رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

مساله هسته‌ای مساله جریان‌های سیاسی نیست

کد خبر: 1139096

رحمان قهرمان‌پور معتقد است که مخالفت‌هایی که این روزها از سوی برخی گروه‌های سیاسی نسبت به مذاکرات مطرح می‌شود، تاثیر چندانی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد چون مساله هسته‌ای مساله جریان‌های سیاسی نیست.

مساله هسته‌ای مساله جریان‌های سیاسی نیست

گروه سیاست سایت فردا - در روند مذاکرات هسته‌ای اتفاق خاصی رخ نداده و خبر ویژه‌ای نیست اما مسئولان در ایران و سایر اعضای برجامی توافق را نزدیک می‌کنند. در عین حال طبق روال سابق توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند. در داخل هر دو کشور طرف اصلی برجام یعنی ایران و آمریکا هم مخالفت‌ها با توافق رو به افزایش است و برخی تحلیلگران همین امر را نشانه نزدیکی به توافق می‌دانند. این نگرانی اما کماکان وجود دارد که این گونه مخالفت‌ها در تصمیمات سیاسی تاثیری داشته و در مسیر حل و فصل پرونده هسته‌ای مشکل ساز شود. 

رحمان قهرمان‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل البته اینطور فکر نمی‌کند و از این بابت نگران نیست. او در گفت‌وگو با «فردا» در تحلیل اوضاع مذاکرات گفت: «آنطور که گفته شده مذاکرات فنی بین دو طرف تمام شده و هر دو طرف باید یک تصمیم سیاسی بگیرند. اینکه مذاکرات فنی تمام شده یعنی مسائل فنی مثل غنی‌سازی ۲۰ درصد و ۶۰ درصد، سانتریفیوژها، نحوه و زمان لغو تحریم‌ها و… تاکنون مورد توافق قرار گرفته است. مسائل جزئی باقی مانده که یکی از مهم‌ترین موارد آن خارج کردن سپاه از فهرست تحریم‌ها است. این تحریم‌ها در زمان ترامپ اعمال شده و ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای ندارد. ایران خواهان آن است که آمریکا این تحریم‌ها را بردارد و آمریکا هم فعلا با توجه به مواضع اخیر رابرت مالی، چنین تصمیمی ندارد».

وی افزود: «میانجیگران دو طرف یعنی اتحادیه اروپا و قطر نیز تلاش می‌کنند که این اختلاف برطرف شود و ظاهرا مذاکراتی هم در جریان است. باید دید که این میانجیگری‌ها تا چه حد موثر است و دو طرف به یک راه‌حل مرضی‌الطرفین خواهند رسید یا خیر.»

 

قهرمان‌پور درباره میزان اثرگذاری جریان‌های سیاسی و مخالفت‌هایشان بر روند مذاکرات نیز گفت: «مشخص است که مساله هسته‌ای مساله جریان‌های سیاسی نیست. این یک تصمیم‌گیری اجماعی است و در سطوح بالا انجام می‌شود، بنابراین شاید مخاطبان جبهه پایداری طرفداران آن در سطح جامعه و بدنه اصولگرایی باشد و نه مقامات تصمیم‌گیرنده بالا. بخشی از جناح اصولگرا و طیف پایداری از ابتدا مخالف توافق و برجام بودند».

او درباره اینکه فشارهایی که در آمریکا به دولت بایدن آورده می‌شود تا مذاکرات را پایان دهد یا تحریم سپاه را برندارد و ... چه تاثیری بر تصمیمات این کشور دارد؟ نیز گفت: «سیستم تصمیم‌گیری آمریکا درباره برجام مشخص است. الان که آستانه انتخابات است و از قبل هم بارها گفته شده بود که هرچه دولت بایدن به انتخابات نزدیک شود، تصمیم‌گیری برایش دشوارتر خواهد شد. بر این اساس معتقدم که اگر بایدن امروز تصمیم بگیرد، برایش راحت‌تر از آن است که یک ماه دیگر تصمیم بگیرد. البته یک فاکتور هم باید به تحلیل‌ها اضافه کنیم و آن هم جنگ اوکراین است. عملکرد بایدن در جنگ اوکراین وجه سیاسی آن و قدرت ایستادگی و تصمیم‌گیری‌اش را در برابر مخالفان یعنی جمهوری‌خواهان بیشتر کرده است. بنابراین به نظر من دولت بایدن می‌تواند چنین تصمیمی بگیرد اما هرچه زمان بگذرد و این تصمیم را نگیرد، کار سخت‌تر می‌شود و اتخاذ چنین تصمیمی دشوارتر خواهد بود.»

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها