خبر به روایت «فردا»

شفافیت در مجلس/ پایان مذاکرات؟/ فاجعه ترافیک

کد خبر: 1134676

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

شفافیت در مجلس/ پایان مذاکرات؟/ فاجعه ترافیک

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

جوان/ پایان مذاکرات

«جوان» ماهوره «نور» که دیروز به فضا فرستاده شد را عکس یک کرده و تیتر زده «تماشای زمین با «نور» ایران». این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگر هم از «پایان مذاکرات در وین» نوشته. در این گزارش آمده است: «اگرچه هنوز زود است بگوییم مذاکرات وین به صورت کامل به پایان رسیده است، اما با استناد به اظهارات مقامات غربی و بررسی رفت و آمد‌ها در وین، می‌توان گفت مذاکرات به مراحل نهایی خود بسیار نزدیک شده است و نهایی شدن توافق در وین بستگی به تصمیمات سیاسی طرفین توافق دارد. هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات وین دیروز اعلام کرده رایزنی‌ها به مرحله پایانی خود رسیده و دیگر «هیچ گفت‌وگوی رسمی یا کارشناسی برگزار نخواهد شد.» نماینده اروپا با اعلام پایان رایزنی‌ها، به صورت تلویحی گفته است بعد از این، آنچه سرنوشت توافق هسته‌ای را تعیین می‌کند، تصمیماتی است که در حوزه سیاسی باید اتخاذ شود.»

جوان 18 اسفند

اعتماد/ رنج کولبران

«اعتماد» تیتر و عکس یک امروز خود را به کولبران و «رنجی که به کول می‌کشند» اختصاص داده است. بنفشه سام‌گیس در این گزارش از «از مردمان روستایی که کولبر می‌زاید» نوشته که خواندنی است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که درباره میزان مزد سال جدید نوشته، 5 دلیل آورده برای دلخوش نبودن به مزد 1401 : دلیل اول: مخالفت جامعه کارفرمایی، دلیل دوم: اقتصاد دولتی و جامعه کارفرمایی، دلیل سوم: تجربه گذشته ، دلیل چهارم: خط فقر خیلی بالاست، دلیل پنجم: زمزمه مزد منطقه‌ای. در این گزارش آمده است: «مطابق گفته‌های علی اصلانی، عضو کانون عالی شورای کار در سال 99 نزدیک به ۱۰ میلیون نفر کارگر زیرزمینی وجود داشته است. کارگرهایی که هیچکس بر حقوق آنها نظارت نمی‌کند و همه‌شان از حداقل مزد تعیین‌شده هم حقوق کمتری می‌گیرند. بعضی‌ها ماهانه ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان دستمزد دارند. مزد منطقه‌ای تیر خلاصی است بر این کارگران که در کارگاه‌هایی بدون بیمه و با حداقل دستمزد به «بهانه منطقه‌ای » بودن، فعالیت کنند.»

اعتماد 18 اسفند

کیهان/ کارنامه موفق دولت سیزدهم

«کیهان» عکس یک امروز خود را به ماهوار «نور» که سپاه دیروز به فضا فرستاد، اختصاص داده اما در گزارشی که تیتر یک شده طبق روال روزهای اخیر به شرح موفقیت‌ها دولت پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «90 میلیارد دلار تجارت خارجی بدون برجام» نوشته: «اظهارات سخنگوی دولت درباره رشد 40 درصدی تجارت خارجی دولت سیزدهم و همچنین بازگشت 73 درصدی ارز حاصل از صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد آنچه در دولت قبل تحت عنوان وابستگی همه مسائل کشور به موضوع پذیرشFATF و برجام معرفی می‌شد، تنها یک دیوار ذهنی بوده که احتمالاً مقاصد سیاسی یک جریان خاص را پیگیری می‌کرده است.»

کیهان در گزارش دیگری هم با استناد به مصاحبه کاترین شکدم با بی‌بی‌سی تیتر زده «داستان‌سرایان پروژه «شکدم» رسوا شدند؛ نوبت برخورد قاطع قضایی است» و نوشته: «نقشه مشترک جریان انحرافی و مدعیان اصلاحات شکست خورد».

کیهان

شرق/ همچنان مستثنا از شفافیت

«شرق» مصوبه دیروز مجلس درباره شفافیت را کافی ندانسته و در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، با اشاره به اینکه «ثبت ماهانه حقوق نمایندگان و مدیران مجلس به استثنای شورای نگهبان و مجمع‌ تشخیص‌ در سامانه پاکنا الزامی شد» و با عنوان «همچنان مستثنا از شفافیت» نوشته: « مجلس‌یازدهمی‌ها که در دومین سال فعالیت خود در بهارستان ماه‌هاست تن به بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان نداده‌اند، در‌نهایت تصمیم گرفتند یک گام رو به جلو بردارند تا حداقل میزان دریافتی‌شان در سامانه‌ای که برای این منظور طراحی شده، منتشر شود. هرچند شفافیت، ‌یعنی همان کلید‌‌واژه‌ای‌ که بارها نمایندگان مجلس یازدهم در سخنانشان به آن استناد کرده و وعده آن را داده‌اند، با عدم بررسی و تصویب طرح شفافیت آرا‌ مغفول مانده است و شفافیت حقوق، آن‌هم با حفظ استثناهای موجود در قانون به‌معنای تحقق کامل شفافیت در بهارستان نیست.»

شرق 18 اسفند

وطن امروز/ تقویت قدرت سپاه

«وطن امروز» ارسال ماهواره «نور 2» به فضا را با متفاوت‌ترین تیتر پوش داده و درگزارشی با عنوان «نور علی نور» نوشته: «اردیبهشت سال گذشته بود که نخستین ماهواره نظامی ایران با نام «نور» از ماهواره‌بر ۲ مرحله‌ای قاصد با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره نظامی با واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی روبه‌رو شد. ... سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز درباره ماهواره نظامی «نور یک» گفته بود: این ماهواره‌بر تفاوتی با کارهای گذشته دارد و آن هم این است که پیشران آن از نوع ترکیبی سوخت مایع و جامد است. این پیشران همان پیشران با بدنه غیرفلزی و کامپوزیتی (موتور فضایی سلمان) است که چندی قبل رونمایی شده بود.  با این اوصاف پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور2» در فاصله زمانی کمتر از 2 سال را می‌توان گامی برای تقویت قدرت سپاه پاسداران در عرصه فضایی دانست.»

وطن امروز 18 اسفند

آفتاب امروز / فاجعه مدیریتی

«آفتاب یزد» عکس یک امروز خود را به ترافیک وحشتناکی که روز دوشنبه در تهران تجربه شد، اختصاص داده و تیتر زده: «فاجعه مدیریتی در تهران». این تیتر را البته از تذکر احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران به آقای شهردار وام گرفته است. در این گزارش شرحی از واکنش شورایی‌ها و نظرات و انتقادات برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری شده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در گزارشی که تیتر یک کرده سراغ «شفافیت» و به رغم مصوبه دیروز برای شفاف شدن میزان حقوق نمایندگان، همچنان ناراضی است! و مجلس را هم متهم می‌کند تحت فشار افکار عمومی به این شفافیت راضی شده! حال آنکه حتی اگر این طور باشد، اقدام مجلس در راستای احترام به افکار عمومی قابل تحسین است نه تخریب. آفتاب یزد با عنوان «شفافیت از سر اجبار» نوشته: «روز گذشته در دقایق پایانی بررسی بودجه ۱۴۰۱ با فشار افکار عمومی نمایندگان مجبور شدند دست به اصلاح بزنند تا حقوق آنها همچون سایر ارگان‌ها به صورت شفاف منتشر شود!»

آفتاب یزد 18 اسفند

ایران/ پرونده مفتوح مذاکرات

«ایران» «پایان مذاکرات در سطوح سیاسی و فنی» را ادعای هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات دانسته و نوشته: «هرچند به ادعای نماینده اروپا، مذاکرات دیپلماتیک و کارشناسی برای احیای برجام در وین بسته شده،  اما پرونده آن تا زمانی که سکوت واشنگتن و برلین، لندن و پاریس شکسته نشود و تصمیم نهایی برای تحقق متن نهایی توافق احتمالی گرفته نشود، همچنان مفتوح است.»

در این گزارش آمده است: «متن احتمالی برآمده از مذاکرات چهار ماهه ایران و کشورهای طرف مقابل که تصمیم‌گیری سیاسی کشورهای طرف مذاکره آن را به یک تفاهم جدید تبدیل خواهد کرد باید متناظر بر چند خواسته اصلی ایران از جمله رفع همه تحریم‌های برجامی و فرابرجامی مغایر با برجام، سنجش اقدامات اعلامی طرف‌های مقابل در یک فرایند مبتنی بر راستی آزمایی، دریافت ضمانت قابل اتکا به‌عنوان مانعی در برابر تکرار بدعهدی دولت امریکا و در نهایت پایان ادعاهای سیاسی آژانس با اتکا به استنادات جعلی محافل غربی-صهیونیستی باشد».

ایران 18 اسفند

آرمان ملی/ انفجار گرسنگان

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با  مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس که با تیتر «بیکاری، صعودی - فقر، افزون‌تر؛ انفجار اجتماعی در راه است؟» عکس یک شده، اقلیما در این مصاحبه می‌گوید: «در ماه‌های گذشته هر روز یک بخش از جامعه نسبت به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. معلمان و بازنشستگان ازجمله گروه‌هایی بودند که نسبت به وضعیت معیشتی خود اعتراض داشتند. این وضعیت درباره دیگر گروه‌های شغلی نیز وجود دارد. مردم نیز توانایی تحمل این وضعیت را ندارند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند باید منتظر انفجار گرسنگان در جامعه باشید. تردید نکنید که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند اگر امسال انفجار گرسنگان صورت نگیرد در سال آینده صورت خواهد گرفت.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود نیز از بالا گرفتن اختلافات بین شورای شهر و شهرداری تهران گفته و نوشته: «بالاخره همکاری‌های شهرداری تهران و وزارت مسکن و شهرسازی، صدای شورای شهر را درآورد و رئیس شورای شهر با انتقاد از برخی تفاهم‌نامه‌ها که بدون اطلاع این شورا به امضا می‌رسد تهدید به شکایت و مداخله مراجع قضائی کرد.»

آرمان ملی 18 اسفند

صبح نو / تصمیم راهبردی

«صبح نو» تصویری از مذاکره علی باقری و اولیانوف را برای جلد امروز خود برگزیده و به بررسی این موضوع پرداخته که «واکنش ایران به تغییر معادلات جهانی و خواست تضمین روسیه از آمریکا چگونه باید باشد؟» در پاسخ نیز از اهمیت تصمیم راهبردی می‌گوید. 

این روزنامه اصولگرا در گزارشی دیگری به مجلس و بررسی‌های بودجه‌ای که دیروز به پایان رسید، پرداخته است. صبح با اشاره به تصمیم دیروز نمایندگان برای شفاف شدن حقوق‌شان تیتر زده «مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد».

صبح نو همچنین سخنان دیروز رئیسی در اجلاسیه خبرگان را با تیتر «نگاه دولت به شرق نیست» پوشش داده است.

صبح نو 18 اسفند

سازندگی / سایه جنگ بر مذاکرات

«سازندگی» سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه را عکس یک کرده و تیتر زده «سایه جنگ بر مذاکرات». این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به این نکته که « تحولات جنگ اوکراین، مذاکرات وین را تحت تاثیر قرار داده» پرسیده «آیا سفر یک روزه علی باقری‌کنی به تهران متاثر از سخنان لاوروف و درخواست تضمین روسیه از غرب است؟» ساناز نفیسی در این گزارش نوشته: «ناظران می‌گویند این پیشنهاد می‌تواند با توجه به نقش متوازن‌کننده روسیه در روند رایزنی‌ها، فرآیند مذاکرات را پیچیده‌تر کند؛ آن هم در شرایط کنونی که به گفته مقام‌های رسمی کشورمان حل بسیاری از موضوعات حساس باقی‌مانده در گرو تصمیم‌های سیاسی است. یکی از کارشناسان فعال در گروه‌ بین‌المللی بحران بر این باور است تقاضای اخیر روسیه شاید در بازه زمانی کوتاه نتواند به نتایج رایزنی‌های 11 ماهه تهران و قدرت‌های جهانی آسیبی وارد کند، اما تفکیک مقوله احیای برجام و بحران اوکراین برای بازه زمانی طولانی مدت تقریبا غیر ممکن است.»

سازندگی 18 اسفند


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها