«فردا» گزارش می‌دهد

خط و نشان جبهه پایداری برای توافق احتمالی

کد خبر: 1138883

علی خضریان، نماینده تهران در مجلس و عضو جبهه پایداری در یک رشته توییت به پیش‌نویسی که گفته می‌شود در وین تهیه شده و برخی خوانده‌اند، اشاره و تاکید کرده که مورد تایید مجلس نیست!

خط و نشان جبهه پایداری برای توافق احتمالی

گروه سیاست سایت فردا - هر چه تاکید مسئولان و مقامات مربوطه در ایران و سایر اعضای برجامی بر نزدیک بودن توافق بیشتر می‌شود، صدای مخالفان نیز بلندتر می‌شود. برخی مخالفان برجام که در هفته‌های اخیر با برخی مواضع و اظهارنظرهای خود گمانه بروز اختلاف بین دولت و طیفی از اصولگرایان را تشدید کرده‌اند، کوتاه بیا نیستند. 

حالا دیگر فقط حرف از نامه چندین صفحه‌ای نیست که بگویند مربوط به دولت قبل بوده و از این حرف‌ها. در همین روزهای گذشته شاهد برخی اظهارات تند از سوی طیف پایداری بوده‌ایم که نشان می‌دهد از آنچه مسئولان وزارت خارجه تحت عنوان نزدیکی به توافق یاد می‌کنند، راضی نیستند. از اظهارات تند نبویان که گفته بود «خطوط قرمز ترسیم‌شده نظام– حتی براین فرض که محور مذاکرات و نیز سقف مطالبات ما برجام باشد- رعایت نشده است.» و اینکه « در این توافق، آمریکا مجاز شده ایران را تحریم مجدد کند و احتمال اعمال مکانیسم ماشه هم وجود دارد» یا حمایت‌های فعالان رسانه‌ای مثل حسین ثابتی از این موضع‌گیری خیلی نگذشته که دیگر عضو این گروه سیاسی دست به کیبورد شده و توییت کرده است. علی خضریان البته پا فراتر گذاشته و گفته که این متن پیش‌نویس تهیه شده در وین نمی‌تواند مورد تایید مجلس باشد. اینکه به جای 290 نماینده مجلس سخن گفته و با این کار جایگاه این نهاد مهم و وکلای ملت را زیر سوال برده، بگذریم؛ او در صفحه توییتر خود نوشته: «سخنگوی وزارت امور خارجه برخلاف برخی افراد غیرمطلع با عدم رد پیش‌نویس تهیه شده در مذاکرات وین و تاکید درست پافشاری بر منافع ملی خواستار خوانش غیرگزینشی متن جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی شد. لذا جهت تنویر افکار عمومی لازم است سیاست قطعی کشور و جزئیات متن مورد مقایسه قرار بگیرد».

او در رشته‌توییت خود نوشته: «سیاست نظام در مورد لغو تحریم‌ها و مساله مهم راستی‌آزمایی از سوی رهبر انقلاب در 19 بهمن 1399 اعلام شده و اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، باید آمریکا در عمل تحریم‌ها را لغو کند و ما راستی‌آمایی کنیم، آن وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم و از این سیاست برنخواهیم گشت. ضمن اینکه در اول فروردین 1400 رهبری تاکید کردند این سیاستی است که اعلام شده، مورد اتفاق نظر هم بوده، آن  سیاست هم عبارت از این است که آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد ما راستی‌آزمایی خواهیم کرد. اگر به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم».

وی با تاکید بر اینکه «این سیاست قطعی است» نوشته: «قول آمریکایی‌ها را هم معتبر نمی‌دانیم. این که بگویند ما بر می‌داریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد. عمل لازم است ، باید در عمل تحریم‌ها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریم‌ها برداشته شده ، آن وقت با تعهدات‌مان عمل می‌کنیم».

خضریان ادامه داده: «حال باید پرسید چطور در بند 1-5 متن پیش‌نویس تصمیم کمیسیون مشترک به جای اخذ تضمین قانونی به عدم خروج آمریکا از برجام سخنرانی بایدن در 30 اکتبر 2021 به عنوان یک تضمین محکم و روشن مورد قبول واقع شده است؟! و جالب‌تر اینکه طبق بند 7-5 این متن، آمریکا نه تنها تعهد و تضمین نداده است که تحریم‌های رفع شده را دوباره وضع نکندف بلکه علنا اعلام شده در صورتی که آمریکا تحریم‌های رفع شده را باز وضع نماید، صرفا به شرط پایبندی کامل ایران به برجام، به سرمایه گذاراران 365 روز فرصت خروج از ایران می‌دهد!»

این عضو جبهه پایداری همچنین نوشته: «ضمن اینکه بر خلاف قانون راهبردی مجلس که لازم است ابتدا طرف مقابل نسبت به رفع تحریم‌ها اقدام کند، قبل از رفع تحریم نفتی و بانکی، طبق متن پیش‌نویس ایران موظف شده تا اقداماتی جهت توقف غنی‌سازی 20 و 60 درصد، به جز 2.5 کیلو غنی شده تا 20 درصد، بقیه را به زیر 5 درصد رقیق‌سازی کند. تاسف برانگیزتر اینکه طبق بند 18، 19 و 25 پیوست بازاجرا، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های آمریکا و اروپا به عهده خود آنها است و ایران هیچ دخالتی در آن ندارد، اما فعالیت‌های ایران در زمینه هسته‌ای طبق بند 20 این پیوست به طور کامل توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود!»

خضریان نتیجه گرفته: « با توجه به اینکه راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا و اروپا در رفع تحریم‌ها به عهده خودشان است اما راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران باید توسط آژانس شود، بر اساس بند 28 پیوست بازاجرا، آمریکا به طور خودکار به برجام بر می‌گردد و احتمال اعمال مکانیسم ماشه به صورت جدی وجود دارد».

وی تاکید کرده: « لذا با توجه به موارد اجمالی بیان شده ، آنچه روشن است اینکه خطوط قرمز ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب و همچنین قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تامین نشده است و با چنین شرایطی نمی‌تواند مورد تایید مجلس قرار گیرد و حتما لازم است پیش از هر اقدامی مورد اصلاح جدی قرار گیرد».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها