«فردا» گزارش می‌دهد

آثار دلارهای آزاد شده بر اقتصاد

کد خبر: 1140416

آزادسازی 7 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران خبری خوبی است اما موضوع مهم‌تر این است که بدانیم این پول چه تاثیری بر اقتصاد کشور و سفر مردم خواهد داشت.

آثار دلارهای آزاد شده بر اقتصاد

گروه سیاست سایت فردا - چند روز بعد از پرداخت آن ۴۷۰ میلیون یورویی که از انگلیس طلب داشتیم، خبر  از آزادسازی هفت میلیارد دلار از منابع مسدود شده ایران در کره‌جنوبی رسید. خبری که خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در نشیست خبری دیروز تایید و اعلام کرده که چارچوب لازم برای آزادسازی بخشی از منابع ارزی مسدود شده ایران مشخص و مورد توافق قرار گرفته است.

ناگفته نماند که هنوز هم برخی درباره این آزادسازی تردید ایجاد می‌کنند، مثلا خبرنگار پولتیکو به نقل از منابع غربی نوشته بود که برخلاف اظهارات مطرح شده، ایران و آمریکا در آستانه توافق برای آزادی زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده، نیستند!

در صورتی که طبق گفته‌ها این منابع به حساب بانک مرکزی کشورمان در عمان واریز خواهد شد. این یعنی  دومین گشایش ارزی ایران در سال جدید که باید چه تاثیری بر اقتصاد کشور و معیشت مردم دارد. 

تا اینجای کار که شواهد و قرائن از بی‌حسی دلار به رخدادهای اخیر سیاسی حکایت دارد و  پیش‌بینی نزولی شدن قیمت‌ها در روزهای پیش‌رو با شک و تردید همراه است. اگرچه اثرات این اتفاق بر کلیت اقتصادی کشور نیز نباید از نگاه‌ها دور بماند.

به هرحال دو نکته مهم در این خصوص وجود دارد؛ نخست اینکه ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد و تعاملات بانک‌های ایران با جهان به نقطه تاریکی رسیده است. لذا برخی کارشناسان معتقدند که بازگشت سریع و آسان این منابع ارزی دور از انتظار به نظر می‌رسد. نکته دوم اینکه بخشی از این منابع ارزی پیش‌تر به مصرف دولت رسیده و بانک مرکزی ریال آن را به دولت فروخته است. به این ترتیب نمی‌توان نسبت به تزریق این ارزها به چرخه تولید و اقتصاد نیز چندان امیدوار بود.

یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد نیز این است که دولت از بانک مرکزی بخواهد در ازای این منابع ارزی پول چاپ کند که این مساله می‌تواند باعث افزایش نقدینگی و تورم شود. بنابراین تنها تاثیری که این مساله به طور قطعی بر اقتصاد ایران خواهد داشت تاثیرات روانی از مسیر تحریک کردن انتظارات خواهد بود، با این حال اثرات قطعی این سیاست بر اقتصاد با توجه به موانع موجود و همچنین اولویت‌های سیاستگذاری دولت با تردید همراه است.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها