قالیباف: باید بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره وری متمرکز شویم/دولت باید در برج مراقبت اقتصاد بنشیند نباید در جایگاه خلبان بنشیند

کد خبر: 1136527

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای حذف ارز ترجیحی قانع شده بود اگر قانع نشده بود که رای نمی‌داد.

قالیباف: باید بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره وری متمرکز شویم/دولت باید در برج مراقبت اقتصاد بنشیند نباید در جایگاه خلبان بنشیند

محمد باقر قالیباف در گفت وگویی با بیان اینکه بودجه نا ترازی زیادی دارد، گفت: امروز کارهای غیر مولد در کشور درآمد بیشتری از تولید دارد، باید بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره وری متمرکز شویم.

قالیباف گفت: تسلط سیاست مالی بر سیاست پولی عامل سیل نقدینگی و افزایش پایه پولی است.

وی ادامه داد: تا به سمت سرمایه گذاری و بهره وری نرویم و تسلط سیاست های مالی بر سیاست های پولی حل نشود نا ترازی ها حل نمی شود.

قالیباف تاکید کرد: دولت به جای دخالت بر اقتصاد باید در جایگاه نظارت بنشیند دولت باید در برج مراقبت اقتصاد بنشیند نباید در جایگاه خلبان بنشیند.

وی در مورد حذف ارز ترجیحی گفت: اگر مجلس نسبت به حذف ارز ترجیحی و انتقال این یارانه به انتهای زنجیره قانع نمی شد، رای نمی داد. مجلس نسبت به این تصمیم قانع شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تمام همت و ظرفیت دولت و مجلس در سال ۱۴۰۰ حفظ معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی است، با این مصوبه چیزی از سبد معیشت مردم کم نمی‌شود، مصوبه مجلس این است که اولویت معیشت و سفره مردم است.

وی ادامه داد: در جلسات سران قوا و در جلسات بنده با رئیس جمهور همیشه برای معیشت مردم اولویت داشته است، اولویت این موضوع برای بیشتر از رشد و بهبود زیرساخت‌ها بوده است.

قالیباف اظهار داشت: این گونه نبود که ما مسئولیت را از دوش مجلس برداشته و به دوش دولت بیاندازیم، خرگز، ما وظیفه داریم که قانون شفاف بنویسیم ما در مجلس نمایندگان مردم هستیم و حتماً اولویت اول مجلس و دولت ، معیشت مردم هستند.

رئیس مجلس اظهار داشت: ما مکلف هستیم که حواسمان به مردم باشد البته ما ظرفیت ها و توانایی دولت را نیز مدنظر قرار می‌دهیم. مجلس در این مصوبه کار را شفاف کرد و اجرا را به عهده دولت گذاشت که اختیار با دولت باشد و محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این مصوبه یارانه حذف نمی‌شود گفت:  نباید دل مردم را خالی کرد. تا مردم فکر کنند سفره آنها کوچک می‌شود. ارز در حال حاضر در کشور دو نرخی و چند نرخی است ۴۲۰۰، بازار آزاد و ارز دولتی. یکی از مفسده‌های جدی در کشور ما چند نرخی بودن ارز است.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ ارز تک نرخی شدگفت:   طبق قانون بودجه هر ارزی باید به نرخ سامانه الکترونیکی در کشور عرضه شود. بنابراین ارز تک نرخی شد.

قالیباف اظهار داشت:  دولت ارزی در اختیار دارد می‌تواند اعتباری را که در اختیار دارد، در ابتدای زنجیره‌ای  را در اختیار واردکنندگان قرار دهد یا می تواند به مصرف کننده اختصاص دهد و به انتهای زنجیره بدهد .

وی ادامه داد: نظر مجلس این بود که این ارز به انتهای زنجیره که مردم هستند اختصاص یابد، کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند که شامل گوشت قرمز ،گوشت سفید، شیر، پنیر و روغن هستند و مقرر شد سبد کالا به مردم اختصاص یابد که به صورت پلکانی باشد. بنا نیست این سبد را به همه بدهیم، بخشی از مردم ما در فقر مطلق زندگی می‌کنند و بخشی هم فقیر هستند، در سه پلکان طبقات معیشتی مردم از نظر اقتصادی تقسیم شدند.

قالیباف گفت در قانون بودجه مقرر کردیم و اگر تصمیم دولت این است که این ظرفیت و حمایت مالی را به انتهای زنجیره و مصرف کننده نهایی بدهد حتماً کالابرگ الکترونیکی به مردم اختصاص دهد یعنی به سبد خانوار پول ندهند و درخصوص این کار برنامه‌ریزی وجود دارد.

وی  اظهار داشت: با این کار مردم می‌توانند از همان مغازه‌ای که خرید می‌کنند کارت بکشند، اگر دولت تصمیمش بر این باشد که این مصوبه را اجرایی کند که پیشنهاد ما همین است.

قالیباف گفت: کارت جدیدی نمی‌دهیم، به همین کارتی که همه دارند این اعتبار اختصاص می‌یابد.مردم نیاز نیست به فروشگاه مشخصی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هر فرد در ماه ۱.۵ کیلو مرغ و ۸۰۰ گرم روغن و ۷۰۰ گرم گوشت قرمز نیاز دارد، مصرف هر فرد مشخص می شود و تا مصرف ۱.۵ کیلویی هر فرد که برای یک خانواده ۴ نفره ۶ کیلو است با قیمت دولتی و با کارت الکترونیکی می پردازد ولی اگر دو کیلو اضافه خرید با قیمت آزاد می پردازد.

رئیس مجلس تاکید کرد: با تثبیت قیمت یا قیمت گذاری‌ها مخالف هستیم.

وی گفت: به مردم اطمینان می دهیم دولت و حاکمیت از معیشت و سفره مردم چیزی را حذف نکرده است، امسال ۱۶ میلیارد دلار یارانه ارزی دادیم بر آورد دستگاه های نظارتی این است که از این مبلغ حدود ۴ میلیارد دلار به هدف خود نرسیده است.

قالیباف ادامه داد: ما کمک معیشتی را به سفره مردم می کنیم، برای همه ۸۰ میلیون نمی توانیم سیاست جبرانی بگذاریم، ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر در کشور در فقر مطلق هستند و تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار دارند. 

رئیس مجلس اظهار داشت: باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم تا همین سیاست جبرانی هم حذف شود.

وی تاکید کرد: دست دولت را باز گذاشتیم شاید دولت یارانه برخی کالاها را در ابتدای زنجیره یارانه بدهد و برخی کالاها را در انتهای زنجیره یارانه بدهد.

قانون سربازی باید اصلاح شود

وی در مورد خدمت سربازی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح، مجلس و دولت باید در برنامه هفتم توسعه در مورد خدمت سربازی تصمیم بگیرند و قانون را اصلاح کنند.

رانت دادن به تولید،خوب نیست

رییس مجلس شورای اسلامی در مورد واردات خودرو گفت: رانت در هر کجا باشد بد است، حتی تولید، رانت دادن به تولید هم خوب نیست.

وی ادامه داد: باید به تولید در هر بخشی کمک کرد اما با سه شرط کاهنده، موقت و مشروط، اما در کمک به شرکت های خودرو سازی این شروط توجه نشد.وضعیت خودرو اسفناک است.

قالیباف گفت: واردات بی رویه خودرو هم دشمنی با خودمان است، نباید بیراهه برویم.

رییس مجلس گفت: همه ما باید بدانیم که امروز فضای مجازی در زندگی مردم تاثیر گذار است و فضای مجازی باید قانون مند شود تا مردم بتوانند استفاده کنند.

وی ددامه داد: مجلس معتقد از سیاست گذاری در فضای مجازی باید در شورای عالی فضای مجازی انجام شود. کمیسیون مشترک در مقطعی در این ریل حرکت نکرد وجلس عکس العمل نشان داد و متوقف کرد.

قالیباف گفت: جنگ رسانه‌ای درست شده و می گویند که مجلی می خواهد فضای مجازی را ببندند که کار دشمنان است، مردم مطمئن باشند که ما این گونه مانع زندگی آنها نخواهیم شد، مردم مطمئن باشند مجلس مسیر درستی که به نفع مردم خواهد بود حرکت می‌کند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها