خبر به روایت «فردا»

ائتلاف علیه شفافیت/ همدلی دولت و مجلس/ برجام در وقت اضافه

کد خبر: 1141607

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ائتلاف علیه شفافیت/ همدلی دولت و مجلس/ برجام در وقت اضافه

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ رئیسی و بانیان وضع موجود

«اعتماد» تیتر و عکس امروز خود را به موضوع افزایش جمعیت اختصاص و از عواقب پیگیری این موضوع در صورت فراهم نبودن زیرساخت‌ها هشدار داده است. اعتماد با تیتر «افزایش جمعیت، مهم زیرساخت، مهم‌تر» نوشته: «به دلیل فقدان زیر ساخت رفاه اجتماعی افزایش جمعیت به افزایش فقر منجر می‌شود».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری اما با طرح این سوال که «چرا دولت سیزدهم روی کلیدواژه «بانیان وضع موجود» اصرار می‌ورزد؟» تیتر زده «داستان رئیسی و بانیان و وضع موجود». متن گزارش البته نکته خاصی ندارد غیر روایت آنچه تا حالا رئیسی درباره بانیان موجود گفته و آنچه رسانه‌های اصولگرا درباره تغییر مدیران نوشته‌اند.

اعتماد

جوان/ شفافیت مات!

«جوان» که انگار از مصوبه دیروز مجلس خوشش نیامده، با تیتر «شفافیت مات!» نوشته: «از هفته‌های قبل قرار بود در ماه رمضان شاهد در دستور کار قرار گرفتن طرح شفافیت باشیم. دیروز این اتفاق افتاد و پس از ماه‌ها معطلی، ناگاه نمایندگان مجلس طرح را به شکلی دوفوریتی مطرح کردند و دوفوریت آن هم رأی آورد. اما این طرح جدید است و علاوه بر مجلس، شامل دو قوه دیگر و دستگاه‌های اجرایی هم می‌شود. از سویی، مخالفانی دارد که با اصل شفافیت مخالف نیستند، بلکه نسبت به جزئیات طرح ایراد و اشکال دارند. از جمله اینکه چرا اختیار تعیین اطلاعات قابل انتشار را به رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و اختیار تعیین محرمانه اطلاعات را بدون تعیین معیار دقیق، به شورای عالی امنیت ملی سپرده است. اینگونه طرح شفافیت در یک ابهام است و چنان فوری این طرح جدید به صحن رسیده که فرصت بررسی و مداقه کارشناسان در آن هم فراهم نشده است.»

جوان

ایران/ نشست دولت و مجلس

«ایران» ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف را عکس یک کرده و تیتر زده «نه وارد حاشیه می‌شویم نه گرفتار جوسازی‌»؛ تیتری برگرفته از حرف‌های رئیس جمهور در نشست صمیمی دولت و مجلس که دیشب برگزار شد. در این گزارش آمده است: «نمایندگان مجلس روز گذشته افطار را میهمان رئیس جمهور و هیأت دولت بودند، ضیافتی که هم رنگ و بوی سیاست داشت و هم طعم همدلی و همکاری. بویژه اینکه اظهارات و مواضع دو طرف این ضیافت، بویژه رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی نشان داد که همسویی و همدلی، اصلی‌ترین رویکرد و نقطه اتصال و اشتراک پاستور و بهارستان است. ... در دوره فعالیت دولت سیزدهم، کمترین اصطکاک یا چالشی میان قوه مجریه و دیگر قوا مشاهده یا گزارش نشده است. این همدلی و هم افزایی را می‌توان دستاورد دولت سیزدهم نیز تلقی کرد ... میزبانی دولت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نقطه اوج ارتباط دو قوه است.»

ایران

کیهان/ ایران توانست، آمریکا نتوانست

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر دو کرده به موضوع مدیریت کرونا و البته مقایسه عملکرد ایران در این زمینه با سایر کشورها از جمله آمریکا پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «ایران توانست، آمریکا نتوانست» نوشته: «نگاهی به سیر بیماری و مدیریت کرونا در ایران و مقایسه آن با یکی از مدعیان جهانی یعنی آمریکا نشان می‌دهد که با توجه به همه جوانب کشورمان در مدیریت کرونا از آمریکا موفق‌تر بوده است. ... این روزها در شرایطی که تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در ایران به زیر 30 نفر رسیده است و اکثریت مردم کشور واکسینه شده‌اند، در آمریکا در روزهای گذشته با وجود روند نسبتا کاهشی همچنان روزانه کم و بیش حدود 300 تا500 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و البته بسیاری از ایالت‌ها نیز از بیان آمار روزانه فوتی‌های کرونا خودداری می‌کنند. بنا به اعلام مؤسسات بهداشتی آمریکا، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر این کشور ۲۷ درصد افزایش یافته است.»

کیهان

دنیای اقتصاد/ پاسخ معمای نقدینگی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با اشاره به پژوهش‌های بانک مرکزی درباره راهکارهای خروج از باتلاق نقدینگی، نوشته: «بحث نقدینگی در اقتصاد ایران به یک معما تبدیل شده است؛ درحالی‌که رشد بالای نقدینگی در کشور ناشی از رشد پایه پولی و اعتبارات بانک‌ها، منجر به استمرار تورم بالا در کشور شده است، از سوی دیگر، بخش تولیدی نیز یکی از اصلی‌ترین مشکلات خود را کمبود نقدینگی و دسترسی سخت و محدود به اعتبارات بانک‌ها عنوان می‌کند. در این وضعیت، شرایط حاکم بر اقتصاد ایران نیز باعث جذاب‌تر شدن فعالیت سفته‌بازی نسبت به فعالیت‌های مولد شده است. حال سوالی که مطرح است این است که آیا می‌توان نقدینگی را در راستای رسیدن به اهداف کلان مدیریت کرد؟ بازوی پژوهشی بانک مرکزی در یک گزارش تحلیلی، راه‌حل معمای دوسرباخت نقدینگی را تشریح کرده است. از نگاه این گزارش، بحث نقدینگی باید در دو سطح کلان و خرد تفکیک شود.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ موقعیت مهدی

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود به اوضاع و احوال مذاکرات پرداخته و با اشاره به اینکه گفته می‌شود آمریکایی‌های پیشنهاد تازه‌ای ارائه نخواهند کرد، تیتر زده «برجام در وقت اضافه!»

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به ورزش و بازی مهدی طارمی اختصاص داده و با تیتری که برگرفته از فیلم موفق و مورد توجه «موقعیت مهدی» است، نوشته: «این از شانس بد پیام نیازمند بود که در بدترین موقع ممکن درست بعد از اهانت یک روزنامه‌نگار به مهدی طارمی، برابر او ظاهر شد. تاوان خشمگین کردن مهاجم ملی‌پوش ایران، یک آتش بازی تمام‌عیار بود. چه کسی باور می‌کرد پورتو 7 بر صفر از سد رقیب بگذرد و طارمی با هت‌تریک پرفکت (زدن ۳ گل با پای چپ و راست و ضربه سر) و یک پاس گل، اینچنین کوبنده ظاهر شود؟ این خوشبختی ما است که یکی از آماده‌ترین مهاجم‌های حال حاضر اروپا یک ایرانی است.»

وطن امروز

سازندگی/ هتک حرمت در مسجدالاقصی

«سازندگی» جلد امروز خود را به مسجدالاقصی داده و با اشاره به اینکه برای دومین بار در روزهای اخیر مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته، نوشته: «بر اساس تفاهمی دیرین یهودیان مجاز هستند از کوه معبد حرم شریف بازدید کنند اما از برگزاری مراسم دعا منع شده‌اند، اما در سال‌ای اخیر گروه‌های بزرگی از صهیونیست‌ها با همراهی پلیس از این مکان دیدار کرده‌اند. اقدامی تحریک‌آمیز که خشم فلسطینی‌ها را بر انگیخت. ناظران می‌گویند افزایش تعداد بازدیدکنندگان در این مکان مقدس این نگرانی را میان فلسطینی‌ها افزایش داده که رژیم اسرائیل در تلاش برای طراحی توطئه‌ای است برای تصرف مسجدالاقصی و با تقسیم این مکان مقدمس، در واکنش به رخدادهای صبح جمعه، صدها فلسطینی در اعتراض به خشونت اعمالی رژیم اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه به خیابان آمدند و با سردادن شعارهایی خواستار حمایت اعراب و جهان از فلسطینی‌ها شدند.»

سازندگی

صبح نو/ ائتلاف علیه «شفافیت»

«صبح نو» جلد امروز خود را به سردار شهید حجازی داده و گفت‌وگویی دارد با فرزند او که از نقش وی در جبهه مقاومت می‌گوید. تیتر هم زنده «فرمانده استراتژیک». این روزنامه اصولگرا اما در گزارش دیگری به داغ‌ترین بحث پارلمانی دیروز یعنی تصویب دو فوریت طرح شفافیت قوا پرداخته است. صبح نو با اشاره به اینکه «تصویب طرح شفافیت قوای سه‌گانه، مدعیان عدالت‌خواهی و رادیکال‌های دو جناح را همصدا کرد» از «ائتلاف علیه شفافیت» نوشته است. 

این روزنامه اصولگرا البته اشاراتی هم به تذکرهای نمایندگان مجلس درباره مهار گرانی دارد. همچنین سرمقاله خود را به چگونگی و راهکارهای درمان اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم اختصاص داده است.

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها