در گفتگو با فردا مطرح شد؛

اتفاق اوکراین پیام مهمی برای عربستان و امارات داشت/ تصمیم مسکو درباره اوکراین ربطی به مذاکرات برجامی ندارد

کد خبر: 1132246

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین ربطی به برجام ندارد، گفت: این اتفاق یک ریسک بزرگ اقتصادی، سیاسی، تحریمی و نظامی برای روس ها بود بنابراین این خنده دار است که گفته شود این موضوع با مذاکرات برجامی گره خورده است.

اتفاق اوکراین پیام مهمی برای عربستان و امارات داشت/ تصمیم مسکو درباره اوکراین ربطی به مذاکرات برجامی ندارد

گروه سیاسی فردا: حمله روسیه به اوکراین قطعا بر مناسبات این کشور با اروپا و آمریکا تأثیر خواهد گذاشت، در این میان برخی کارشناسان حوزه سیاست خارجی معتقدند «شاید این اتفاق بر روند مذاکرات برجامی نیز اثر منفی بگذارد».

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره هشدار تأثیر منفی روسیه بر روند مذاکرات وین گفت: درگیری روسیه در اوکراین بیشتر به امنیت ملی خود این کشور بر می گردد. روس ها حداقل از یک دهه پیش با ناتو مذاکره و اعلام می کنند که خط قرمزشان حضور ناتو در اوکراین است.

وی افزود: حتی روسیه قبل از مذاکره «ایران و 1+4» جریزه کریمه را اشغال کرد و دنباس را ترقیب کردند که به سمت جدایی و استقلال از طریق برگزاری رفراندوم برود بنابراین این قضایا قبل از مذاکرات ما بوده است بنابراین مسئله روس در حال حاضر تأمین امنیت ملی خودشان است.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: اگر اوکراین به عنوان قوی ترین کشور شرق اروپا به ناتو بپیوندد، قطعا فروپاشی فدراسیون روسیه اتفاق می افتد. این موضوع را روس ها خیلی شفاف اعلام می کنند بنابراین یکی از شروط آنها برای آتش بس آن است که اوکراین تعهد کتبی دهد که درخواستی برای عضویت در ناتو نخواهد داد و غیرنظامی خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین ربطی به برجام ندارد، ادامه داد: این اتفاق یک ریسک بزرگ اقتصادی، سیاسی، تحریمی و نظامی برای روس ها بود بنابراین این خنده دار است که گفته شود این موضوع با مذاکرات برجامی گره خورده است. اتفاقا به دلیل تحریم های شدیدی که علیه روسیه اعمال خواهد شد، این کشور همزاد پنداری بیشتری با چین و ایران خواهد کرد بنابراین موضع حمایتی بیشتری را از روس ها در جریان مذاکرات شاهد خواهیم بود.

جمالی گفت: این نکته را نیز باید مورد توجه قرار دهیم که آمریکایی ها و ناتو علی رقم بلوفی که زدند، نتوانستند از اوکراین حمایت کنند و رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد «کشورش تنها ماند». بایدن نیز از عدم اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین خبرداد. این اتفاق به اعتقاد من موضع ایران را در منطقه تقویت خواهد کرد چون کشورهایی همچون امارات و عربستان یک بار دیگر متوجه شدند با وجود باج های بزرگی که به آمریکا می دهند، اگر اتفاقی بیفتد آمریکا و اروپا هیچ حمایتی از آنها نخواهند کرد.

وی افزود: خروج سریع آمریکایی ها از افغانستان نشان داد که آنها تمرکزشان را به سمت جنوب شرق آسیا بروند چون مسئله اصلی شان چین است بنابراین نه درباره اوکراین کار خاصی خواهند کرد و نه به غرب و جنوب غرب آسیا کاری خواهند داشت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها