خبر به روایت «فردا»

انتقام از «میدان» / بسته پیشنهادی ایران / تحولات در وزارت کار

کد خبر: 1129497

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

انتقام از «میدان» / بسته پیشنهادی ایران / تحولات در وزارت کار

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

صبح نو/ انتقام از میدان

«صبح نو» کارتونی از مصطفی تاجزاده را روی جلد آورده و تیتر زده «انتقام از میدان». در این گزارش از همگرایی و همراهی اصلاح‌طلبان، عدالتخواهان و اپوزیسیون برای حمله به سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان، سردار شهید قاسم سلیمانی و مجموعا سپاه می‌نویسد. عملیات و جنگی روانی که به بهانه انتشار فایل صوتی اخیر و بدون توجه به این که این فایل صوتی پیش‌تر در دادگاه مورد بررسی قرار گرفته است، راه انداخته‌اند.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم مصوبات کمیسیون تلفیق را بررسی کرده و آن را «تغییرات بودجه‌ای در راستای محرومیت زدایی» خوانده است. گفتنی است که موضوعات بین‌المللی و هنری مثل احتمال حمله روسیه به اوکراین و موضع غربی‌ها در این باره یا جشنواره فیلم فجر هم در شماره امروز صبح نو مورد توجه بوده‌اند.

صبح نو 25 بهمن

اعتماد/ تحولات در وزارت کار

«اعتماد» عبدالملکی را عکس یک کرده و «زیر پوست انتصابات و تحولات وزارت کار را بررسی می‌کند». بهانه این گزارش این سخن آقای وزیر است که گفته بود «350 مدیر برکنار کردم، 650 نفر دیگر نیز برکنار خواهم کرد». اعتماد در این باره نوشته: «باید منتظر بود و دید که آیا این ادعای جدید عبدالملکی مبنی بر معرفی 1000 مدیر فاسد یا ارسال 120 پرونده به قوه‌ قضاییه واقعی است یا مانند اظهارنظرهای سابق او یک موضوع حاشیه‌ای و بزرگنمایی است. در هر صورت ادعای وجود این حجم از فساد فقط در یک وزارتخانه مساله‌ای است که توقع می‌رود دادستان به عنوان یک مساله عمومی ورود و در صورت صحت ادعا با فساد برخورد کند و در صورت عدم صحت ادعا به کسی که زمینه حاشیه‌سازی برای نظام اداری کشور را فراهم می‌کند تذکر لازم را بدهد.»

اعتماد 25 بهمن

کیهان/ دولت هوشیار باشد

«کیهان» در تیتری یک امروز خود به دولت تذکری پیشگیرانه داده و نوشته: «در شرایطی که آمارها و گزارش‌های موثق از افزایش فروش نفت ایران و وصول درآمدهای آن با وجود تحریم‌ها حکایت دارد مسئولان دولت باید مراقب باشند آمریکائیها در مذاکرات وین این تحریم‌های خنثی شده را به عنوان امتیاز به ما نفروشند.» در این گزارش آمده است: «آنچه یقینی است اینکه با مذاکره نمی‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد و اگر هم گشایشی از این ناحیه ایجاد شود - همانند سال 94 و95-عمدتا به نفع واردات رقم خواهد خورد که سود چندانی عاید اقتصاد و مردم نخواهد کرد یعنی تولید کنندگان داخلی با انبوه واردات کالاها زمین گیر و مستاصل می‌شوند و پس از چندی با ته کشیدن دلارهای آزاد شده بازهم گرفتار دورباطل تورم شدید و رکود خواهیم شد.چاره کار همان اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی همراه با نظارت جدی است.»

کیهان 25 بهمن

شرق/ لجاجت در صیانت

«شرق» در تیتر یک امروز خود از تصویب طرح صیانت در هفته آتی خبر داده و استنادش به اظهارات دیروز حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «تلاش برای تصویب این طرح که مخالفان بسیاری میان کارشناسان و نخبگان کشور و مردم عادی دارد، به لجاجتی تبدیل شده که یک اقلیت تندرو موافق محدودسازی اینترنت در برابر اکثریت مخالف ایستادند و در کمیسیون مشترک توانستند ترکیبی بچینند که به نتیجه دلخواه برسند‌. هرچند مخالفان اندک این طرح در کمیسیون مشترک تاکنون نسبت به تبعات تصویب طرحی خلاف قانون اساسی و حقوق شهروندی بارها هشدار داده‌اند‌. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز چند هفته پیش اعلام کرده بود طرح صیانت مغایر با قانون اساسی است، اما موافقان طرح، نظر مرکز پژوهش‌ها را مشورتی ارزیابی کردند و به‌صراحت گفتند الزامی برای توجه به نظرات کارشناسی ندارند و بی‌توجهی به نتایج کار کارشناسی یک امر معمول در مجلس است.»

شرق 25 بهمن

وطن امروز/ عبور از تورم روحانی

«وطن امروز» با عنوان «عبور از تورم روحانی» در گزارشی که تیتر یک کرده، نوشته: «بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم فزاینده سال آخر دولت روحانی با ترک چاپ پول در دولت سیزدهم متوقف و در 4 ماه اخیر کاهشی شده است». در این گزارش آمده است: «بررسی آمارها نشان می‌دهد در صورت ادامه سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی، تورم در دی‌ماه به بیش از ۵۰ درصد می‌رسید».

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز هم سعی کرده که خلاقانه عمل کند. برای همین تصویری از اتوبان‌های آمریکا انتخاب کرده و دقیقا روی کامیونی که در حال گذر است، نوشته «بایدن در جاده‌های وحشت». محور اصلی در این گزارش اما اعتراض کامیون‌داران کانادایی به قوانین کرونا است و تاکید شده که «کامیون‌داران در فرانسه، استرالیا، هلند و نیوزیلند نیز به مخالفت با محدودیت‌های اعمال شده کرونایی پرداختند».

وطن امروز 25 بهمن

آفتاب یزد/ علیه سرمایه‌ها

«آفتاب یزد» در گزارشی که با عنوان «کوچ سرمایه‌های باقی‌مانده» تیتر یک شده به نقد تصمیم کمیسیون تلفیق درباره مالیات در مناطق آزاد پرداخته و به نقل از هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی نوشته: «اگر بنگاه‌های اقتصادی که در مناطق آزاد کالا تولید می‌کنند یا خدمتی ارائه می‌دهند، نه آن دسته از شرکت‌هایی که صرفا مناطق آزاد را محل واردات کالا به سرزمین اصلی کرده اند، اگر مشمول مالیات بر ارزش افزوده شوند، حضورشان در مناطق آزاد برای آن‌ها هیچ مزیتی نخواهد داشت و دیگر فرق ندارد که سرمایه‌گذار کالا‌اش را در چابهار با آن امکانات محدود و آب و هوای بد تولید کند و یا در کلانشهر‌هایی مثل تهران یا اصفهان. مشوق‌هایی مثل معافیت مالیاتی بوده که سرمایه‌گذار را از کلانشهرها به سمت مناطق محروم یا مناطق آزاد برده است لذا حذف این مزیت‌ها در یک مقیاس کوچک به ضرر مناطق آزاد است و در یک مقیاس کلان به ضرر اقتصاد ملی خواهد بود.»

آفتاب یزد 25 بهمن

ایران/ اوضاع خوب صادارت نفت

«ایران» از روند تولید و فروش نفت ایران در 6 ماه گذشته گزارش می‌دهد و با تیتر «صادرات نفت ایران هر ماه بیشتر از ماه قبل» به نقل از علی شمس اردکانی، کارشناس ارشد اقتصاد انرژی نوشته: «روند افزایشی صادرات نفت ایران تداوم دارد و کشور باید از آخرین کشش تقاضای نفت در بازار حداکثر بهره را ببرد». محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز گفته که «ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان اسفند به 4 میلیون بشکه در روز می‌‌رسد».

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری هم به بیان نظرات موافقان و مخالفان طرح شفافیت در مجلس پرداخته و با تیتر «شفافیت برای طرح «شفافیت»» نوشته: « رأی به طرح شفافیت،  آزمون بزرگ پیش روی نمایندگان مجلس یازدهم است، با این حال در شرایطی که بر اساس آخرین اخبار منتشر شده تعداد نمایندگان خواستار تسریع در روند تصویب آن به 102 نفر رسیده است، طرح شفافیت آرای نمایندگان و عملکرد آنان در مخاطره خارج شدن از دستور کار قرار دارد.»

ایران25 بهمن

سازندگی / پاکسازی دسته‌جمعی

«سازندگی» طرحی که هادی حیدری از عبدالمللی وزیر کار کشیده را برای جلد امروز استفاده کرده و تیتر زده «پاکسازی دسته‌جمعی». این روزنامه اصلاح‌طلب با انتشار این کارتون که عبدالمللی را با یک جاروبرقی بزرگ که آدم‌ها را داخل خود می‌کشد، نشان می‌دهد؛ نوشته: «حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که هزار نفر از مدیران وزارت کار برکنار می‌شوند، او به دنبال چیست؟» بعد هم نوشته که اظهارات جدید او «یادآور دو تسویه حساب بزرگ در نظام اداری ایران در سال‌های ابتدای انقلاب است. باعث و بانی آن دو تصویه «موسی حبیب‌اللهی» رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت شهید رجایی بود که در مدت زمان کوتاه حضور در دولت با اسم رمز اخراج «ماسون‌ها» جمعا 3600 نفر از کارکنان سازمان برنامه و متخصصان نفت را «پاکسازی» کرد.»

سازندگی 25 بهمن

جوان/ بسته پیشنهادی

«جوان» در عکس یک خود مدادها را ردیف کرده و نشان داده آنکه رنگش رنگ پرچم ایران است، از بقیه بلندتر است؛ بعد هم در گزارشی با تیتر «صنعت نوشت‌افزار را چهارساله کاملاً بومی می‌کنیم» به پیام دیروز رهبری به تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اشاره کرده و به نقل از رئیس هیئت‌مدیره مجمع نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی نوشته: «اگر حاکمیت نقش بیشتری در کمک‌رسانی به ما داشته باشد با سرعت بیشتری می‌توانیم گام برداریم.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به اوضاع و احوال مذاکرات پرداخته و با تیتر ««بسته نهایی» ایران در سکوت بعد از تنفس» نوشته: «پیوستن مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین، به خودی خود نشانه ورود مذاکرات به مرحله‌ای جدی‌تر یا به تعبیر نماینده چین، ورود به «مرحله نهایی» است. با این حال، به جز نماینده چین که بعد از توافق کارگروه‌ها و شروع نشست‌های دوجانبه از رسیدن مذاکرات به مرحله نهایی خبر داده، تقریباً هیچ هیئت دیگری درباره اینکه آیا مذاکرات طی چهار روز گذشته هم رو به جلو بوده یا نه، اظهار نظری نکرده است. »

جوان 25 بهمن

آرمان ملی/ جای خالی الگوی توسعه

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با کمال اطهاری که عکس یک شده. او در این مصاحبه که با تیتر ««بی‌ثباتی اقتصادی» ایران را از توسعه دور کرد» منتشر شده، می‌گوید: «ایران فاقد الگوی توسعه در بلندمدت و حتی در میان‌مدت است. پس از خروج ترامپ از برجام، برنامه ششم توسعه در ایران به دلیل نداشتن انعطاف لازم از دستور کار خارج ‌شده است. کسی هم به فکر تدوین برنامه هفتم نیست و همه به‌نوعی سرگرم بازی‌های سیاسی و امور روزمره هستند. سؤال اینجاست هنگامی‌که برنامه‌ای وجود ندارد چرا قرارداد بلندمدت اقتصادی می‌بندید؟» او معتقد است که «در ایران الگویی برای توسعه وجود ندارد و نمی‌دانید با مناطق آزاد چه پیوندی باید برقرار کنید. نمی‌دانید در توسعه چه بخش‌هایی باید پیشگام شود. یکی از موارد قرارداد ایران و چین این است که چین برای ما آینده‌نگری کند. بدون تردید این ‌یک آبروریزی بزرگ به شمار می‌رود. هنگامی‌که نمی‌دانید باید چه‌کار کنید تفاوتی ندارد که با شرق ارتباط داشته باشید یا غرب. در هر دو حالت بازنده هستید. »

آرمان ملی 25 بهمن

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها