متکی: به نظر من جنگ اوکراین درازمدت نخواهد بود

کد خبر: 1133514

وزیر اسبق امور خارجه ایران گفت: با توجه به محاصره اوکراین از سمت جنوب و دریای سیاه و نیز سیطره رو به گسترش روسیه از سمت مرزهای غربی این کشور، امکان رساندن تسلیحات غربی‌ها به دولت کی یف منتفی است.

متکی: به نظر من جنگ اوکراین درازمدت نخواهد بود

وزیر اسبق امور خارجه ایران گفت: با توجه به محاصره اوکراین از سمت جنوب و دریای سیاه و نیز سیطره رو به گسترش روسیه از سمت مرزهای غربی این کشور، امکان رساندن تسلیحات غربی‌ها به دولت کی یف منتفی است.

 منوچهر متکی شامگاه پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در مشهد درباره نبرد میان روسیه و اوکراین اظهار داشت: به نظر من روسها در نهایت به اهداف خود در جنگ اوکراین دست می یابند، جنگی که درازمدت نخواهد بود.

وی افزود: در دوره ای که دراز مدت نخواهدبود اشغال کی‌یف توسط روسها اتفاق می افتد و با این اشغال تسلط بر اوکراین تکمیل خواهد شد، شاید تا ۴۸ ساعت روسها بتوانند کار را در اوکراین تمام کنند اما بواسطه کاهش تلفات انسانی قدری به آهستگی عمل می کنند.

وی ادامه داد: البته روسیه برنامه دیگری نیز در پیش دارد و آن هم متقاعد کردن نظامیان اوکراینی برای کنترل و در دست گرفتن دولت این کشور است، چرا که توافق با آنها راحت تر خواهد بود.

این دیپلمات باسابقه گفت: به اعتقاد من اروپایی ها در مقابله با روسیه در مناقشه اوکراین برآورد بیش از اندازه ای از توان اثرگذاری خود دارند.

وی به وابستگی بیش از ۵۰ درصدی آلمان و برخی کشورهای اروپایی به گاز روسیه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تحریم در دنیا جایگاه و کارایی قبلی خود را ندارد؛ گاهی در لابلای حرفهای غربی ها هم می شنویم این تحریم ها برای اروپا مشکل زا خواهد بود، آیا اروپا می تواند خود را از گاز روسیه بی نیاز کند؟

متکی ادامه داد: اوباما نیز می‌گفت ما نمی خواهیم بگذاریم حتی یک پیچ و مهره از امکانات هسته ای در ایران بماند اما چه کنیم که زور ما نمی رسد، در قضیه اوکراین نیز غربی ها می خواهند پیروز این جنگ باشند اما نمی‌توانند، پیروزی برای روسیه حیثیتی است اما در طرف مقابل گرچه غربی ها برای خود وارد این مناقشه نظامی شده اند اما این حضور به اسم اوکراین است.

وی گفت: در صحنه میدانی نیز اروپایی ها و غربیها یا باید وارد جنگ شوند که البته اصرار دارند که بگویند وارد جنگ نمی شویم یا امکانات نظامی به اوکراین برسانند، در غیر این صورت روسیه پیروز جنگ است.

وزیر امور خارجه دولتهای نهم و دهم افزود: با تحلیل میدانی می بینیم از دریای سیاه و سمت جنوب، اوکراین در محاصره روسیه است و مرزهای غربی نیز از نظر ارسال تسلیحات در حال قرار گرفتن تحت سیطره روسیه هستند لذا امکان رساندن تسلیحاتی که غربی ها قولش را به اوکراین دادند منتفی است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها