بلینکن: روسیه مانعی برای بازگشت به پایبندی به برجام نیست

کد خبر: 1143805

وزیر امور خارجه آمریکا در یک جلسه استماع در مجلس نمایندگان روز پنجشنبه تصریح کرد که روسیه در حال حاضر مانعی برای بازگشت به پایبندی برجام نیست.

 بلینکن: روسیه مانعی برای بازگشت به پایبندی به برجام نیست

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در یک جلسه استماع روز پنجشنبه تصریح کرد که روسیه در کنار چین و اتحادیه اروپا به پیشرفت مذاکرات با ایران در وین کمک می‌کند و در حال حاضر مسکو مانعی برای بازگشت دوجانبه به برجام نیست.

بلینکن که در جلسه‌ای در مجلس نمایندگان برای بررسی لایحه بودجه وزارت خارجه آمریکا در سال مالی 2023 حضور داشت گفت: «درباره روسیه، همان‌طور که می‌دانید، این کشور در کنار اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین یکی از طرف‌هایی بوده که به مذاکره بر سر توافق اصلی کمک کرده است. روسیه همچنان بخشی از آن گروه است.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به جنگ اوکراین تصریح کرد: «از زمان آغاز تجاوز [روسیه به اوکراین] مسکو گام‌هایی در داخل مذاکرات برای پیچیده‌تر کردن امور برداشت اما بقیه کشورها در آن گروه آن گام‌ها را پس زدند و دست‌کم الان که داریم صحبت می‌کنیم آنها مانعی برای بررسی اینکه ما می‌توانیم به پایبندی دوجانبه به برجام با ایران برگردیم نیستند.»

روسیه بعد از آغاز جنگ اوکراین گفت از آمریکا ضمانت خواسته که تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو به بهانه تحولات اوکراین، بر روابط مسکو با تهران ذیل توافق برجام اثر منفی نداشته باشد. «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه از آمریکا در این مورد ضمانت کتبی خواسته است.

مدتی بعدتر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری بعد از دیدار با حسین امیرعبداللهیان ضمن رد اتهامات مبنی بر اینکه مسکو قصد مانع‌تراشی در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دارد گفت مه روسیه از آمریکا تضمین کتبی دریافت کرده مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه مسکو مانع «همکاری‌های در چارچوب برجام» با ایران نخواهد شد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شده. شواهد گوناگون حاکی از آن هستند که عدم اراده آمریکا برای پیشرفت مذاکرات، عامل اصلی وقفه در این گفت‌وگوها بوده است. شمار زیادی از قانونگذاران آمریکایی در ماه‌های گذشته به بایدن درباره بازگشت به برجام هشدار داده‌اند.

بلینکن در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: «وقتی که بحث به توافق هسته‌ای ایران می‌رسد، این هنوز چیزی است که ما بر سر آن تعامل می‌کنیم تا ببینیم می‌توانیم به پایبندی دوجانبه برسیم یا نه. می‌خواهم این را به شما بگویم که مسئله موجود در اینجا دیگر یک بحث فرضی نیست، چون دیده‌ایم شرایط در زمان اجرایی شدن توافق و بدون اجرا شدن آن چه تفاوتی دارند. می‌توانم این را بگویم که از نظر منافع آمریکا و امنیت آمریکا وضعیت برای ما چه از نظر برنامه هسته‌ای ایران و چه از نظر رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و خطرناکش با این توافق بسیار بهتر از بدون آن است.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها