فردا گزارش می‌دهد؛

سخت‌ترین چالش دلواپسان

کد خبر: 1129147

مذاکرات وین روزهای حساس خود را می گذراند در بحث احیای برجام فقط تیم های مذاکره کننده در وین نیستند که با چالش سخت مجبورند مواجه شوند، در ایران نیز دلواپسان در چالشی قرار گرفته اند.

سخت‌ترین چالش دلواپسان

گروه سیاسی فردا: مذاکرات وین در راند آخر قرار دارد. بعد از آنکه طرف های برجامی نزدیک به یک هفته توقفی کوتاه در جریان گفتگوها دادند تا به پایتخت ها بروند و درباره برداشتن پرانتزهای بازمانده راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه دهند، حالا گرچه چند روزی است که مذاکرات دوباره از سرگرفته شده اما همچنان مسیر مارپیچی را طی می کند.

از سکوت دلواپسان تا اظهار بی‌نیازی آنها به مذاکره

تا چندی پیش سئوال مهم و بحث بر انگیز آن بود که با وجود اظهارنظر سلایق مختلف سیاسی درباره گفتگوهای وین، چرا پایداری و طیف منتسب به سعید جلیلی هیچ اظهارنظری ندارند و ترجیح می دهند بیشتر نظاره گر باشند؛ تا آنکه نامه ای از سعید جلیلی رسانه ای شد که او در گزارشی بلندبالا به مقامات عالی رتبه کشور خواستار توقف گفتگوها و آغاز غنی سازی 90درصدی شده بود، هر چند او بعدها نوشتن این نامه را مربوط به دولت حسن روحانی اعلام کرد اما همچنان به بی تأثیر بودن گفتگوها اصرار کرد. سعید جلیلی اخیرا که گفته بود «یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و پولش را هم می‌گیریم». این موضوع او با واکنش عباس عبدی مواجه شد که در توئیتی نوشت «پس مذاکره برای چیست؟ چرا وضع اقتصاد و تورم چنین است؟»

البته سعید جلیلی در اتخاذ چنین موضعی تنها نیست؛ پایداری ها نیز کم کم دارند به میدان می آیند و برای مذاکرات وین اظهار بی نیازی می کنند.پژمانفر عضو ارشد جبهه پایداری بر این باور است که «بالاتر از سیاهی رنگی نیست؛ آمریکا و غربی‌ها نمی‌توانند تحریم‌های ایران را از وضعیت فعلی بیشتر کنند. اقتصاد کشورمان پویا شده؛ مشکلات ما به ضعف مدیریت دولت سابق بازمی‌گردد؛ خوشبختانه با روی کار آمدن دولت انقلابی، این مشکل به مرور حل می‌شود.»

دلخوشی مخالفان مذاکره به افزایش درآمد ارزی است که از محل گران تر شدن قیمت نفت به دست آمده و توانسته همچون مسکنی به طور مقطعی از فشار سنگین مشکلات اقتصادی بر گُرده دولت بکاهد.

چالش اصلی مخالفان برجام

هرچند این روزها مخالفان دیروز برجام سکوت را شکسته اند و سعی می کنند غیرمستقیم درباره مذاکرات وین موضع منفی بگیرند اما علت آنکه همچون گذشته برای نشان دادن خشم شان به تیم مذاکره کننده به فرودگاه نمی روند یا جلوی مجلس تجمع نمی کنند، این است که بسیاری از دوستان شان امروز در دولت سیدابراهیم رئیسی هستند بنابراین پرهیز دارند دولتی را زیر سئوال ببرند که تا 8 ماه پیش برای پیروزی رئیسش در انتخابات ریاست جمهوری با تمام توان تلاش کردند، نمونه بارزش هم انصراف سعید جلیلی به نفع سیدابراهیم رئیسی در کمتر از 48 ساعت مانده به برگزاری انتخابات بود.

البته هنوز از وین پالس روشن و قطعی درباره بسته شده همه پرانتزهای اختلافی و توافق برسر احیای برجام ارسال نشده است اما شواهد حکایت از آن می کند که بالاخره تا کمتر از یک ماه دیگر نتایج گفتگوها مشخص خواهد شد و نتیجه بخش بودن مذاکرات همانقدر شانس دارد که بی نتیجه ماندن مباحث می تواند مدنظر قرار گیرد. پس آقایان دلواپس باید خود را از هم اکنون برای چالشی سخت آماده کنند، چراکه این یک بازی دوسر باخت برای آنها خواهد بود. اگر مذاکرات به نتیجه برسد و برجام احیا شود، بعید است آنها مخالفت شدیدی از خود بروز دهند و اگر مذاکرات شکست بخورد و اوضاع اقتصادی سخت تر شود، باید به افکارعمومی پاسخ دهند که برچه اساسی نسبت به گفتگوها اظهار بی نیازی می کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها