تذکرات نمایندگان به تیم اقتصادی دولت درباره گرانی‌ها

کد خبر: 1141472

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: سونامی افزایش قیمت اقلام خوراکی بیشترین فشار را به‌روی دهک‌های پایین جامعه می‌آورد.

تذکرات نمایندگان به تیم اقتصادی دولت درباره گرانی‌ها

سید البرز حسینی نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت گفت: افزایش قیمت‌ها به‌ویژه سونامی گرانی اقلام خوراکی اتفاقی است که در حال وقوع است و گویی کسی به فکر اقشار آسیب‌پذیر نیست.

وی افزود: تبعات منفی این افزایش روی دهک‌های کم‌درآمد جامعه وارد می‌شود و در عین حال یک کالا در مغازه‌ها با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌شود و لازم است تدبیری برای آن اندیشیده شود.

نماینده خدابنده در مجلس در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به افزایش نرخ اجاره‌بها گفت: بازار اجاره‌نشین‌ها رها شده است و 30 میلیون اجاره‌نشین در این بازار دچار مشکل هستند و مدیریت بازار اکنون مشخص نیست و هر کسی به هر میزان می‌خواهد اجاره را بالا می‌برد و مردم در این بخش به‌شدت در معرض خطر هستند.

*قیمت‌ها با وجود تداوم تخصیص ارز ترجیحی افزایش می‌یابد

در ادامه محمد علی‌پور نماینده ماکو در مجلس در تذکر شفاهی خود گفت: از سال‌ها قبل دولت به‌منظور حمایت از معیشت مرزنشینان از طریق کارت‌های پیله‌وری، سیاست‌های حمایتی خود را از حوزه انتخابیه اینجانب اجرایی می‌کرد.

نماینده ماکو افزود: هر سال حداقل 10 هزار نفر از مرزنشینان از طریق این کارت‌ها مورد حمایت قرار می‌گرفتند؛ از آنجا که بسیاری از صاحبان کارت‌های پیله‌وری خود تاجر نیستند و امکان تجارت ندارند به‌ازای دریافت 10 تا 15 میلیون تومان کارت‌های خود را در اختیار دیگران قرار می‌دادند اما متأسفانه پس از ترخیص کالاها از گمرک، سازمان امور مالیاتی مبالغ کلانی از 50 تا 150 میلیون تومان مالیات علاوه بر حقوق گمرکی از صاحبان این کارت‌ها مطالبه می‌کند.

نماینده ماکو ادامه داد: بیشترین صاحبان کارت‌های پیله‌وری مرزی به‌دلیل بدهی‌های مالیاتی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و سایر حساب‌های آنها مسدود شده است.

علی‌پور از دولت و سازمان امور مالیاتی خواست هیئت ویژه‌ای برای رسیدگی به مشکلات صاحبان کارت‌های پیله‌وری به حوزه انتخابیه‌اش بفرستند.

وی در بخش دیگری از تذکر خود خطاب به مسئولان دولتی، بیان کرد: مجلس در قانون بودجه 1401 حدود 9 میلیارد دلار در اختیار دولت گذاشت تا اگر دولت خواست ارز ترجیحی را ادامه دهد و با برنامه‌ها و سیاست‌های جبرانی آن را مدیریت کند اما اکنون متأسفانه هم قیمت‌ها افزایش یافته است و هم اختصاص ارز ترجیحی ادامه دارد.

*ارائه آمارهای غلط به رئیس‌جمهور؛ علت گرانی‌های اخیر

همچنین مرتضی محمودوند نماینده خرم‌آباد در مجلس نیز در تذکری شفاهی گفت: اساتید حق‌التدریس جوان حتی برای گرفتن یک وام قرض‌الحسنه هویت ندارند، لذا از وزیر علوم درخواست می‌کنم هرچه زودتر این افراد را ساماندهی کند.

نماینده خرم‌آباد در بخش دیگری از تذکر خود درباره گرانی‌های افسارگسیخته اخیر اظهار کرد: با آمارهای غلطی که به رئیس جمهور می‌دهید به گرانی‌ها دامن می‌زنید و فقط دهک‌های پایین از این گرانی‌ها آسیب می‌بینند، چرا که افزایش قیمت مواد خوراکی به معیشت مردم آسیب می‌زند. همچنین موضوع گرانی خودرو نیز به جایی رسیده است که حضرت آقا شخصاً در این خصوص تذکر می‌دهند، چرا که طی یک سال گذشته 3 بار افزایش قیمت داشته است، این در حالی است که گرانی خودرو از سکه و ارز بیشتر در برهم‌زدن وضعیت اقتصادی کشور تأثیرگذار است، تا جایی که مردم دیگر نمی‌توانند حتی یک آپارتمان خیلی کوچک اجاره کنند.

منبع: تسنیم

 انتقاد یک نماینده از افزایش بدون توجیه قیمت خودرو

نماینده کبودرآهنگ در مجلس گفت: افزایش بی وقفه و بدون توجیه قیمت خودرو در کنار کاهش کیفیت آن، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

به گزارش تسنیم، فتح اله توسلی  نماینده کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه در نطق میان دستور خود، گفت: تلاش‌های بی‌وقفه دولت در عرصه‌های مختلف مشهود بوده و در مواردی قابل تقدیر است، اما حقیقت این است که هر روز شاهد کوچکتر شدن سفره مردم به ویژه اقشار پایین جامعه هستیم.

وی در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به افزایش قیمت خودرو،افزود: خودرو علاوه بر اینکه به آرزوی دست نیافتنی برای بسیاری از مردم تبدیل شده است، اکنون پاشنه آشیل دولت است و افزایش بی وقفه و بدون توجیه قیمت خودرو در کنار کاهش کیفیت آن، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.مخالفت با واردات خودرو نشان می دهد که رانت ها و فساد موجود در شبکه تولید و توزیع خودرو ،موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد.

نماینده کبودرآهنگ در مجلس با اشاره به موضوع حذف ارز ترجیحی ادامه داد: علیرغم اینکه دولت در جریان تصویب بودجه ،تعهد داده بود که قبل از حذف ارز ترجیحی برنامه‌ی جامع در این زمینه  ارائه دهد تا با قطع ارز ترجیحی که ما مخالف آن بودیم- موجب افزایش فشار بیشتر به مردم نشود، متاسفانه دولت تاکنون برنامه جامعی در این زمینه ارائه نکرده است و شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در جامعه هستیم و ضرورت دارد ،دولت  به طور جدی در این زمینه ورود کند.

توسلی بیان کرد: در چارچوب سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران، ابلاغیه مقام معظم رهبری؛ همه دولت‌ها موظف به توسعه پایدار کشاورزی با حفاظت از منابع طبیعی پایه و صیانت و توانمندسازی منابع انسانی، تامین امنیت غذایی با تاکید بر تولید منابع داخلی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی، ارتقاء سطح سلامت مواد غذایی تا استاندارد جهانی، اصلاح ساختار و نظام بهره برداری بخش کشاورزی، نوسازی نظام تولید کشاورزی بر مبنای دانش نوین و بومی سازی فناوری های روز ،ارتقای بهره وری از آب در تولید محصولات کشاورزی، استفاده از سایر نهادهای تولید، ارتقای سطح درآمد زندگی روستاییان ،کشاورزان و عشایر ؛توسعه پایدار روستاها و مناطق کشاورزی و رفع فقر با تقویت زیرساخت های مناسب تولید و تنوع بخشی و موارد دیگر ...همه اینها تکالیف دولت قبلی و همه دولت‌ها است؛ اما راهبردها و برنامه‌های دولت در این موارد چیست؟

وی ادامه داد:کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی در بسیاری از نقاط کشور ،کشاورزان را نگران کرده است و این نگرانی کاملاً جدی است و به نظر می‌رسد دولت برنامه ای برای جبران خسارت ناشی از این وضعیت ندارد.

نماینده کبودرآهنگ در مجلس با بیان اینکه کشاورزان و روستاییان محروم کشور به حال خود رها شده‌اند، مطرح کرد: از دولت مردمی می خواهم در اسرع وقت برنامه ی جامع خود را در این زمینه و در بخش های مختلف مالی و بانکی، بخشش یا تخفیف تسهیلات پرداختی به کشاورزان، جبران خسارت وارده به مردم ،نحوه تامین نیازهای غذایی کشور ارائه دهد./ منبع: تسنیم

علیزاده: تیم اقتصادی دولت سریعا در خصوص تورم و گرانی چاره‌ای بیندیشد

نماینده مردم دهلران در مجلس گفت: تورم افسار گسیخته، گرانی سرسام آور و مهارنشدنی قیمت انواع کالاها و حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و فشار مضاعفی بر روی اقشار آسیب پذیر وارده کرده که می طلبد تیم اقتصادی دولت سریعا در این خصوص چاره اندیشی نماید.

به گزارش ایسنا، بهزاد علیزاده در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بدون تردید امروز همچنان اولویت اصلی کشور مسائل معیشتی و اقتصادی است و لازم است دولت برنامه های خود را برای برون رفت از تنگناهای موجود عملیاتی نماید، چرا که مردم بی صبرانه منتظر تحقق برنامه های اقتصادی دولت و وزرایی هستند که در جلسات رای اعتماد مجلس از طرح ها و برنامه های خود دفاع می کردند.

وی افزود: تورم افسار گسیخته، گرانی سرسام آور و مهارنشدنی قیمت انواع کالاها و حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخصوصا برای حوزه درمان و داروهای وارداتی زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و فشار مضاعفی بر روی اقشار آسیب پذیر وارده کرده و می طلبد تیم اقتصادی دولت ضمن بازنگری برنامه ها و سیاست های خود سریعا در این خصوص چاره اندیشی نماید.

نماینده مردم دهلران با اشاره به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل بیان کرد: قیمت های نجومی و عدم ارائه خدمات مناسب پس از فروش، در سایه انحصار ناشی از فضای غیر رقابتی و بی توجهی خودروسازان اتفاق می افتد. علی رغم ورود مجلس و صدور مجوز واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۱، چرا با حذف عجیب و بدون ارائه دلیل این موضوع از بودجه مواجه شدیم که البته لازم است مجلس انقلابی به این مساله ورود کرده و به رسالت قانونی خود عمل نماید.

علیزاده با اشاره به حمله به ۳ نفر از روحانیون جهادی و انقلابی که منجر به شهادت دو تن از آنها شد، گفت: این مساله موجبات خشم و رنجش خاطر مردم را فراهم نمود. همچنین حاشیه های مسابقه تیم ملی فوتبال کشورمان با کشور لبنان در مشهد از مباحثی است که لزوم پاسخگویی شفاف مسئولان ذیربط و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از تکرار اینگونه فجایع و رفتارها را ضروری می نماید.

وی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس باید در خصوص تعیین تکلیف و ساماندهی نیروهای قراردادی، حق التدریس، خرید خدمت و نیروهای طرحی وزارت بهداشت که مقام معظم رهبری نیز در خصوص امنیت شغلی کادر سلامت تاکید داشتند و برقراری فوق العاده خاص کادر درمان اقدامات لازم را انجام دهند.

نماینده مردم دهلران در مجلس افزود: بی توجهی صندوق بازنشستگی و سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه  و بودجه در تسری ماده ۱۱۲ به بازنشستگان مناطق جنگی و همچنین عدم تمکین بعضی از سازمان ها و وزارتخانه ها در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر به هیچ وجه پذیرفته نیست.

علیزاده گفت: وزارت کشور در خصوص مساعدت به شهرداری های شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و دهیاری ها در خصوص تهیه تجهیزات و ماشین آلات چاره اندیشی اساسی نماید.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: این افزایش به هیچ وجه با تورم موجود همخوانی ندارد و ضروری است دولت با سامان بخشی این موضوع از فشار و مشکلات معیشتی این قشر بکاهد.  

نماینده مردم دهلران در مجلس گفت: از وزارت آموزش و پرورش انتظار می رود ضمن تسریع در اجرای قانون رتبه بندی معلمان، نسبت به اصلاح آیین نامه مربوطه نیز اقدام نماید البته در خصوص تسری قانون رتبه بندی معلمان به بازنشستگان نیز اقدامات لازم به عمل آید.

علیزاده خاطرنشان کرد: به نظر می رسد امروز که انسجام عملی و نظری میان همه قوا و سایر بخش های کشور بیشتر از گذشته می باشد، هیچ بهانه و توجیهی در باب عدم گره گشایی از مشکلات کشور پذیرفته نیست و انتظار این است که از این فرصت برای کاستن از گرفتاری ها و رنج های مردم استفاده شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به مردم کشور گفت: ما نمایندگان مجلس یازدهم که مقام معظم رهبری از آن به عنوان امید و انتظار نام بردند، ضمن تعامل و همراهی در جهت تحقق برنامه ها و اهداف دولت به شما اطمینان می دهیم که با دولتمردان عقد اخوت نبسته ایم و هیچ گونه قصور و کم کاری را نمی پذیریم و در راستای وظایف نظارتی و دفاع از حقوق شما از اهرم های قانونی استفاده خواهیم کرد.

نماینده مردم دهلران و دره شهر در مجلس در رابطه با مشکلات استان ایلام بیان کرد: در این ایام حال و روز ایلام قهرمان خوب نیست و رتبه اول خشکسالی کشور با کاهش بارندگی ۴۶ درصدی را دارد و به این دلیل کشاورزان با مشکل مواجه بوده و دامداران به علت گرانی و کمبود نهاده های دامی دارو و عدم صادرات قادر به نگهداری دام هایشان نیستند.

علیزاده همچنین خواستار تکمیل پروژه های نیمه تمام و بهبود وضعیت راه های مواصلاتی حوزه انتخابیه اش شد و گفت: متاسفانه ایلام در همه دولت ها مورد کم لطفی و بی مهری قرار گرفته است و می طلبد که دولت سیزدهم ایلامی هایی را که رتبه سوم مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ را کسب کردند، با نگاه ویژه ای ببیند.

وی در پایان خطاب به رئیس جمهور ضمن قدردانی از تلاش های مجموعه دولت، گفت: عملکرد برخی از اعضای دولت در ماه های گذشته نشان می دهد چاره ای جز انجام تغییرات و استفاده از افرادی با ظرفیت و توانمندی بالاتر نیست. بنابراین پیشنهاد می کنم به منظور جلوگیری از اتلاف وقت سریعا تصمیمات مناسب در این خصوص اتخاد شود./ منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها