چرایی اصرار روسیه و چین برای گرفتن تضمین از آمریکا در وین

کد خبر: 1134423

نماینده دوره دهم مجلس با بیان اینکه آمریکا نشان داده ازعهد شکنی هیچ ابایی ندارد، گفت: چین و روسیه هم باتوجه به سابقه آمریکا به دنبال گرفتن تضمین هستند چرا که ممکن است آمریکا هرلحظه از توافق احتمالی خارج شود.

چرایی اصرار روسیه و چین برای گرفتن تضمین از آمریکا  در وین

عزت الله یوسفیان ملا نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم گرفتن تضمین از آمریکا درمذاکرات وین گفت: حتی اگر کنگره آمریکا توافق را به عنوان قانون تصویب کند باز هم قابل تغییر است و این امکان وجود دارد که رئیس جمهور بعدی آمریکا فارغ از اینکه دموکرات باشد یا جمهوری خواه، این قانون را تغییر دهد و این تصور که با گرفتن تضمین مانع از بدعهدی آمریکا شده ایم، اشتباه است.

وی با بیان اینکه هیچ تضمینی از سوی آمریکا نمی تواند مانع از بدعهدی طرف مقابل شود، افزود: با این وجود تکیه صرف به امضای بایدن و نگرفتن تضمین از طرف مقابل باعث ضعف توافق احتمالی می شود اما تایید کنگره مسیر آمریکا را برای خروج ساده از توافق احتمالی می بندد.

نماینده دوره دهم مجلس ضمن اشاره به خروج آمریکا از برجام در دوره ترامپ گفت: خروج آمریکا از برجام نشان داد امضای مقامات آمریکایی تضمین نیست، همه شاهد بودند آمریکا به راحتی با امضای ترامپ از برجام خارج شد و دنیا هم به دلیل سلطه مالی بازار نیویورک از آمریکا پیروی کرد.

وی با تاکید به نقش ضمانت اجرا در پایبند کردن طرف مقابل به توافق احتمالی افزود: باید برای اجرای توافق «ضمانت اجرا» قرار داد، نبود ضمانت اجرا یکی از علل خروج آمریکا از برجام بود، گنجاندن این مطلب که در صورت خروج آمریکا از معاهده احتمالی، ایران مجاز به لغو تعهداتش است می تواند اتفاق مفیدی باشد.

یوسفیان در مورد چرایی اصرار هیات مذاکره کننده روسی و چینی برای گرفتن تضمین از آمریکا افزود: رفتار آمریکا نشان داده ازعهد شکنی هیچ ابایی ندارد، مذاکره کنندگان چین و روسیه هم باتوجه به پیشینه آمریکا و عهد شکنی های این کشوربه دنبال گرفتن تضمین هستند چرا که ممکن هست هرلحظه از توافق احتمالی خارج شود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها