چرا برجام بدون روسیه به مصلحت نیست؟

کد خبر: 1136046

امیرعلی ابوالفتح - وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت، اگر کرملین از خواسته ‌های لحظه آخری خود در قبال مذاکرات وین عقب ‌نشینی نکند، واشنگتن تلاش می‌کند به توافقی جایگزین دست یابد که روسیه را مستثنا کند اما برجام بدون روسیه برای ایران منافعی ندارد، همان طور که برجام بدون آمریکا برای ایران منفعتی نداشت.

چرا برجام بدون روسیه به مصلحت نیست؟

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت، اگر کرملین از خواسته ‌های لحظه آخری خود در قبال مذاکرات وین عقب ‌نشینی نکند، واشنگتن تلاش می‌کند به توافقی جایگزین دست یابد که روسیه را مستثنا کند اما برجام بدون روسیه برای ایران منافعی ندارد، همان طور که برجام بدون آمریکا برای ایران منفعتی نداشت. 

چرا؟ 1 – به لحاظ قانونی، امکان اخراج هیچ عضو برجام وجود ندارد و برجام بدون روسیه یعنی نوشتن متن جدیدی که فقط آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و ایران به همراه نماینده اتحادیه اروپا، آن را تایید  می کنند. 2 – نوشتن متن جدید به جای متن برجام چند مخاطره دارد:الف) زمان بر است.ب) زمینه را برای تغییر در جداول زمانی محدودیت های ایران موسوم به «غروب برجام» فراهم می کند.ج) تضمینی نیست که مزایای ایران از توافق جدید، بیش از برجام کنونی باشد.د) امکان پیوند خوردن توافق جدید به یک قطعنامه شورای امنیت - مانند قطعنامه 2231 شورای امنیت که برجام را تایید کرد- با توجه به حق وتوی روسیه، تقریبا غیرممکن است. 3– توافق احتمالی غرب با ایران برای کنار گذاشتن روسیه از برجام، دیگر بخش های برنامه هسته ای ایران، نظیر نیروگاه اتمی بوشهر و سوخت مورد نیاز آن را در معرض خطر قرار می دهد.  4 – روسیه در برجام به عنوان مبادله کننده اورانیوم غنی شده مازاد ایران با کیک زرد تعیین شده است. بدون حضور روسیه در برجام، این مبادله در ابهام قرار می گیرد. 5– هر توافقی میان ایران و غرب بر سر برجام، عمری کوتاه خواهد داشت زیرا با بازگشت جمهوری خواهان به قدرت، برجام یا توافق های تکمیلی آن، بار دیگر از سوی دولت آمریکا نقض یا بی اثر می شود. 6– مشکل ایجاد شده بر سر روند مذاکرات وین، همگی به موضع جدید روسیه مربوط نیست و حتی با کنار گذاشتن روسیه از مذاکرات، آمریکایی ها همچنان اصرار خواهند داشت که تمامی تحریم های اعمال شده بعد از 8 مه 2018 را تعلیق نکنند. 7– ایران بارها اعلام کرده است که «برجام نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر»؛ از این رو، کنار گذاشتن هر عضوی از برجام – حتی آمریکا – به منزله تغییر در محتوای برجام است؛ رخدادی که ایران طی چند سال اخیر همواره با آن مخالفت کرده است.  / خراسان
 
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها