عابدینی:تیم مذاکره کننده حاضر نیست به هر قیمتی توافق کند/آمریکایی‌ها در بدعهدی سابقه دیرینه‌ای دارند

کد خبر: 1135566

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است تا مذاکرات فرسایشی نشود و تیم مذاکره کننده همواره بر خطوط قرمز ایران پافشاری کرده و حاضر نیست به هر قیمتی به توافق برسد.

عابدینی:تیم مذاکره کننده حاضر نیست به هر قیمتی توافق کند/آمریکایی‌ها در بدعهدی سابقه دیرینه‌ای دارند

حسن عابدینی پیرامون آخرین تحولات صورت گرفته در روند مذاکرات وین گفت: مذاکرات میان ایران و ۱+۴ حول چهار موضوع اصلی در حال انجام است که یکی از آن‌ها، تحریم‌های ظالمانه‌ غرب علیه ایران بوده که برای ایران هم بسیار مهم است، موضوعات دیگر از جمله بحث راستی آزمایی و تضمین نیز برای ما دارای اهمیت است چراکه همواره شاهد بدعهدی آمریکا و بی‌عملی کشورهای اروپایی در طول این سال‌ها بوده‌ایم. آمریکا از توافق برجام خارج شد وبه توافق و قطعنامه 2231 پشت پا زد و اتحادیه اروپا هم وفای به عهد نکرده و به وعده‌های خود عملیاتی نکرد اما ایران همچنان در برجام ماند.

وی تصریح کرد: لغو تحریم‌ها و گرفتن تضمین‌های ذاتی و عینی برای ایران بسیار مهم است و ایالات متحده باید تضمین‌هایی را به ایران بدهد که مجددا این موضوع تکرار نشود. موضوع دوم این است که راستی‌آزمایی حتما باید انجام شود و غربی‌ها حتما باید به ایران تعهد بدهند. تضمین ذاتی یعنی آمریکا به صراحت اعلام کند که موضوع مربوط به برجام و خروج یکجانبه به صورت گذشته نیست و راستی آزمایی بین توافق نیز باید صورت بگیرد و تحریم‌ها برداشته شود. باید مکانیزم و سازوکاری تعریف شود که سازوکارهایی نیز طراحی شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرد تا مذاکره فرسایشی نشده و فقط مذاکره برای مذاکره هم نباشد و علت اصلی این موضوع این است که تیم مذاکره کننده همواره بر خطوط قرمز ایران پافشاری کرده و حاضر نیست به هر قیمتی به توافق برسد.

عابدینی افزود: آمریکایی‌ها در بدعهدی سابقه دیرینه‌ای دارند و نمی‌شود تنها به صرف گفتن یک کلمه یا یک جمله از سوی آنها اعتماد کرد. آمریکایی‌ها فقط از برجام خارج نشدند بلکه از معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس، یونسکو و بسیاری از موارد دیگر خارج شده‌اند، البته اروپایی‌ها دست کمی از آمریکایی‌ها در این زمینه ندارند. به طور مثال، آلمانی‌ها  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علی‌رغم تعهداتی که داده بودند تا دو نیروگاه در بوشهر بسازند اما این موضوع را رها کردند که همین موضوع در مورد فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها نیز صدق می‌کند لذابه دلیل این عهدشکنی‌ها و رفتار غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی غربی‌ها ایران باید در این مرحله تضمین مهمی را از آنها بگیرد.

وی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده تا به امروز ایستادگی و کوشش کرده است تا بتواند خواسته‌های ایران را عملیاتی کند، از ابتدا مذاکرات بسیار سخت بود و نقد کردن چک برجام یکی از موضوعات سختی است که باید انجام شود لذا تیم مذاکره کننده در این چارچوب عمل کرد و سعی کرد تا موضوع مذاکرات به مسائل داخلی گره نخورد و علی‌رغم همه مشکلات و فشارها اما به مذاکرات ادامه دادند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: تا زمانیکه طرفین اعلام نکنند نمی‌توان گفت که توافقی صورت گرفته است یا خیر اما آنچه که باید در محافل رسانه‌ای و خبری به آن پرداخته شود، رعایت خطوط قرمز ایران در مذاکرات است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها