حضور نمایندگان ایران در کنسولگری جده/ آخرین خبر از مذاکرات تهران و ریاض

کد خبر: 1132190

کاردار پیشین ایران در عربستان سعودی گفت مهم‌ترین موضوعی که ایران و عربستان باید در دور جدید مذاکرات به توافق برسند، تفاهم بر سر همکاری مشترک جامع امنیتی برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه است .

حضور نمایندگان ایران در کنسولگری جده/ آخرین خبر از مذاکرات تهران و ریاض

احمد دستمالچیان، درباره دلایل اعلام آمادگی مجدد عربستان برای مذاکره با ایران بعد از مدتی طولانی که مذاکرات میان دو کشور به وقفه افتاده بود گفت: ریاض مدتی است که چنین آمادگی را پیدا کرده و امر تازه‌ای نیست. شاید تحولات سیال منطقه و سرعت آن باعث شد مذاکرات میان دو کشور به تاخیر بیافتد و انجام نشود. از مدت‌ها پیش، تحولات بزرگی که در منطقه افتاده و همچنین حضور رو به ضعف آمریکا در منطقه و سیاست‌های بایدن در عدم حمایت از جنگ‌افروزی‌های عربستان به ویژه در یمن، آن‌ها را به این واقعیت رسانده که باید ارتباط خود با همسایگان را به ویژه ایران، خوب و حسنه کنند تا امنیت منطقه بهتر شود.

وی افزود: با توجه به چنین ضرورت و نیازی، عربستان با رویکرد مثبت ایران رو به رو شده است. چرا که بسیاری از معادلات تغییر کرده و در همین راستا، رویکرد خشونت‌آفرین و تهاجمی عربستان به رویکرد مسالمت‌آمیز و همکاری تغییر شکل داده است.

دستمالچیان درباره موارد احتمالی که می‌تواند در مذاکرات مطرح شود، گفت: با توجه به شرایط فعلی ایران دارای ثبات و پایداری بسیار خوبی بوده و حضور آمریکا هم در حال افول است، بهترین موضوع مذاکرات میان ایران و کشورهای همسایه خلیج فارس، همکاری جامع مشترک امنیتی برای رسیدن به ثبات و امنیت در منطقه است. در همین راستا، می‌توانند منطقه را به عمران، توسعه، پیشرفت و آبادانی برسانند. چون با توجه به ثروت بزرگی که منطقه دارد، بیش از این‌ نباید انرژی‌ها در تنازعات بی‌حاصل از بین برود و نتواند منطقه را به رشد و توسعه برساند.

وی افزود: مناطق حساس دنیا با این موضوع توانستند به تفاهم و توافق برسند و کشورها به سرعت، رشد و توسعه خود را دنبال می‌کنند. اما این منطقه به دلیل اختلافات درونی هنوز نتوانسته در این مسیر گام بردارد. بنابراین ایران، عربستان و سایر کشورهای منطقه باید الزامی‌ترین موضوعات را مورد بحث قرار دهند تا به توافق و تفاهم برسند.

کاردار پیشین ایران در عربستان سعودی درباره احتمال بازگشایی سفارت‌ها و اینکه آیا این مورد در دستور کار هر دو کشور قرار خواهد گرفت یا خیر، گفت: این موضوع در دستور کار هر دو بوده است. نمایندگان ایران هم در کنسولگری ایران در جده و سازمان‌ همکاری کنفرانس اسلامی مستقر شدند و الان در جده حضور دارند. قرار هم بود نمایندگان سیاسی عربستان هم در ایران حضور داشته باشند. در نهایت تمهیداتی انجام شده است که در صورت موفقیت در دور پنجم مذاکرات این رابطه مجددا برقرار شود.

دستمالچیان درباره اینکه نفع ایران از کاهش تنش‌ در منطقه چه خواهد بود، گفت: ایران همیشه به دنبال کاهش تنش در منطقه بود. اولویت بزرگ و اول سیاست خارجی ایران از بدو پیروزی انقلاب تا امروز داشتن بهترین روابط با کشورهای همسایه بود، همیشه هم آن را ثابت نگه داشته و تلاش زیادی برای این امر انجام داده است. اما بعضی اوقات موانعی بر سر راه قرار می‌گرفت. از جمله حضور صدام در عراق و تحمیل جنگ ۸ ساله، مخالفت‌خوانی بعضی از کشورهای منطقه در حمایت از ایران و پشتیبانی کردن از صدام باعث شد تا این سیاست به درستی پیش نرود. اما ایران از کوچکترین زمان‌ها و فرصت‌هایی که داشت حاضر بود بهترین استفاده را برای پیشبرد اهداف خود داشته باشد و همیشه آغوش دوستی‌اش به سمت کشورهای منطقه باز بوده است.

وی افزود: ایران از کاهش تشنج نفع خواهد برد. چراکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه پیش آمده و همه کشورهای منطقه می‌توانند بازار سرمایه مشترک بسیار خوبی برای توسعه، عمران و آبادانی تشکیل دهند.

دستمالچیان گفت: با توجه به تحولات بزرگی که در منطقه به ویژه در قفقاز و اورآسیا و بحران روسیه و اوکراین که ساعت پایانی آن در حال فرا رسیدن است، اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه ایران همیشه خواستار ثبات و آرامش در منطقه است، دارای نقش مضاعفی می‌شود و این تحولات به ایجاد ثبات و آرامش کمک بیشتری می‌کند./ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها