روسیه آماده حمله به اوکراین؟

کد خبر: 1128911

وزیر امور خارجه آمریکا اندکی پس از آن که "جو بایدن" رئیس جمهور این کشور از آمریکایی‌های ساکن اوکراین خواست تا این کشور را ترک کنند، ادعا کرد که حمله روسیه به اوکراین ممکن است پیش از خاتمه بازی‌های المپیک زمستانی پکن (ظرف چند روز آینده) انجام شود.

روسیه آماده حمله به اوکراین؟

 آنتونی بلینکن مدعی شد که روسیه در حال جمع‌آوری نیروهای بیشتری در مرز با اوکراین است و هشدار دارد که حمله مورد نظر در زمان برگزاری بازی‌های زمستانی منتفی نیست.

 این ادعای وزیر خارجه آمریکا را می توان فازی دیگر از تلاش های واشنگتن برای تحت فشار قرار داد مسکو بر سر بحران اوکراین ارزیابی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با کنار گذاشتن گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه مسکو منتظر پایان بازی‌های پکن در تاریخ ۲۰ فوریه است تا شریک خود چین را تحت تاثیر قرار ندهد، افزود: ما در دوره‌ای هستیم که هر زمانی ممکن است یک تهاجم آغاز شود و واضح است که این شرایط شامل زمان برگزاری المپیک نیز می‌شود.

این ادعاها در شرایطی مطرح می شود که روسیه اعلام کرده است که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد. مسکو همچنین هشدار داده که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

بلینکن پس از ملاقات با وزیران امور خارجه چهار کشور (Quad) شامل استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده در ملبورن، تشریح کرد: به بیان ساده، ما همچنان شاهد نشانه‌های بسیار نگران‌کننده تشدید تنش در روسیه هستیم.

وی با بیان اینکه آمریکا بسیار ترجیح می دهد اختلافات با روسیه را از طریق دیپلماسی حل کند، تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را برای گفت‌وگو با روسیه انجام داده‌ایم. اما در عین حال، در مورد تقویت بازدارندگی و دفاع کاملاً صریح بوده‌ایم و برای روسیه روشن کرده‌ایم که اگر مسیر تجاوز بیشتر را انتخاب کند، با عواقب بیشتری مواجه خواهد شد.

بلینکن این اظهارات را اندکی پس از آن که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از آمریکایی‌های ساکن اوکراین خواست تا این کشور را ترک کنند، بیان کرده است که به ادعای خبرگزاری فرانسه می‌تواند نشانه‌ای از نزدیک شدن به جنگ باشد.

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه ان بی سی نیوز از آمریکایی‌ها حاضر در اوکراین خواست این کشور را ترک کنند.

بایدن گفت: شهروندان آمریکایی باید هم اکنون اوکراین را ترک کنند.

وی ادامه داد: ما با یک سازمان تروریستی سر و کار نداریم بلکه با یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان مواجه هستیم. وضعیت بسیار متفاوت است و می‌تواند به سرعت خراب شود.

بایدن در پاسخ به سوال مجری که از او پرسید در چه شرایطی دولت آمریکا برای نجات شهروندان آمریکایی به اوکراین نیرو اعزام خواهد کرد، اظهار داشت: آمریکا چنین اقدامی نخواهد کرد. زمانی که آمریکایی‌ها و روس‌ها به سمت هم شلیک کنند، یک جنگ جهانی اتفاق افتاده است. ما در جهانی بسیار متفاوت هستیم.

وزارت خارجه آمریکا در هشداری جداگانه روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورت وقوع حمله احتمالی از سوی روسیه، آمریکا قادر نخواهد بود شهروندان آمریکایی را از اوکراین خارج کند.

 این شبکه تلویزیونی آمریکا مدعی شد: با توجه به یک ارزیابی از سوی ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه می‌تواند با استفاده از تانک‌های خود یک حمله همه جانبه علیه اوکراین ترتیب دهد و ظرف ۴۸ ساعت به کی‌یف پایتخت اوکراین برسد.

بایدن در تداوم ادعاهایش افزود: اگر پوتین حماقت کرده و به اوکراین حمله کند، البته وی به اندازه کافی باهوش خواهد بود تا بر آمریکایی تاثیر منفی نگذارد.

رئیس جمهوری آمریکا پیش از این مدعی شده بود که پوتین می‌تواند در هر زمانی فرمان حمله به اوکراین را صادر کند. دولت آمریکا همچنین ادعا کرده است که روسیه در حال ایجاد یک ویدئوی جعلی برای ایجاد بهانه جهت حمله به اوکراین است.

اما روسیه این ادعاها را رد و اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد. مسکو همچنین اعلام کرده که آمریکا و ناتو با نپذیرفتن خواسته‌های روسیه در مورد ضمانت‌های امنیتی، به دنبال افزایش تنش‌ها هستند.

"سرگئی کیسلیتسیا" سفیر اوکراین در سازمان ملل نیز روز پنج شنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس نیوز ادعا کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مصمم است اوکراین را به‌ عنوان سرزمینی طرفدار این کشور پس بگیرد و برای این کار اگر لازم باشد از زور استفاده خواهد کرد.

سفیر اوکراین همچنین افزود: ما به صورت روزانه با آمریکایی ها هماهنگ هستیم و با آنها همکاری می‌کنیم و به اقدامات واشنگتن کاملا اعتماد داریم.

غرب به ویژه آمریکا، به ادعاهایی مبنی بر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین که در دستور کارش قرار داده اند، شدت بخشیده‌اند. اخیرا ۲ روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور با انتشار گزارش‌هایی ادعا کردند که روسیه طرحی را برنامه‌ریزی کرده است تا برای حمله به اوکراین بهانه تراشی کند.

نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد که طرح روسیه شامل استفاده از یک ویدئوی جعلی است که حمله ساختگی ارتش اوکراین در خاک روسیه یا علیه مردم روسی‌زبان در شرق اوکراین را نشان می‌دهد.

واشنگتن پست نیز گزارش داد که جزئیات این طرح توسط سازمان‌های اطلاعات آمریکا از حالت محرمانه خارج شده و انتظار می‌رود منتشر شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ادعا کرد که این ویدئو کاملاً توسط اطلاعات روسیه ساخته شده و یکی از گزینه‌های در دست اقدام مسکو به عنوان بهانه‌ای جعلی برای آغاز و توجیه احتمالی تهاجم نظامی علیه اوکراین است.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده‌اند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها