جلسه علنی عصر امروز مجلس/بررسی لایحه بودجه سال۱۴۰۱ /رای مجلس به حذف معافیت‌های مالیاتی مافیای کنکور

کد خبر: 1131719

تعیین عوارض ۱۰ درصدی برای بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول نمایندگان مجلس عوارض بازی های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول را تعیین کردند.

جلسه علنی عصر امروز مجلس/بررسی لایحه بودجه سال۱۴۰۱ /رای مجلس به حذف معافیت‌های مالیاتی مافیای کنکور

خبرگزاری خانه ملت / نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (م) و (ن) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

بر اساس بخش درآمدی بند (م) تبصره (6) در سال 1401 آمده است:

م- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول عوارضی معادل ده درصد(10%) قیمت فروش را أخذ و به حساب درآمدی  160178 جدول شماره(5) این قانون نزد خزانه داری کل واریز نماید.

همچنین در بند (ن) این تبصره ماده واحده آمده است:

س- سازمان امور مالیاتی در صورت اثبات خلاف­گویی وکیل علاوه بر پیگیری موضوع در مراجع قضائی، نسبت به اعمال جریمه مالیاتی تا سقف پنج برابر اختلاف کشف ­شده اقدام می­نماید./

نماینده‌ای از مجلس در بین تجمع کنندگان حضور پیدا می‌کند

پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح یا تغییر لایحه بودجه 1401، محمدرضا صباغیان بافقی در تذکری خواستار حضور نماینده ای از مجلس در  میان جمع تجمع کنندگان در  مقابل مجلس شد و از هیات رئیسه خواست، تدبیری بی‌اندیشد زمانی که تجمعی در مقابل مجلس صورت می گیرد، نماینده ای از هیات رئیسه به جمع آن‌ها برود و هیات رئیسه صحبت‌های آن ها را بشنود که علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: حتما فردی از مجلس ازجمله عضو هیات رئیسه، رؤسای کمیسیون ها یا نماینده ای که در آن موضوع اشراف کامل دارند با تجمع کنندگان صحبت می کنند.

حق الامتیاز دولت از اپراتورهای تلفن همراه تعیین تکلیف شد

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، را تعیین تکلیف کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ی) تبصره 6 ماده واحده لایحه با 157 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

سید محمدرضا میرتاج الدینی در جریان بررسی بند مذکور، در توضیح پیشنهاد خود گفت: باید برای این بند اصلاحاتی انجام دهیم تا این حق الزحمه و حق السهم مستقیماً به هدف برخورد کند. کمیته فناوری و ارتباطات فراکسیون راهبردی برای این موضوع چندین جلسه با حضور کارشناسان و مسئولان دولتی برگزار کرد که ماحصل آن این بود که حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، به میزان 2 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: براساس این پیشنهاد تنها ارائه دهندگان مخابراتی که خدمات مخابراتی ارائه داده و دارای پروانه تلفن سیار هستند و شبکه دسترسی نهایی دارند، مشمول می شوند، چرا که شرکت های کارآفرین فعال در حوزه خدمات مخابراتی وجود داشته که دسترسی نهایی ندارند و شرکت های جزء هستند و لازم است مورد حمایت قرار گیرند، با این پیشنهاد آنها مشمول افزایش 2 درصدی حق الزحمه و حق السهم نشده و تنها از اپراتورهای اصلی اخذ می شوند و از طرفی برخلاف آن چیزی که همکاران مطرح کردند، سال گذشته مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگرفت و از طرفی در سال جاری هم درآمدی برای دولت داشته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بستر اینترنت ما نیز به پهنای باند تلفن سیار وابسته است، چرا که یکصد میلیون نفر مشترک تلفن سیار هستند و هم اکنون ضریب نفوذ آنها 120 درصد بوده و در مقابل پهنای باند اینترنت خانگی ثابت که 9میلیون مشترک دارد و ضریب نفوذ آن بسیار پایین است حدود 30 درصد بوده و طبق برنامه های توسعه ای مشترکین این بخش باید به 20 میلیون نفر برسند. همچنین 9 میلیون نفری که از اینترنت خانگی استفاده می کنند با روش های سیمی و مسی متصل می شوند که باید به فیبر نوری تبدیل شده، چرا که آینده اینترنت فیبر نوری است.

میرتاج الدینی ادامه داد: اگر می خواهیم شبکه ملی اطلاعات را کامل کنیم، باید زیرساخت فیبر نوری را در کشور گسترش دهیم، لذا درآمد حاصل از این بخش برای حمایت از زیرساخت های فیبر نوری است. این امر نیازمند سرمایه گذاری بوده و پیام بسیار مثبتی برای فعالان اینترنت، آی تی و آی سی تی دارد و در واقع این افزایش قیمت تنها شامل اپراتورهای بزرگ می شود و سایر فعالان از این افزایش قیمت مستثنی خواهند شد.

براساس بخش درآمدی بند (ی) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

1- کارور(اپراتور)های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ سی (30) ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف 160154 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می کنند.

2- حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، به میزان دو درصد (2%) افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف 130404 نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود.

 منابع حاصل از حق السهم دولت از کارور و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت مازاد بر  یکصد و شانزده هزار میلیارد(116.000.000.000.000) ریال در ردیف 130404 صرف موارد زیر می شود:

1-2- حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی

2-2- پروژه ها و طرح های مرتبط با فضای مجازی تحت نظارت و راهبرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی بخصوص(طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات) مصوب شهریور ۱۳۹9 با اولویت بومی سازی تجهیزات و خدمات امنیت و تولید محتوا و سالم سازی، ذخیره سازی و پردازش کلان داده ها، حمایت از توسعه هوشمندسازی در قوای سه‌گانه و نیروی انتظامی و ایجاد یک زیرساخت مرجع ملی به نحوی که امکان نظارت برخط و قابل اتکای سهم ترافیک داخلی در کل مصرف اینترنت کشور فراهم شود.

3-2- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است اقدامات مشخص شده در طرح سند کلان شبکه ملی اطلاعات در افق 1401 را محقق نماید.

4-2- مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صدا و سیما است. سازمان صدا و سیما(ساترا) موظف است در راستای حفظ ارزش های ایرانی - اسلامی و نظام خانواده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه ای در فضای مجازی نظارت نماید و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد.

5-2- توسعه اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری در آن

6-2- هوشمند سازی در تولید و توزیع محصولات کشاورزی، دامپروری و شیلات

7-2- توسعه هوش مصنوعی

مخالفت مجلس با اخذ جریمه دیرکرد از عوارض بزرگراهی

نمایندگان مردم در مجلس با اخذ جریمه دیرکرد از عوارض بزرگراهی، راه های اصلی جدید و شبکه آزادراهی مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با حذف کل بند (ک) تبصره 6 ماده واحده لایحه درباره تاخیر در پرداخت عوارض بزرگراهی و راه های اصلی جدید و شبکه آزادراهی با 119 رأی موافق، 77 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی پیشنهاد دهنده حذف بند مذکور در توضیح علل حذف این بند گفت: کارگرانی که در شهرهایی مانند پرند، فردیس و شهرهای اطراف تبریز و... زندگی می کنند، ناچارند که برای حضور در کارخانه ها 2 بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر از این بزرگراه ها و آزادراه ها عبور کنند و در صورت اینکه جریمه دیرکرد عوارض بزرگراهی و آزادراهی را پرداخت نکنند، این عدد مبلغ قابل ملاحظه ای خواهد شد، بنابراین بهتر است تاخیر در پرداخت عوارض بزرگراهی حذف شود.

براساس بخش درآمدی بند (ک) حذف شده تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

- تأخیر در پرداخت عوارض مصوب بزرگراهی و راههای اصلی جدید و شبکه آزادراهی در زمان مقرر، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل بیست درصد(20%) عوارض مصوب در آزادراه، بزرگراه و راههای اصلی جدید مربوط می باشد در صورت تأخیر بیش از یکماه در پرداخت، علاوه بر اصل عوارض و جریمه مذکور، مشمول جریمه ای معادل دو درصد(2%) مجموع نرخ اصل و جریمه یادشده به ازاء هر ماه تأخیر، می شود./

پیامک برای سال آینده گران می شود

نمایندگان مجلس در بررسی های بودجه ای خود مصوب کردند بهاء پیامک برای سال آینده ۳۰ ریال افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه نوبت عصر علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در بررسی های بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمد بند «ی» تبصره ۶ بودجه را تصویب کردند.

بند «ی» بودجه ۱۴۰۱ می گوید:

۱- کارور (اپراتور)های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ سی (۳۰) ریال از استفاده کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می کنند.

۲- به امتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، به میزان دو درصد افزایش یافته است.

مالیات واحدهای تولیدی کاهش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای با کاهش معافیت واحدهای تولیدی به اندازه ۵ درصد موافقت کردند و بر این اساس مالیات واحدهای تولیدی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه)، بخش های درآمدی بندهای «ع»، «ف» و «س» تبصره ۶ را به شرح زیر تصویب کردند.

س- سازمان امور مالیاتی در صورت اثبات خلاف­گویی وکیل علاوه بر پیگیری موضوع در مراجع قضائی، نسبت به اعمال جریمه مالیاتی تا سقف پنج برابر اختلاف کشف ­شده اقدام می­نماید.

ف- در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۰ معادل پنج واحد درصد کاهش می یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور می‌باشد.

ع- در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال ۱۴۰۰ عبارت «ده برابر» به عبارت «سی برابر» اصلاح می‌شود.

طبق تبصره ماده ۱۰۰، سازمان امور مالیاتی کشور می ­تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌ صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

صادرکنندگان دام مشمول مالیات می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای صادرکنندگان دام سازوکار مالیاتی مشخص کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه نوبت عصر علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱،، بند ص تبصره ۶ بودجه را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه، در راستای اجرای بند(ب) ماده(۱۴) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، به دولت اجازه داده می‌شود به ازای صادرات هر رأس دام سبک مبلغ پانصد و سی و هفت هزار(۵۳۷.۰۰۰) ریال و به ازای صادرات هر کیلوگرم وزن زنده دام سنگین مبلغ یکصد و شصت و هفت هزار(۱۶۷.۰۰۰) ریال از صادرکنندگان دام دریافت و به ردیف درآمدی ۱۴۰۲۱۲ جدول شماره(۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

معافیت مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه ها حذف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معافیت مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه ها اعم از کنکور سراسری و تحصیلات تکمیلی را در سال ۱۴۰۱ حذف کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بند ق تبصره ۶ لایحه را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ق تبصره ۶ لایحه؛

۱- معافیت مالیاتی فعالیت های مربوط به انتشارات کمک درسی، حذف می شود.

۲ - به منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، واحدهای صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتراز یک میلیارد ریال درسال۱۴۰۰ علاوه بر معافیت های قانونی و بخشودگی و مشوق های مالیاتی، برای مالیات بر عملکرد سال ۱۴۰۰ از پنج واحد درصد بخشودگی از نرخ مالیاتی برخوردار می شوند.

۳ - واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

۴- معافیت های مالیاتی مؤسسات کنکور دانشگاه ها اعم از کنکورس راسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشدو دکتری)، حذف می شود.

 

لوکس سواران در سال آینده مالیات می دهند/ نرخ مالیات خودروهای لوکس مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرخ مالیات خودروهای لوکس را تعیین کردند.

نرخ مالیات خودروهای لوکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ر) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره مالیات خودروهای لوکس موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند (ر) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

ر- در سال 1401 ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی (خود  و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ده میلیارد (10.000.000.000) ریال مشمول مالیات سالانه خودرو به شرح زیر می باشند:

1- تا مبلغ پانزده میلیارد (15.000.000.000) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد (10.000.000.000) ریال یک درصد (1%)

2- تا مبلغ سی میلیارد (30.000.000.000) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد (15.000.000.000) ریال دو درصد (2%)

3-  تا مبلغ چهل و پنج میلیارد (45.000.000.000) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد (30.000.000.000) ریال سه درصد (3%)

4- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد (45.000.000.000) ریال چهار درصد (4%)./

 

حمایت نمایندگان از هنرمندان و تولیدکنندگان با حذف مالیات‌ها/رای مجلس به حذف معافیت‌های مالیاتی مافیای کنکور

نمایندگان خانه ملت ضمن حمایت نمایندگان از هنرمندان و تولیدکنندگان با حذف مالیات‌ها به مجلس به حذف معافیت‌های مالیاتی مافیای کنکور رای موافق دادند و فعالیت های هنری را از از مالیات معاف کردند، همچنین نرخ مالیات خودروهای لوکس مشخص شد.

خبرگزاری خانه ملت- سرویس صحن؛ هفتمین نشست بررسی جزئیات لایحه بودجه 1401 در حالی عصر امروز حوالی ساعت 14 و 10 دقیقه به ریاست علی نیکزاد آغاز شد که در جلسه گذشته بهارستان نگاه ویژه به توسعه حمل‌ونقل عمومی داشت و جریمه سنگین پارلمان برای مشترکان پرمصرف آب در نظر گرفته شد، همچنین ضمن تعیین میزان گازبها و بهای برق مشترکان واحدهای مسکونی، تجاری و روستایی برای سال ۱۴۰۱، مشترکان روستایی از عوارض برق معاف شدند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور/ ضرورت رسیدگی و کنترل بازار اقلام خوراکی و تامین مایحتاج اساسی مردم

اما جلسه عصر امروز با قرائت تذکرات کتبی نمایندگان توسط کریمی فیروزجایی آغاز شد که ازجمله این تذکرات، تذکر مهدی عسکری همراه 64 نماینده به وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ضرورت رسیدگی و کنترل بازار اقلام خوراکی و تامین مایحتاج اساسی مردم بود.

نماینده‌ای از مجلس در بین تجمع کنندگان حضور پیدا می‌کند

پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح یا تغییر لایحه بودجه 1401، محمدرضا صباغیان بافقی در تذکری خواستار حضور نماینده ای از مجلس در  میان جمع تجمع کنندگان در  مقابل مجلس شد و از هیات رئیسه خواست، تدبیری بی‌اندیشد زمانی که تجمعی در مقابل مجلس صورت می گیرد، نماینده ای از هیات رئیسه به جمع آن‌ها برود و هیات رئیسه صحبت‌های آن ها را بشنود که علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: حتما فردی از مجلس ازجمله عضو هیات رئیسه، رؤسای کمیسیون ها یا نماینده ای که در آن موضوع اشراف کامل دارند با تجمع کنندگان صحبت می کنند.

حق الامتیاز دولت از اپراتورهای تلفن همراه تعیین تکلیف شد

بنابراین گزارش نمایندگان کار خود را در عصر امروز با بررسی و تصویب بند (ی) بخش درآمدی تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401 آغاز کردند، که براساس آن حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، را تعیین تکلیف کردند.

اما این تعیین تکلیف به دنبال پیشنهاد سید محمدرضا میرتاج الدینی با تغییراتی همراه شد چراکه این نماینده خواستار اضافه کردن عبارت "که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی" به این جمله ذیل شد؛ "حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، به میزان دو درصد (2%) افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف 130404 نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود."

به گفته میرتاج الدینی باید برای این بند اصلاحاتی انجام دهیم تا این حق‌الزحمه و حق‌السهم مستقیماً به هدف برخورد کند. کمیته فناوری و ارتباطات فراکسیون راهبردی برای این موضوع چندین جلسه با حضور کارشناسان و مسئولان دولتی برگزار کرد که ماحصل آن این بود که حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، به میزان 2 درصد افزایش یابد، براساس این پیشنهاد تنها ارائه‌دهندگان مخابراتی که خدمات مخابراتی ارائه داده و دارای پروانه تلفن سیار هستند و شبکه دسترسی نهایی دارند، مشمول می شوند.

به زبان ساده تر ؛ اپراتورهای بزرگ تنها شامل افزایش قیمت می شود و سایر فعالان از این افزایش قیمت مستثنی خواهند شد و درآمد حاصل از این بخش برای حمایت از زیرساخت های فیبر نوری است.

تعیین عوارض ۱۰درصدی برای بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول

در ادامه مجلسیان با تصویب بند (م) و (ن) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه، عوارض بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول را تعیین کردند. براین اساس  وزارت فرهنگ و ارشاد موظف است از عرضه کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول عوارضی معادل 10 درصد قیمت فروش را أخذ و به خزانه واریز کند.

مخالفت مجلس با اخذ جریمه دیرکرد از عوارض بزرگراهی

همچنین از آنجا که کارگرانی که در شهرهایی مانند پرند، فردیس و شهرهای اطراف تبریز و... زندگی می کنند، ناچارند که برای حضور در کارخانه ها 2 بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها عبور کنند و درصورت اینکه جریمه دیرکرد عوارض بزرگراهی و آزادراهی را پرداخت نکنند، این عدد مبلغ قابل ملاحظه‌ای خواهد شد، بنابراین احمد امیرآبادی فراهانی ضمن بیان این توضیحات طی پیشنهادی خواستار حذف "تاخیر در پرداخت عوارض بزرگراهی" شد، که در ادامه نمایندگان  در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با حذف کل بند (ک) تبصره 6 ماده واحده لایحه درباره تاخیر در پرداخت عوارض بزرگراهی و راه‌های اصلی جدید و شبکه آزادراهی موافقت کردند.

عوارض صادرات دام سبک و سنگین تعیین شد

این گزارش می افزاید؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موافقت با بند (ص) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 عوارض صادرات دام سبک و سنگین را تعیین کردند بر این اساس در راستای اجرای قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، به دولت اجازه داده می‌شود به ازای صادرات هر رأس دام سبک مبلغ 53 هزار 700 تومان و به ازای صادرات هر کیلوگرم وزن زنده دام سنگین مبلغ 16 هزار و 700 هزار ریال از صادرکنندگان دام دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

نرخ مالیات واحدهای تولیدی ۵ درصد کاهش یافت

از آنجا که کاهش مالیات بخش تولید، همواره یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان بوده است در ادامه نمایندگان با هدف حمایت از تولید، نرخ مالیات واحدهای تولیدی را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دادند، درواقع در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بندهای (ع)، (ف) تبصره (6) ماده واحده لایحه موافقت کردند و قدمی مهم از سوی مجلس برای  رونق تولید برداشته شد.

معافیت مالیاتی انتشارات کتب کمک درسی حذف شد/فعالیت های هنری معاف از مالیات شدند

اما یکی از مصوبات مهم امروز مجلس به هنرمندان مربوط می‌شود چراکه نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه کل کشور با بند (ق) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه درباره معافیت فعالیت‌های هنری از مالیات موافقت کردند. بنابراین در جریان رسیدگی به این بند تعدادی از نمایندگان ازجمله عباس مقتدایی نسبت به اصلاح جزء در جزء این بند پیشنهاداتی ارائه کرد تا براساس آن هنرمندان ازجمله افرادی که فعالیت‌هایی در زمینه خلاقیت، تولید، تکثیر، اجرای صحنه ای، نمایش، توزیع آثار سینمایی، سمعی، بصری، موسیقیایی، هنری، نمایشی، هنرهای تجسمی، مرمت و بازسازی آثار تاریخی دارند از پرداخت مالیات طبق قانون مالیات های مستقیم معاف شوند که مجلس با این اصلاح موافقت کرد.

همچنین علاوه بر حذف معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی، معافیت مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری) نیز برداشته شد.

معافیت واردات خودروی آمبولانس از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی

اما خبر خوب دیگر اینکه طبق جزء سوم این بند واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.  

به دنبال انسداد اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی نیستیم/ مجلس طرفدار اینترنت پرسرعت، ارزان و با کیفیت است

همچنین از آنجا که از روز گذشته بعد از تصویب طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در کمیسیون، فضاسازی سنگینی علیه مجلس، کمیسیون و نمایندگان شکل گرفت و مجلس متهم به ایجاد محدودیت در فضای مجازی شد ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس یازدهم طی تذکری با استناد به اصل سوم قانون اساسی، گفت: به دنبال انسداد اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی نیستیم و مجلس طرفدار اینترنت پرسرعت، ارزان و با کیفیت است.

لوکس سواران در سال آینده مالیات می دهند/ نرخ مالیات خودروهای لوکس مشخص شد

اما فصل الخطاب بررسی‌های عصر امروز لایحه بودجه لوکس سوران را نشانه رفت چراکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرخ مالیات خودروهای لوکس را تعیین کردند.

پایان هفتمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ /نشست بعدی ۵ اسفندماه برگزار می‌شود

در نهایت عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 17 و 56 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی فردا (پنجشنبه، 5 اسفندماه) ساعت 7:45 با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 برگزار می‌شود./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها