«فردا» گزارش می‌دهد

چرا اصلاح‌طلبان دولت سایه تشکیل نمی‌دهند؟

کد خبر: 1142644

جریان اصلاحات که به خاطر مواجه بودن با چالش‌های درون جریانی متعدد دچار رخوت و حاشیه نشینی شده، عدم تشکیل دولت در سایه و سیاست‌ورزی از این را هم گردن رقبای خود می‌اندازد!

چرا اصلاح‌طلبان دولت سایه تشکیل نمی‌دهند؟

گروه سیاست سایت فردا - دلیلش ضعف تحزب باشد یا هر موضوع دیگری؛ نتیجه این است که تشکیل دولت سایه در کشور اغلب در حد حرف مانده است. حتی وقتی سعید جلیلی هم دولت در سایه تشکیل دارد و جلسه گذاشت و سایت راه انداخت و ... هم دولت در سایه او خروجی ملموسی نداشت! 

ظرفیت اصلاح‌طلبان اما اینطور که به نظر می‌رسد در این زمینه به مراتب کمتر است زیرا تا حد تشکیل دولت سایه هم‌ردیف آنچه اصولگرایان درست کرده بودند هم توانمند نبوده است. خودشان البته این ضعف را نادیده گرفته و مثل همیشه همه چیز را گردن فضای سیاسی کشور و نهادهای نظارتی انداخته و مدعی هستند که فرصتی به آنها داده نمی‌شود! 

شاهدش همین اظهارات اخیر محمد رضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در نشست رمضانی با حضور خبرنگاران در پاسخ به سوال خراسان درباره احتمال تشکیل دولت سایه از سوی اصلاح‌طلبان اظهار کرد:متاسفانه کوچک ترین نظر مخالف تحمل نمی‌شود. معمول است که مهم ترین مسئله هر دولت جدیدی، نفی دولت قبلی است و این روند زنجیروار ادامه می‌یابد. کدام دولتمرد با دولتمردان قبلی تعامل داشته است؟ به نظرم آمادگی برای تشکیل دولت در سایه وجود ندارد.در همه دولت ها بارها اعلام کردیم که حاضر هستیم در قالب بنیاد امید ایرانیان، چالش‌ها و مشکلات را بررسی کنیم  و به دولت ها کمک کنیم اما هیچ کس توجهی نکرد. 

او در حالی تحمل نشدن مخالفت‌ها را بهانه می‌کند که اساسا در جبهه اصلاح‌طلبی ظرفیت لازم برای این کار وجود ندارد. آنها از یک سو با چالش ریزش سرمایه اجتماعی مواجه هستند و بر سر راهکاری برون رفت از این بحران اختلاف نظر دارند. از سوی دیگر درباره رهبری جریان اصلاحات و سازوکار انتخاباتی خود اختلاف نظر دارند ، اختلافاتی که در جریان انتخابات اخیر بروز و ظهور داشت و دیدیم که چطور بخشی از اصلاح‌طلبان بر طبل عدم شرکت در انتخابات می‌کوبیدند و برخی دیگر به حمایت از همتی راضی شده بودند. 

نکته قابل توجه اما اینجا است که اصلاح‌طلبان باخت خود رقابت‌های انتخاباتی اخیر را گردن نهاد نظارتی انداخته و مدعی بود که نامزدهایشان رد صلاحیت شده‌اند. حال اما با وجود اینکه تشکیل دولت در سایه نیاز به انتخابات و تایید صلاحیت و این حرف‌ها ندارد و با این کار می‌توانند خیلی ساده ایده‌ها و حرف‌های خود را با جامعه و حتی با دولت مستقر در میان بگذارند، حاشیه نشینی پیشه کرده و این رخوت را هم به گردن جریان رقیب می‌اندازند!

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها