جمشید عدالتیان در یادداشت اختصاصی برای «فردا» نوشت:

دلار جای بازی ندارد

کد خبر: 1129792

جمشید عدالتیان عضو اتاق ایران در یادداشتی درباره اثر توافق وین بر قیمت ارز نکاتی را یادآور شد.

دلار جای بازی ندارد

گروه سیاسی فردا: جمشید عدالتیان عضو اتاق ایران در یادداشتی درباره اثر توافق وین بر قیمت ارز نکاتی را یادآور شد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

نرخ مبادله ریال به ارزهای خارجی از چند فاکتور تبعیت می کند که یکی از آنها مابه التفاوت "نرخ تورم داخلی منهای تورم خارجی" است مثلا وقتی ما 50 درصد نرخ تورم داریم و تورم خارجی 5 درصد است، مابه التفاوت آنها 45 درصد می شود. در چنین وضعیتی شاید تزریق ارز بتواند یک ثبات نسبی در بازار به وجود آورد ولی باعث کاهش قیمت ارز نخواهد شد.

امروز قیمت های داخل کشور خودشان را با دلار 30 هزار تومان منطبق کردند، حالا اگر نرخ تبدیل ریال به دلار 15 هزار تومان شود، قیمت مواد اولیه و کالاهای وارداتی آنقدر پایین می آید که کالاها و محصولات داخلی قدرت رقابت خود را با کالاها و محصولات مشابه خارجی از دست می دهند که باعث بیماری هلندی خواهد شد.

برای آنکه اول ارز پول ملی ثبیت و سپس تقویت شود، جای مانور کمی برای کاهش قیمت ارز وجود دارد چون با ریزش ناگهانی قیمت دلار به 15 هزار تومان، تولیدات داخلی متضرر می شوند. قیمت برنج داخلی امروز حدود 90 هزار تومان است و قیمت برنج خارجی نیم دلار که وقتی به دست مشتری می رسد قیمتش حدود یک دلار می شود. با این توصیف برنج 90 هزار تومانی داخلی در مقابل برنج 15 هزار تومانی خارجی شانسی برای رقابت ندارد.

یک کف مقاومتی برای ریزش قیمت دلار وجود خواهد داشت، امکان دارد به شکل موقتی کاهش شدید قیمت ارز را شاهد باشیم ولی چنین وضعیتی ادامه پیدا نخواهد کرد چون اگر چنین کف مقاومتی وجود نداشته باشد، تقاضا برای خرید دلار به شدت افزایش پیدا خواهد کرد، ضمن آنکه شاهد افزایش قاچاق کالا  به داخل کشور خواهیم بود.

 قیمت ارز نیمایی هم اکنون منطقی است و دولت نیز در لایحه بودجه سال آینده رقم 22 هزار تومان را برای دلار پیش بینی کرده است بنابراین به نظر می رسد اگر قیمت دلار در رنج 22 تا 25 هزار تومان سال آینده نوسان کند، بزرگترین دستاورد برای دولت خواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها