امیرعلی‌ابوالفتح در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

مخالفان برجام نقش پلیس بد را دارند

کد خبر: 1138632

برخی مواضع و مخالفت‌های داخلی با مذاکرات و تیم مذاکره کننده در روزهای اخیر موجب افزایش نگرانی‌ها شده است. ابوالفتح اما این وضعیت را طبیعی دانسته و معتقد است که مخالفان نقش پلیس بد را به عهده گرفته‌اند.

مخالفان برجام نقش پلیس بد را دارند

گروه سیاست سایت فردا - در روزهای اخیر علاوه بر توقف مذاکرات در وین یک مساله دیگر هم سبب افزایش نگرانی‌ها نسبت به حل و فصل پرونده هسته‌ای و احیای برجایم بوده است. آن نیز فشارهای داخلی است که دولت بایدن در آمریکا و دولت رئیسی در ایران تحمل می‌کند. آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات کنگره هستند و بایدن ودموکرات‌ها نه تنها برگ برنده‌ای ندارند، بلکه از سوی برخی جمهوری‌خواهان تحت فشار هستند که به مذارکرات پایان دهند. حتی ترامپ که خودش از برجام خارج شده و این داستان را درست کرد هم حالا به دولت بایدن و شیوه مذاکره کردنش و به نتیجه نرسیدنش ایراد می‌گیرد!

اینجا در ایران نیز وضعیت بهتر نیست و برخلاف آنچه که برخی تصور می‌کردند، روی کار آمدن یک دولت اصولگرا که بارها تاکید کرده برجام و سیاست خارجی را با اقتصاد و معیشت گره نمی‌زند، مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را در نظر دارد و چارچوب‌ها را رعایت می‌کنند هم زیر فشار مخالفان برجام قرار گرفته است. اظهارات و مواضع برخی چهره‌های نزدیک به طیف پایداری در روزهای اخیر مصداق این مدعا است. 

برخی از تحلیلگران معتقدند که افزایش این مخالفت‌ها خود نشانه مثبتی است و می‌تواند نشان دهند نزدیک شدن به حصول توافق باشد، یعنی همان چیزی که این روزها ورد زبان مذاکره کنندگان و اعضای برجام است. برخی دیگر اما این حرف‌ها را جدی نگرفته و طبیعی و ناشی از مسائل داخلی می‌دانند. 

امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل بین‌الملل به گروه دوم نزدیک‌تر است. او در گفت‌وگو با «فردا» در این اینکه مخالفت‌های داخلی در ایران و آمریکا چه تاثیری بر روند مذاکرات دارد؟ گفت: « طبیعی است که موضوعی به این اهمیت و بحثی که ابعاد مختلف مثل امنیتی، اقتصادی حتی اجتماعی دارد، بحث عدم اشاعه است و در آینده ایران و جایگاهش در خاورمیانه یا در روابط آمریکا و متحدانش اثر دارد، مخالفان جدی داشته باشد. در داخل ایران، آمریکا و در سطح منطقه و جهان مخالفانی وجود دارد که هر یک هم از زاویه نگاه خود موضع می‌گیرند. برخی دغدغه و ادله‌های جدی دارند حتی در داخل آمریکا نیز همین طور است و نمی‌خواهم بگویم که نگرانی‌های آنها در داخل آمریکا واقعی نیست.»

وی در پاسخ به اینکه آیا این مواضع و مخالفت‌ها در تصمیم‌گیری‌ها هم امکان نقش‌آفرینی دارند یا خیر؟ گفت: «حتما تاثیرگذار هستند. حداقل در ایران طیف‌هایی هستند که مخالف برجام هستند. این ها در داخل نظام و حاکمیت و بخشی از آن هستند و پیشتر هم عهده‌دار مسئولیت‌هایی بودند. حتی الان هم برخی از آنها در نهادهای مهم و تاثیرگذار عهده‌دار مسئولیت هستند و حتما صدایشان شنیده می‌شود و تلاش می‌شود که نگرانی‌های آنان برطرف شود اما اینکه تمام نگرانی‌ها در نهایت برطرف می‌شود یا خیر را نمی‌دانیم . مشخص است که تلاش می‌شود دیدگاه آنها هم در مذاکرات مد نظر قرار بگیرد. در هر حال وجود چنین مخالفت‌هایی گاهی به عنوان تکنیک مذاکراتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا طرف مقابل بداند که مخالفت‌های جدی وجود دارد پس باید امتیازات بیشتری بدهد و امتیازات کمتری را مطالبه کند. این نقش پلیس بد و خوب را در طرف مقابل به خوبی می‌بینیم مثلا کاخ سفید پلیس خوب و کنگره پلیس بد است یا آمریکا پلیس خوب و فرانسه پلیس بد است و ... . در داخل کشور هم این نقش قابل تصور است. نظام این‌ حرف‌ها را شنیده و تلاش می‌کند که نگرانی‌های را برطرف کند اما ممکن است که تمام خواست مخالفان تامین نشود. در قضیه برجام هم همین طور بود و برخی تا روز آخر و حتی بعد از آن مخالف بودند اما نظام تصمیم گرفت و این کار انجام شد. الان هم همین‌طور است و ممکن است که توافق بشود اما مخالفت‌ها ادامه یابد یا اینکه برخی موافقان به مخالف و مخالفان به موافق تبدیل شوند. این‌ها بخشی از سیاست‌ورزی در هر کشوری است.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها