امیر حسین بانکی پور: کاهش ۴۰ درصدی ازدواج‌ها صدمه‌ بزرگی بود که دولت قبل به کشور زد

کد خبر: 1128015

یک نماینده مجلس گفت: بزرگترین صدمه‌ای که دولت قبل در بحث جمعیت به ما زد این بود که در بهترین دوره‌ای که می‌توانست رشد جمعیت جبران شود، نه تنها جمعیت جبران نشد، ۴۰ درصد ازدواج‌ها کاهش یافت.

امیر حسین بانکی پور: کاهش ۴۰ درصدی ازدواج‌ها صدمه‌ بزرگی بود که دولت قبل به کشور زد

 امیر حسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در مجلس در نشست جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران که با موضوع «پیری جمعیت در گام دوم انقلاب» برگزار شد، الان در حوزه جمعیت بزرگترین ابر بحران  تاریخ ایران زمین را شاهد هستیم. ابر بحران پیری جمعیت را به چشم می‌بینیم نه اینکه در آینده‌ای دور رخ دهد. اما متاسفانه عده‌ای خوابند و عمق این بحران را درک نمی کنند.

وی تاکید کرد: آنچه از شما دانشجویان انتظار می رود این است که گفتمان این ابر بحران را در سطح کشور منتقل کنید تا مردم بفهمند. مثل کرونا، مردم باید بفهمند که این بحران ربطی به ایدئولوژی و تفکر و ...ندارد، این بحران سرزمین ماست و همه را در بر می‌گیرد، نه ربطی به حکومت دارد، نه دولت و نه دین.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در سال ۸۹_۸۸ دوستان در شورای انقلاب فرهنگی سندی به دستشان رسید، که برژینسکی گفته بود لازم نیست خیلی برنامه نظامی برای ایران ریخت، یک برنامه جمعیتی نظام را نابود می‌کند، برژینسکی تئوریسین آمریکایی، آدم کمی نیست، حرف دقیقی بود.

وی تاکید کرد: جنایت بزرگی در این کشور رخ داد و الآن اصلا فرصت برخورد نداریم، فرصت انقدر کم است که ما فقط باید سریعا جبران کنیم.

بانکی‌پور گفت: به اصطلاح جمعیت شناسان ما الآن با چاله جمعیتی رو به رو شدیم که من اسمش را سیاهچاله جمعیت می‌گذارم، وقتی در سیاه چاله جمعیت بیفتیم تا ۱۵۰ سال نمی‌توان از آن خارج شد. در سال ۱۴۳۰ یک سوم ایران کهنسال است. همه جا تبدیل به سرای سالمندان می شود.

وی افزود: در نقشه‌های ۲۰۵۰ سازمان ملل ایران کشوری قهوه ای و تیره و دور آن سرتا سر سبز است. یعنی کشور ما رو به کهنسالی رفته و کشور های اطراف جوان اند. این یعنی ابر بحران امنیتی کشور. دوران دفاع مقدس عمده رزمندگان و حتی فرماندهان جوان بودند، اما در آن زمان جوانان خیلی کم خواهند بود.

 وی درباره بحران سلامت هم گفت: الآن زیر ۱۰ درصد جمعیت ما کهنسال هستند.در آن زمان (۲۰۵۰) باید ظرفیت درمان و بیمارستان های ما ۸ برابر بشود. وقتی نیروی جوان نیست چه کسی می خواهد این کار را انجام دهد؟ بیمارستان بسازد و مدیریت کند؟

این نماینده مجلس تصریح کرد:‌ مورد بعدی رشد علمی جامعه است. جامعه‌ای که جوانان آن کم شود رشد علمی آن کم می‌شود‌. چرخ اقتصاد را جوانان می چرخانند. درگیر بحران اقتصادی می شویم. چند سال دیگر باید از جاهای مختلف مثل تانزانیا دنبال نیروی کار باشیم.

وی ادامه داد: بحث ما بحث رشد جمعیت نیست. بحث جوانی جمعیت است، بحث هرم سنی جمعیت است که باید به صورت هرم باشد تا جامعه استوار باشد، الآن هرم جمعیتی دارد ستونی می شود، و این جامعه استوار نیست. پیش لرزه‌های این ابر بحران را در صندوق های بازنشستگی می بینیم؛ همه دارند ورشکست می شوند.

وی گفت: رهبر انقلاب تعابیری که در مورد موضوع جمعیت به کار بردند با صحبت های دیگر ایشان تفاوت دارد، کلید شخصیتی مقام معظم رهبری شجاعت است و ترس در آن جایگاهی ندارد، اما ادبیاتی که در موضوع جمعیت به کار برده اند مرتب از واژگان نگران کننده استفاده شده است، مانند: "تن آدم می لرزد" یا "آینده دهشتناک پیری جمعیت" یا " آینده هولناک پیری جمعیت". اما هنوز نخبگان ما، مدیران ما، مسئولین ما، نمی دانند با چه بحرانی مواجه هستیم.

وی با طرح این سوال آیا راهی برای جلوگیری از این بحران است؟ افزود: ما ۱۵ سال فرصت داشتیم، ۸ سالش که دوره طلایی جبران بود، دولت قبل از دست داد و گذشت و ۷ سال دوره نقره ای است که باقی مانده، اگر این ۷ سال را از دست بدهیم این سرنوشت وحشتناک قطعی می شود.

 بانکی‌پور گفت: بزرگترین صدمه ای که دولت قبل به ما زد این بود که در بهترین دوره ای که می‌توانست جمعیت جبران شود، نه تنها جمعیت جبران نشد، ۴۰ درصد ازدواج ها کاهش یافت. با اینکه تعداد جوان های دم بختمان هیچ کم و زیاد نشد، زاد و ولد ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد‌.

وی گفت: در ۷ ساله آینده اگر انقلابی در بحث جمعیت رخ ندهد، اگر تغییر نگرش و فرهنگسازی نشود، با این ابر بحران روبرو خواهیم بود‌. رشد جمعیت ۲.۱ نرخ جانشینی است و جمعیت جانشین می شود، الآن به ۱.۶۵ رسیدیم و این یعنی نابودی کشور‌‌.

این نماینده مجلس افزود: رهبر انقلاب هم گفته بودند که این کار نیاز به یک قانون دارد، سیاست ها را خودشان ابلاغ کردند، هم به دولت هم به مجلس، هم دولت هم مجلس کوتاهی کردند. آوردند در مجلس اما دست هایی نمی گذاشتند این قانون تصویب شود.

وی افزود: نزدیک به ۷ ماه در شورای نگهبان درگیر بودیم تا اینکه قانون تصویب شد. جالب اینجاست، همان هایی که مخالف تصویب قانون بودند، همین که تصویب شد، مدعی اجرای قانون شدند. خیلی برای ما مشکوک بود؛ جلساتی هم گذاشتند برای اینکه باید این قانون اجرا شود. یادتان باشد بنی امیه وقتی نتوانستند جلوی اسلام را بگیرند، خودشان پرچم‌دار اسلام شدند.

وی ادامه داد: دشمن این ماجرا را رها نمی کند و عیادی داخلی هم با چندین واسطه، موجّهان ساده لوح را به کار می گیرند. دو سه ماه پیش وقتی قانون داشت تصویب می شد نامه ای خدمت حضرت آقا دادم و نگرانی ام را به ایشان اعلام کردم. گفتم دو نگرانی دارم، اول نگران رسانه‌ انقلابی هستم؛ در مسائل سیاسی امنیتی، رسانه انقلابی مسئله را خوب فهم می کند و همه جانبه پای کار می آید، اما در مسائل فرهنگی دقیقا برعکس این رقم می خورد. نگرانی دوم این است که با اینکه دولت انقلابی است و دغدغه جمعیت دارد، به خاطر وضع معیشتی و کرونا و... متوجه فوریت این مسئله نشوند و کار عقب بیفتد‌. حضرت آقا جواب نامه را دادند به دفتر بنده و گفتند نامه را منتشر کنیم. دفتر هم رسانه های انقلابی را جمع کرد و همراه شدند و این شد که وقت ابلاغ قانون صدا و سیما کمک کرد.

بانکی‌پور گفت: آن‌طور که ضد انقلاب به موضوع جمعیت حساس هستند و تولید محتوا می کنند رسانه انقلابی به نفع بحث جمعیت کاری نمی کنند. شما بیایید علمدار این موضوع باشید.این قانون همه ابعاد مسئله را در بر دارد، اول مسئله یابی کردیم، که مشکل کجاست؟

وی ادامه داد: ما بیست و یک مانع را شناسایی کردیم. نظام آموزشی ما به صورتی است که نمی گذارد جوانان ازدواج کنند. برای دانشگاه ها گفتیم که دانشگاه ها موظف اند خوابگاه های متاهلی را گسترده کنند. یک نهضت ازدواج معلمی را در همین دوران کوتاه دانشگاهی راه بیندازید.

وی تاکید کرد: دانشجویان متاهل خیلی از حاشیه‌های فرهنگی سیاسی که در سایر دانشگاه‌ها هست را ندارند. حتی اگر می‌خواهید دانشگاه را بهتر اداره کنید متاهل ها را می‌توانید بهتر از مجرد ها اداره کنید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: سی سال برنامه ریزی های کشور در جهت ازدواج نکردن و فرزند دار نشدن بوده است؛ و این را در برنامه های آموزشی، در حقوق و دستمزد، مالیات، بیمه، خدمات اجتماعی، فیلم سریال و ... نهادینه کرده اند.

وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت ادامه داد: با این قانون کسی که فرزند دارد سطح حقوقش بالاتر می رود‌ و این صعود در طول چند سال مبلغ قابل توجهی می‌شود و این اختلاف اثرگذار است. این جاست که کشور حامی فرزندآوری است. در کل این قانون زیر ساخت ها را مشخص کرده و به شما کمک می‌کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها