امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

تفاهم با آژانس مقدمه توافق در وین

کد خبر: 1133739

ابوالفتح سفر گروسی به تهران و رضایت او از گفت‌وگو با مقامات ایرانی را نشانه در دسترس بودن توافق وین دانست و دوشنبه یا یکی، دور روز این طرف و آنطرف توافق صورت می‌گیرد.

تفاهم با آژانس مقدمه توافق در وین

گروه سیاست سایت فردا - رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی دیروز در سفری یک روزه و قبل از آنکه به اوکراین برود، به ایران آمده و با مقامات کشورمان در سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه ملاقات و رایزنی کرد. بر اساس این رایزنی‌ها و آنطور که محمد اسلامی گفت: مسایل باقی مانده که در سفرهای گذشته ایشان و در وین گفت‌وگو شده بود را مرور و جمع‌بندی کرده‌اند و قرار شده تا مبادله مدارکی که باید بین آژانس و ایران شود حداکثر تا خرداد ماه انجام و برای روز «باز اجرا» که از مفروضات مذاکرات وین است اینها حل و فصل شود و همان طور که در ۲۰۱۵ تصمیم گیری شده بود این مسایل هم بسته شوند.

بر اساس این مذاکرات و این نتیجه، گمان می‌رود که توافق هسته‌ای در وین هم نزدیک باشد. این را امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا می‌گوید. او در گفت‌وگو با «فردا» سفر گروسی را نشانه حل شدن سایر اختلافات در سطح دیپلماتیک دانست و گفت: «صحبت‌های دیروز آقای گروسی مبنی بر اینکه اگر اختلافات با آژانس حل نشود، احتمالا توافقی در وین حاصل نخواهد شد، نیز همین را نشان می‌دهد».

وی با اشاره به رایزنی‌های گروسی و مقامات ایرانی و ابراز رضایت گروسی در این سفر، پیش بینی کرد که توافق در وین هم قابل دستیابی باشد و درباره زمان احتمالی آن گفت: « برخی گمانه‌زنی می‌کنند که این توافق روز دوشنبه صورت گیرد و برخی هم معتقدند که ممکن است یکی، دو روز تاخیر، پیش آید. در مجموع اما تصور می‌شود که توافق به دست آید و کارها خوب پیش می‌رود. با این وجود این مساله تضمین شده نیست و تا روزی که رسما اعلام نشود که توافق به دست نیامده هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. هم ممکن است که مذاکرات نتیجه بخش باشد و هم اینکه دوباره برای تکمیل مذاکرات و رفع اختلافات باقی‌مانده فرصت بگیرند.»

وی احتمال اینکه عواملی موجب طولانی شدن مذاکرات شود را نادیده نگرفت اما گفت: «بر اساس تجربیات قبلی اما وقتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد موضوعی می‌شود، یعنی کار از دیپلمات‌ها به بخش فنی که مسئول آن آژانس است، واگذار شده است. به خصوص وقتی مدیرکل آژانس یعنی بالاترین سطح نهاد نظارتی بر فعالیت‌های هسته‌ای خودش به ایران می‌آید، یعنی مساله در حال عبور از بخش فنی است. اینکه در شرایط فعلی که وضعیت اوکراین آنقدر بحرانی است و آن اتفاقات برای نیروگاه اوکراین رخ داده ، اعلام می‌شود که گروسی اول به ایران و بعد به اوکراین می‌رود نشان دهنده اهمیت موضوع و شرایط است.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها