در گفتگو با فردا مطرح شد؛

جوکار: قرار است برجام با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش احیا شود/ امکان طرح مسائل جدید وجود نداشت

کد خبر: 1133723

نماینده اصولگرای مجلس گفت: اصل موضوع آن است که توافق قبلی با همه خوبی ها و بدی هایش احیا شود، لذا مذاکرات و توافقات خارج از آن چارچوب نبوده است و نمی تواند باشد.

جوکار: قرار است برجام با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش احیا شود/ امکان طرح مسائل جدید وجود نداشت

گروه سیاسی فردا: مذاکرات وین در مراحل پایانی خود به سر می برد و حضور مدیرکل آژانس انرژی اتمی در تهران نیز حکایت از آن دارد که مباحث فنی نیز در حال جمع بندی هستند.

محمدصالح جوکار در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره تفاوت توافق وین با برجام گفت: گرچه هنوز توافق نهایی امضا نشده اما روی برخی موارد توافق انجام شده و روی برخی مسائل نیز هنوز تصمیم گیری نشده است. این آمریکایی ها هستند باید شفاف و روشن خطوط قرمز ما را بپذیرند.

وی افزود: موضوع تضمین توافق نامه باید مشخص شود یعنی این طور نباشد که وقتی دولت دیگری در آمریکا سرکار آمد بتواند همچون دولت ترامپ از توافق خارج شود. طرف آمریکایی این مسئله را باید بپذیرد و درباره اش راهکار عملی ارائه کند. موضوعات بعدی جنبه های فنی، حقوقی و اقتصادی توافق هستند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس یادآور شد: لغو تحریم ها درباره اشخاص حقیقی و حقوقی باید با جدیت دنبال شود تا تحقق پیدا کنند. در حوزه اقتصادی باید این تضمین باشد که پول حاصل از فروش نفت به ایران بگردد، در این حوزه راستی آزمایی نیز باید انجام شود.

وی افزود: به لحاظ فنی نیز وقتی ما براساس پادمان های آژانس عمل می کنیم باید این حق را داشته باشیم که از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کنیم و بتوانیم برنامه های توسعه ای مان را جلو ببریم، نه آنکه طرف مقابل بخواهد با بهانه گیری دوباره از ما امتیاز بگیرد. تیم مذاکره کننده ما این موضوعات را درنظر دارد.

این عضو فراکسیون اکثریت مجلس با اشاره به حضور گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی در تهران اظهار کرد: این موضوع نشان می دهد که تیم مذاکره کننده با جدیت در حال پیگیری مذاکرات است.

وی افزود: نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که برجام بسته شده بنابراین گفتگوهای کنونی در قالب برجام دنبال می شود و طرح موضوع خارج از برجام قابل قبول نیست. یعنی اصل موضوع آن است که توافق قبلی با همه خوبی ها و بدی هایش احیا شود، لذا مذاکرات و توافقات خارج از آن چارچوب نبوده است و نمی تواند باشد.

جوکار یادآور شد: اصلا طرف مقابل قبول نمی کند وقتی مبنای کار برجام بوده و توافقات قبلی بود، تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم نمی تواند مسائل و خواسته های جدیدی را مطرح کند، الا گرفتن تضمین های لازم برای اینکه آمریکایی ها دیگر نتوانند با خروج از توافق مشکلاتی را برای ما به وجود آورند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها