رونق چشمگیر بورس پس از سقوط بزرگ در سال 99

کد خبر: 1142843

با شیرین شدن کام سهامداران در اولین ماه از سال جدید، بازار بورس با 11 درصد بازدهی در جایگاه نخست بازارهای مالی قرار گرفت.

رونق چشمگیر بورس پس از سقوط بزرگ در سال 99

با شیرین شدن کام سهامداران در اولین ماه از سال جدید، بازار بورس با 11 درصد بازدهی در جایگاه نخست بازارهای مالی قرار گرفت.

به گزارش روزنامه ایران، سال جدید برای بازار سهام خوش یمن بود و بورس توانست با پشتوانه بنیادی مناسب رشد خود را که از ماه‌های پایانی ۱۴۰۰ آغاز شده بود‌، ادامـه دهـد. در این ماه بازار سهام با بازدهی حدود ۱۱ درصدی‌، بالاتر از بازارهایی مانند طلا و ارز‌، درجایگاه نخست بالاترین بازدهی ماهانه بازارهای مالی ایستاد.

نسبت‌های پایین ارزندگی سهام در کنار افزایش قیمت تولیدات و بازشدن تدریجی درهای صادرات برای ایران که بر رشد قابل توجه درآمد شرکت‌های بورسی دلالت داشت‌، عواملی بود که شرایط را برای یک رشد مناسب‌، مهیا می‌ساخت. از این رو در این گزارش به مرور کلی مهم‌ترین وقایع مربوط به بازار در فروردین ماه می‌پردازیم.

در این ماه شاخص کل بورس توانست با شکستن نقطه مقاومتی مهم یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی‌، جایگاه خود را در بالای ایـن عـدد تثبیت کند تا سهامداران بتوانند درماه‌های آینده با امیدواری بیشتری بـه بـازار بنگرند. ایـن سـومین بار از زمـان «سقوط بـزرگ» در سال ۱۳۹۹ است که بازار به این نقطه مقاومتی مهم حمله می‌کند. هرچند که در دو بار گذشته شاخص نتوانست در بالای یک میلیون و ۵۰۰ هـزار واحـد دوام آورد اما انتظار می‌رود با بهبود شاخص‌های بنیادی‌، این بار بازار عملکرد بهتری را از خود برجای گذارد.

با پیگیری‌های قوه قضائیه در سال گذشته‌، مسئولان بازار برآن شدند تا عمق مظنه‌های خرید و فروش را تا عدد ۳۰ افزایش دهند. این اتفاق که به سهامداران توانایی رصـد بـخـش زیادی از سفارش‌های خرید و فروش را می‌داد منجر به شفافیت بیشتر معاملات و کاهش احتمال تقلب شد.

در سال‌های گذشته و با شروع سقوط قیمت‌ها در سال ۱۳۹۹‌، سیاست‌هایی درخصوص کاهش دامنه نوسان قیمت سهام در بازارهای مختلف اعمال شد که همواره با نقدهایی از طرف کارشناسان بازار روبه رو می‌شد. به نظر این کارشناسان وجـود دامنه محدود نوسان‌، نه تنها هیچ کمکی به کاهش هیجانات در بازار نمی‌کند بلکه با کاهش نقدشوندگی و فرسایشی شدن اصلاح قیمت‌هـا‌، جذابیت سهام را کاهـش خواهد داد.

اتفاق دیگری که در فروردین ماه شاهد آن بودیم‌، استقبال سهامداران از سهام شرکت‌های با بنیاد مناسب بود. آمار نشان می‌دهد که در این ماه سهامی که درصد روند سوددهی مناسب و درصد تقسیم سود بالایی داشته‌اند بیشتر از دیگر سهام بازار مورد استقبال سهامداران خرد قرار گرفته‌اند. این اتفاق می‌تواند خطر ایجاد حباب و بروز رفتار هیجانی در بازار را کاهش دهد و رفتار عقلایی را در بازار افزایش دهد./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها