بیژن مقدم در گفت‌وگو با «فردا»:

نگران توقف مذاکرات نیستیم

کد خبر: 1135521

بیژن مقدم گفت: نمی‌توان گفت جنگ روسیه و اوکراین به هیچ وجه بر مذاکرات اثر نمی‌گذارد اما میزان تأثیرش زیاد نیست.

نگران توقف مذاکرات نیستیم

گروه سیاست سایت فردا: مذاکرات وین متوقف شده است تا این پرسش به‌وجود آید که سرانجام لغو تحریم‌ها چه می‌شود؟ آیا این توقف موقتی خواهد بود یا دائمی؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره روند مذاکرات تا این لحظه گفت: «گفته می‌شد که بر 97 درصد موارد توافق شده و تنها سه درصد باقی مانده است که به نظر می‌رسد همان سه درصد اهمیتی بیش از آن 97درصد دارد و باید حل شود. اینکه اکنون مذاکرات متوقف شده است هم برای ما نگرانی ایجاد نمی‌کند زیرا ایران تنها در صورتی توافق را امضا می‌کند که به خواسته‌هایش رسیده باشد و اکنون غربی‌ها بیش از ایران به توافق نیاز دارند. اکنون چین و روسیه پیشنهاداتی را مطرح کرده‌اند که اگر آمریکا به برجام برگردد نباید این کشور در مسیر مبادلات اقتصادی روسیه و چین با ایران خللی ایجاد کند».

او درباره تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر مذاکرات بیان کرد: «طبیعی است که هر امر سیاسی می‌تواند بر امر دیگر اثر داشته باشد و اصلا عالم سیاست، عالم مطلق‌ها نیست و همه چیز نسبی است. پس نمی‌توان گفت جنگ روسیه و اوکراین به هیچ وجه بر مذاکرات اثر نمی‌گذارد اما میزان تأثیرش زیاد نیست».

این فعال سیاسی درباره ادعایی مبنی بر اینکه میان روسیه و آمریکا بر سر ایران و اوکراین معامله شده است، اظهار کرد: «من برای این حرف‌ها اعتباری قائل نیستم. به هر حال وقتی ادعایی می‌شود باید نشانه‌ای برای اثبات آن ادعا وجود داشته باشد. این ادعا معنایش این است که روسیه به آمریکا گفته است هر کاری خواستی در حق ایران در مذاکرات انجام بده و آمریکا هم تعهد داده که مانعی برای حمله روسیه به اوکراین ایجاد نکند. به فرض اگر چنین بود پس چرا اکنون روسیه می‌گوید آمریکا به شرطی می‌تواند به برجام برگردد که مانعی بر سر روابط اقتصادی روسیه با ایران ایجاد نکند؟»

او در واکنش به صحبت‌های اخیر نبویان، نماینده مجلس، که به تیم مذاکره انتقادات تندی مطرح کرده بود، خاطرنشان کرد: «ببینید جبهه اصولگرایی یک حزب یا دو حزب نیست که بگوییم نظر یک اصولگرا نظر دیگر نیروهای اصولگرا هم هست؛ بنابراین ممکن است افراد نظرات شخصی خود را بدهند. افراد می‌توانند از نظر کارشناسی روند مذاکرات را نقد کنند اما این نقدها باید علمی باشد. اکنون نظام به تیم مذاکره‌کننده اعتماد کرده است و دولت تمام تلاشش را می‌کند تا حقوق حداکثری ایران در مذاکرات رعایت شود. همه هم باید حمایت کنیم. هرچند هنوز که توافقی هم امضا نشده و متنی بیرون نیامده است».

مقدم در پایان گفت: «باب نقد بسته نیست اما بهتر است پیش‌داوری نکنیم و فضایی را ایجاد کنیم تا تیم مذاکره‌کننده بتوانند در فضایی آرام به مذاکره بپردازند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها