گلایه‌ شدید پورابراهیمی از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران

کد خبر: 1139307

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عدم سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه شرکت ملی مس نشان دهنده وضعیت اسفبار سرمایه گذاری و عدم افزایش تولید بوده که این جفای بزرگ در حق مردم کرمان است.

گلایه‌ شدید پورابراهیمی از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران

محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه با مدیرعامل، معاونین و اعضای هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران که با حضور اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان برگزار شد، اظهار داشت: مقایسه عملکرد شرکت ملی مس با شرکت‌های خارجی مشابه و نیز شرکت‌های داخلی بیانگر وضعیت نامناسب فعالیت‌های توسعه‌ای این شرکت در طی سال‌های اخیر است.

وی با بیان اینکه شرکت کودلکو که تقریباً از نظر تعداد نیروی انسانی و سابقه فعالیت مشابه شرکت ملی مس است در حال حاضر ظرفیت تولید خود را به بیش از یک میلیون و 800 هزار تن مس کاتد رسانده است افزود: شرکت‌های دیگری همانند شرکت گواشی چین که حدود 20 سال قبل کار خود را شروع کرده امروز به ظرفیت بیش از یک میلیون و 200 هزار تن رسیده و این در حالی است که شرکت ملی مس با سابقه حدود پنج دهه فعالیت با احتساب حجم قابل توجه‌ای ذوب قراضه به عدد تولید 280 هزار تن رسیده و این وضعیت فاصله زیاد عملکردی را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در مقایسه شرکت‌های مشابه داخلی هم، عملکرد تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بیانگر وضعیت نگران کننده تولید در شرکت ملی مس است بیان کرد: شرکت معدنی و صنعتی  گل گهر که از سال 1374 وارد مدار تولید شد و ظرفیت تولید کنستانتره خود را از 4 میلیون تن، به 24 میلیون تن رسانده، همچنین تولید گندله این مجموعه که تا سال 1388 صفر بود، هم اکنون به تولید 18 میلیون تومان گندله رسیده است.

وی با بیان اینکه این شرکت در طی سال‌های اخیر 4.5 میلیون تن آهن اسفنجی به ظرفیت تولید کشور اضافه کرده و تبدیل به رتبه برتر کشور شده است افزود: جالب‌تر آنکه ارزش سرمایه‌گذاری‌های مجموعه گل گهر در حال حاضر حدود 600 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که معادل دو برابری ارزش فعلی  شرکت ملی مس در بازار سرمایه کشور است.

پورابراهیمی بیان کرد: البته این حجم فعلی سرمایه‌گذاری قابل بهره‌برداری در مجموعه گل گهر بوده و ظرفیت جدید سرمایه‌گذاری که از سال گذشته شروع شده است حدود 150 هزار میلیارد تومان، شامل تولید 6 میلیون تن آهن اسفنجی جدید، 3 میلیون تن ورق، 5 میلیون تن گندله و 2 میلیون تن شمش است.

وی ادامه داد: این دستاوردهای بزرگ در حوزه سنگ آهن در شرایط تحریمی اتفاق افتاده و با این تحولات بسیار مثبت استان کرمان با فاصله زیاد از دیگر استان‌ها، تبدیل به قطب تولید فولاد کشور و بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فولاد ایران در منطقه و آسیا شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تأکید کرد: این سرمایه‌گذاری مجموعه گل گهر که به عنوان بخشی از معادن سنگ آهن در استان کرمان که تنها با ذخیره 1.2 میلیارد تن توسط نیروهای جوان و با انگیزه ایجاد شده و در مقایسه با ذخایر معدنی شرکت ملی مس که از ذخایر عظیم معدنی بیش از 17 میلیارد تن برخوردار است، نشان دهنده وضعیت اسفبار سرمایه‌گذاری و افزایش تولید در این شرکت در طی سال‌های اخیر بوده و این جفای بزرگ در حق مردم کرمان است.

وی با بیان اینکه مقایسه ذخایر معدنی و میزان تولید در رتبه‌بندی جهانی نیز موید این چالش بزرگ در شرکت ملی مس است، افزود: نگاهی به جدول جهانی ذخایر و تولید مس در دنیا به‌خوبی نشان می‌دهد که با وجود اختصاص جایگاه رتبه 5  ذخایر توسط شرکت ملی مس، متأسفانه در تولید در مقام 17 دنیا قرار گرفته و این وضعیت اسفبار با هیچ بیانی قابل توجیه نیست.

پورابراهیمی با بیان اینکه صنعت مس یکی از صنایعی است که تحریم هیچ‌گونه تأثیری در روند آن ندارد و تمام مواد اولیه این صنعت در کشور قابل تولید است گفت: با وجود چنین فرصت سرمایه‌گذاری و جهش ارزی که در کشور اتفاق افتاد، انتظار می‌رفت ظرفیت سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع مس به 10 برابر برسد، که متاسفانه این چنین نشد و نتیجه آن تاثیر کاهش منافع سهامداران، مردم و حاکمیت شد.

وی با اشاره به مقایسه جایگاه ارزش بازاری این شرکت در زمان ورود به بورس و بازار سرمایه افزود: وضعیت فعلی، بیانگر واقعیت‌های تلخ سوءمدیریت در این شرکت است و ما گلایه‌ شدیدی از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران داریم که حتما باید در امر سرمایه‌گذاری جبران شود البته با برنامه‌های بسیار خوب پیشنهادی مدیرعامل جدید شرکت ملی مس در ارتباط با سرمایه‌گذاری‌های جدید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای آن را پیش‌بینی می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اتفاقات مثبتی در راه است، البته آنچه مسلم است تمام طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید باید با رویکرد حفظ محیط زیست انجام شود گفت: تجربه تلخ سرمایه‌گذاری‌های موجود نشان دهنده وضعیت بسیار نگران کننده و بالا بودن بیش از حد مجاز ارسنیک آب، آلودگی‌های هوا و مراتع منطقه است که قطعاً برای این وضعیت هم باید فکر اساسی شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار اولویت اول سرمایه‌گذاری و توسعه، پیشنهاد دیگر ما ساماندهی بنگاه‌های اقتصادی ذیل شرکت ملی صنایع مس ایران است افزود: خوشبختانه ظرفیت خوبی برای این بنگاه‌ها در مجموعه صندوق بازنشستگی مس، شرکت سرمایه‌گذاری و سایر زیرمجموعه‌ها این شرکت وجود دارد، که هم به تامین کالا و خدمات جانبی شرکت ملی مس کمک می‌کند و هم موجب اشتغال جوانان منطقه شده و هم نتیجه عملکرد این شرکت‌ها سودآوری برای ذینفعان و نظام اقتصادی می‌شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه در این ارتباط باید ساماندهی انجام شود و انحلال شرکت‌های زیانده، ادغام شرکت‌های کم بازده و توسعه شرکت‌های سودآور نمونه اقدامات سامان‌دهی است گفت: بورسی شدن تمام شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران برای افزایش شفافیت و کارآمدی،  یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت طرح‌های پایین دستی در صنعت مس بسیار بالا و قابل توجه است، گفت: به عنوان نمونه سود شرکت مس شهید باهنر کرمان که چهار سال قبل حدود 70 میلیارد تومان بود امروز به بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان رسیده، یعنی افزایش 20 برابری این موضوع ثابت می‌کند که صنعت مس ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پایین‌دستی دارد و متاسفانه این ظرفیت تاکنون مغفول مانده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به لزوم توجه به طرح‌های اقتصادی مرتبط با حوزه صنعت مس بیان کرد: تاکنون لاستیک‌ها و تایرهای ماشین‌های صنعتی وارداتی بود و برای حل این موضوع پیشنهاد دادیم تا شرکت‌‌های گل گهر، گهر زمین، چادر ملو، شرکت ملی مس و شرکت لاستیک بارز با سهم سهامداری مساوی مجموعه جدیدی تشکیل و وارد میدان شوند که تا اکنون سرمایه‌گذاری، خط تولید بزرگ‌ترین لاستیک فوق سنگین غرب آسیا برای تامین لاستیک‌های فوق سنگین این شرکت‌ها آغاز شده است؛ آیا در تولید گلوله‌های فولادی  و بخش‌های دیگر چنین ظرفیت‌های خاموشی وجود ندارد که بتوان آن را فعال کرد؟

منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها