در گفتگو با فردا مطرح شد؛

بخشایش اردستانی: روسیه نمی‌تواند برجام را گرو بگیرد

کد خبر: 1134808

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اصل برجام بین ایران و آمریکا است، شاید از جنبه منفی بگوییم پیشنهاد لاوروف غیرسازنده است اما مانعی برای احیای برجام نمی تواند باشد.

بخشایش اردستانی: روسیه نمی‌تواند برجام را گرو بگیرد

گروه سیاسی فردا: مذاکرات فنی و کارشناسی احیای برجام روز گذشته به پایان رسید و طبق اعلام طرف اروپایی دیگر وقت تصمیم گیری سیاسی است. در این میان تضمین خواستن روسیه از آمریکا بر سر احیای برجام موضوعی بود که تحلیل های متفاوتی درباره آن مطرح شد.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با فردا درباره تضمین خواستن روسیه از آمریکا بر سر احیای برجام گفت: به نظر نمی آید از باب روسیه برای حصول توافق مشکلی وجود داشته باشد. اگر به جنبه مثبت قصه نگاه کنیم، روسیه با گرفتن تضمین به نفع ایران عمل می کند. آمریکا باید آخرین گام را برای احیای برجام بردارد و به درخواست ایران پاسخ مثبت دهد. از این نظر مشکلی از سوی روسیه وجود ندارد.

وی افزود: در خواست روسیه برای تضمین را از دو جنبه می توان نگاه کرد، یکی آنکه می خواهد بر سر راه توافق مانع ایجاد کند و برجام را به موضوع اوکراین گره بزند؛ دوم آنکه تضمین می خواهد تا ایران و روسیه در مباحث تجاری بعد از احیای برجام با هم کار کنند. معتقدم حالت اول بعید به نظر می رسد مدنظر روس ها باشد اما در حالت دوم تضمین خواهی روس ها به نفع ایران هم است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: آمریکایی ها خواستار آن هستند که ایران از گرفتن تضمین کوتاه بیاید ولی ایران می گوید اگر قرار به توافق باشد باید درباره همه جزئیات توافق انجام شود. روش آمریکایی ها برای فرار از دادن تضمین این است که با تبلیغات می خواهند مشکل احیای برجام را گردن روسیه و ایران بیاندازند.

وی با بیان اینکه روسیه نمی تواند برجام را گرو بگیرد، افزود: اصل برجام بین ایران و آمریکا است، شاید از جنبه منفی بگوییم پیشنهاد لاوروف غیرسازنده است اما مانعی برای احیای برجام نمی تواند باشد. مانع اصلی الان خود آمریکایی ها هستند که باید درخواست ایران را قبول کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی اظهار کرد: امروز ایران خیلی برای رسیدن به توافق عجله ندارد، گروسی مدیرکل آژانس تنها به دلیل مسائل فنی به تهران نیامد بلکه آمده بود تا پیام آمریکا را برای عرضه نفت به تهران بدهد تا بازار قدری حالت تعادل پیدا کند. ایران مخالفتی با عرضه نفت به بازار ندارد ولی در قبالش خواهان آن است که آمریکا امتیازهایی که مدنظر تهران است پاسخ مثبت دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها