پیشنهاد اقتصادی نماینده مجلس

کد خبر: 1141310

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم رامبتنی بر صادرات و ارزآوری برای کشور عنوان کرد و گفت: باید مرکز تجارت ایران در کشورهای همسایه راه اندازی شود

پیشنهاد اقتصادی نماینده مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم رامبتنی بر صادرات و ارزآوری برای کشور عنوان کرد و گفت: باید مرکز تجارت ایران در کشورهای همسایه راه اندازی شود

ابراهیم رضایی   افزود: یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی، ارتباطات با همسایگان است. چرا که در این سال ها چالش‌های جدی با برخی از همسایگان وجود داشت که در این دولت خوشبختانه این چالش‌ها حل شده و برکات بسیاری برای کشور خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: به عنوان مثال به دلیل عملکرد غلط وزیر نفت و وزارت خارجه در دولت گذشته،‌ ارتباط ما با کشور ترکمنستان سرد شده بود. اما پس از سفر آیت الله رئیسی و اقداماتی که دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در این باره انجام داد، روابط ایران با ترکمنستان بازسازی شد و میزان صادرات کشور در نفت و گاز، انرژی و ترانزیت افزایش یافت.

نماینده مردم دشستان در مجلس با اشاره به روند بسیارخوب دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: بهبود ارتباط با کشورهای پیرامونی و همسایه از نظر اقتصادی و امنیتی بسیار ارزشمند است و آورده قابل قبولی برای ملت به همراه خواهد داشت.

این نماینده مجلس درباره تاثیر سفرهای خارجی رییس دولت سیزدهم در بهبود دیپلماسی اقتصادی کشور عنوان کرد: در سفری که رییس جمهور به روسیه داشتند، وی را همراهی کردم و قراردادها و تفاهم نامه‌های بسیار خوبی دراین سفر امضا شد که می‌تواند آثار بسیار خوبی به ارمغان بیاورد.

رضایی تاکید کرد: ارتباط با همسایگان به افزایش و بهبود امنیت کشور منجر خواهد شد و از لحاظ اقتصادی به صرفه است. چرا که به عنوان مثال واردات نهاده‌های دامی از آمریکای جنوبی هزینه زیادی دارد ولی می‌توان این محصول را از کشورهای همسایه به صورت مستقیم یا کشت فراسرزمینی تامین کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: از طرفی صادرات محصولات به کشورهای همسایه، انتفاع اقتصادی و ارز آوری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی با ذکر پیشنهادی برای بهبود دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم اظهار داشت: در این باره پیشنهاد می‌شود مرکز تجارت ایران در کشورهای همسایه راه اندازی شود. همچنین زیرساخت های حمل و نقل و صادرات کشور نیاز به تقویت دارد. به عبارتی خطوط ریلی ما به همه کشورهای همسایه باید بهبود یافته و در مرزهای دریایی نیز کشتی‌های رو - رو  استفاده شود و مسیرهای دریایی هم توسط دولت راه‌اندازی شود تا در مجموع به تقویت زیرساخت‌های این بخش بینجامد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه گمرک و پایانه‌مرزی هم نیاز به بهبود زیرساخت دارد، اظهار داشت: این بخش مشکلات جدی دارد و گاهی کامیون دارها در پایانه‌های مرزی با معطلی زیادی متوقف می شوند. همچنین در کشور مقصد مشکلاتی برای صادرات محصولات کشور وجود دارد که باید این دغدغه‌ها بر طرف شده و کشورهای همسایه برای رایزنی بازرگانی در اولویت قرار بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در خصوص نقش رایزن‌های بازرگانی در دیپلماسی اقتصادی، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم میزان رایزن‌های بازرگانی افزایش یافت و آنها می‌تواند تسهیل‌گری لازم را در صادرات محصولات مختلف کشور ایفا کنند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها