله به امارات را سوژه تیتر یک امروز خود کرده و با عنوان «دومین شب نا‌امن دوبی و ابوظبی /اسرائیل در لیست انتظار» نوشته: «انقلابیون یمن بار دیگر موفق شدند در چند عملیات پهپادی و موشکی که دیروز انجام شد، نقاط حساسی را در امارات و عربستان هدف قرار دهند. همزمان خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه انصارالله به دنبال اضافه کردن رژیم اسرائیل به بانک اهداف خود است چرا که این رژیم در تجاوز ائتلاف سعودی به یمن دخیل است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارشی اقتصادی نیز خبر داده که «رشد حجم تجارت ایران از میانگین جهانی بالاتر رفته است». در این گزارش آمده است: «اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در افزایش واکسیناسیون و بهبود وضع کشور درباره کرونا اذعان کرد که شاخص‌های اقتصادی در سال جاری بهتر شده است.»

کیهان 5 بهمن

«شرق» مثل هر روز به مجلس و اخبارش پرداخته است، البته با رویکرد تخریبی خود. این بار در گزارشی با تیتر «طرح صیانت چراغ خاموش به ‌شورای نگهبان می‌رود؟» مجلس را متهم به پنهان‌کاری می‌کند و نوشته: « پروژه محدود‌سازی اینترنت که به طرح صیانت معروف شده، بعد از تغییرات چندباره به ایستگاه آخر رسیده و قرار است تا پایان بهمن برای تبدیل‌شدن به قانون رسمی کشور، به شورای نگهبان ارسال شود. اینکه موضع شورای نگهبان در قبال این طرح چه باشد، مشخص نیست، اما پنهان‌کاری‌ای که اکنون در رابطه با متن نهایی این طرح رخ داده، سبب نگرانی بسیاری شده است. آخرین متنی که از این طرح منتشر شده است، تفاوت چشمگیری با متن‌های قبلی به‌ویژه طرح اولیه‌ای که سال گذشته خبرساز شد، دارد اما آنچه در یک‌ ماه اخیر در رابطه با متن نهایی رخ داده مشخص نیست.» این روزنامه اصلاح‌طلب به خوبی به تلاشی که در مجلس برای تعدیل این طرح و رفع ایرادات آن شده، واقف است اما رویه‌ای که از اول در قبال مجلس داشته مانع از آن می‌شود که نگاهی منصفانه داشته باشد. شاهد آنکه می‌نویسد: «هم صاحب‌نظران و هم مردم عادی و صاحبان کسب‌وکارهای مجازی و حتی کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و بسیاری از نمایندگان‌ مجلس مخالف نظر اقلیت مدافع طرح صیانت هستند، اما در زورآزمایی میان موافقان و‌ مخالفان طرح، فعلا کفه اقلیت تندرو حامی محدودسازی اینترنت سنگین‌تر بوده و خبرهای خوشی از متن نهایی منتشر نشده و نبود شفافیت بر ابهام‌ها  افزوده است.»

شرق 5 بهمن

«ایران» «جزئیات برنامه حمایتی دولت از مستأجران» را عکس یک کرده و نوشته: «در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز گذشته به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری برگزار شد، گزارش مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم دی ماه و اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار مطرح، و پس از بررسی مقرر شد ستاد هماهنگی اقتصادی سیاست حمایتی در این زمینه را با هدف کنترل رشد اجاره بها و حمایت از اجاره‌نشینان تدوین و ارائه کند.» در این گزارش آمده است: «دولت در نظر دارد با اجرای 3 برنامه «ساخت یک میلیون مسکن در سال»، «اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس» در نوسازی بافت‌های فرسوده در کنار برنامه‌هایی مانند«پرداخت تسهیلات به مستأجران»، بازار اجاره را در کوتاه مدت و بلندمدت به ساماندهی برساند.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که تیتر یک کرده هم به مخالفت‌ها با قانون مالیات بر عایدی سرمایه پرداخته و با عنوان «جنگ روانی علیه مالیات از سرمایه‌داران» به نقل از ایرج توتونچیان، اقتصاددان نوشته: «ثروتمندان و لیبرال‌ها مخالف این نوع از مالیات هستند چرا که به دنبال افزایش ثروت خود هستند.»

ایران 5 بهمن

«سازندگی» در بگو و مگوی اخیر بین رئیس اتاق بازرگانی و برخی نمایندگان مجلس، جانب شافعی را گرفته و کارتونی از وی را  عکس روی جلد کرده است. هادی حیدری در این طرح بر او لباس رزم پوشانده و تیرهایی به سویش روان شده را به نمایش گذاشته است. درحالی که این او بود که دعوا را شروع کرد و برخی نمایندگان مجلس را متهم کرد به منتظر شارژ ماندن از سوی فعالان اقتصادی! این روزنامه اصلاح طلب با تیتر «مجلس علیه بخش خصوصی» ماجرا را شرح داده و در توضیح چگونگی شروع این ماجرا نوشته: «مرد آرامی که معتقد است «سیاست ورزی در ایران با نگفتن برخی واقعیت‌ها همزیستی دارد» به واسطه گفتن یک واقعیت تحت فشاری بی‌سابقه قرار گرفته است. رئیس اتاق ایران در یک ویدئوی جنجالی، صلاحیت فنی «نمایندگان» مجلس را زیر سوال برده و گفته: «عمق نگاه نمایندگان مجلس در مسائل اقتصادی خیلی کم است» اظهار نظری که بارها از سوی اقتصاددانان، تکنوکرات ها و روشنفکران مطرح شده اما شنیدنش از زبان غلامحسین شافعی که به محافظه‌کاری شهرت دارد، سروصدای زیادی به پا کرده است.»

سازندگی 5 بهمن

«صبح نو» که انگار از استفاده از کارتون به جای عکس خوشش آمده، امروز هم چنین کرده است. این روزنامه اصولگرا طرحی از حسین فریدون را روی جلد آورده و با تیتر «دوباره فریدون» و دلیلش این است که در جلسه رسیدگی به پرونده «شرکت کروز» حسین فریدون به دریافت‌های میلیاردی از این شرکت متهم شده است».

صبح نو البته به دیگر مسائل مهم کشور از سیاست خارجی گرفته تا اقتصاد نیز پرداخته است. در یکی از گزارش‌هایش از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا نوشته و در دیگری انتقادات وزیر صمت به خودروسازان را پوشش داده است. یکی از مهم‌ترین و مورد توجه‌ترین مطالب امروزش اما همان است که دیروز هم از سوی دستیار رسانه‌ای قالیباف توییت شده بود یعنی اراده مجلس برای ورود به تاریک‌خانه بودجه شرکت‌های دولتی.

صبح نو 5 بهمن


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها