«فردا» گزارش می‌دهد

درخواست روس‌ها و پاسخ آمریکایی‌ها

کد خبر: 1133972

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های روسیه به دلیل حمله به اوکراین است و نباید تاثیری بر احیای احتمالی برجام داشته باشد.

درخواست روس‌ها و پاسخ آمریکایی‌ها

گروه سیاست سایت فردا -سرئگی لاوروف وزیر خارجه روسیه خواسته بود که آمریکا تضمین دهد تحریم‌های روسیه مانع تعاملات و همکاری‌های این کشور با ایران نمی‌شود. این پیشنهاد روس‌ها در ایران نیز بازخورد گسترده‌ای داشت و با انتقاداتی نیز همراه بود. ابتدا اعلام شد که یک منبع نزدیک به هیات ایرانی هم این پیشنهاد را برای ایران غیرسازنده دانسته اما بعد معلوم شد که این موضع گیری یک خبرسازی بوده است. با این حال بسیاری از سیاسیون از اصلاح‌طلب گرفته تا اصولگرا در این باره اظهارنظر کرده و عموما این درخواست تضمین را در راستای منافع اقتصادی روسیه و چین دانستند. 

بحث درباره اینکه پیشنهاد آنها چقدر برای ایران سازنده بوده یا نبوده اما دیگر موضوعیت ندارد چرا که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده تحریم‌های روسیه به توافق هسته‌ای با ایران ارتباطی ندارد و به آن آسیب نمی‌زند.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به درخواست جدید مسکو از واشنگتن برای ارائه تضمین کتبی درخصوص حفظ حقوق روسیه در همکاری‌ها و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با ایران در رابطه با برجام واکنش نشان داد. این سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که تحریم‌های جدید علیه روسیه نباید تاثیری بر توافق احتمالی جدید با ایران داشته باشد.

وی تصریح کرد: تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه به دلیل حمله آن به اوکراین به برجام مرتبط نیست و نباید هیچ تاثیری بر احیای احتمالی این توافق داشته باشد. 

این مقام وزارت امورخارجه آمریکا افزود: ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام به تعامل با روسیه ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه با تکیه بر ادعاهای واهی مقامات آمریکایی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان گفت که روسیه دارای منافع  مشترک برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها