فردا گزارش می‌دهد؛

مورا چه در چنته دارد؟

کد خبر: 1145332

قرار است هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در سفری چند روزه به تهران بیاید و از هم اکنون رسانه ها درباره پیشنهادهای او مشغول گمانه زنی‌ هستند.

مورا چه در چنته دارد؟

گروه سیاسی فردا: چند روز پس از آنکه آمریکا از آماده شده برای اجرای سناریوی شکست مذاکرات سخن گفت، در خبرها آمد انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا روز سه شنبه به منظور مذاکرات با مقامات ایرانی بر سر احیای برجام به تهران سفر می کند و تا جمعه در ایران می ماند.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره آماده شده آمریکا برای اجرای سناریوی شکست مذاکرات گفت: این مواضع بیشتر جریان سازی واشنگتن برای گرفتن امتیاز بیشتر از تهران است بنابراین نباید به آنها بها داد. آمریکایی ها و اروپایی ها عادت دارند زمان مذاکرات از این حرف ها بزنند.

وی افزود: نزدیک دو ماه است مذاکرات متوقف شده است و غربی ها کاری از پیش نبردند بنابراین فضاسازی رسانه ای می کنند تا از این طریق به اهداف شان برسند. الان آقای مورا به ایران می آید و دنبال آن است که ایران و آمریکا را به توافق برسر یک راه حل میانه سوق دهد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: اگر این تصور باشد که هر آنچه آمریکا می خواهد باید عملی شود یا هر آنچه ایران می خواهد باید اتفاق بیفتد، این طور نیست چون بیش از 90 درصد مشکلات بر سر راه توافق حل شده و فقط 10 درصد اختلافات باقی مانده است.

وی ادامه داد: هر چند 10 درصد اختلافات باقی مانده در پیش نویس توافق شامل موضوعات مهمی است اما به نظر می رسد نماینده اروپا دنبال طرح راه حل های جدید است، ضمن آنکه امیر قطر نیز می خواهد برای میانجگری و تسهیل روند مذاکرات می خواهد به تهران بیاید تا نهایتا گفتگوها به نتیجه برسد.

بهشتی پور اظهار کرد: اروپایی ها اعلام کردند که می خواهند راه حل جدید برای رفع اختلافات باقی مانده بدهند اما باز نکردند که این راه حل جدید چه هست. شخصا معتقدم وقتی یک دیپلمات ارشد به تهران می آید قطعا دستش خالی نیست و پیشنهاد جدیدی را به هم راه خود خواهد آورد.

وی با اشاره به گمانه زنی رسانه های غربی درباره پیشنهادهای جدید اروپا برای حل اختلافات باقی مانده در پیش نویس مذاکرات ادامه داد: نباید به این گمانه زنی ها توجه شود چون فکر نمی کنم درست باشد. اگر پیشنهاد اروپا این باشد که ایران تسلیم خواست آمریکا شود، خودشان می دانند طرح چنین پیشنهادی نتیجه نخواهد داد.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: از آنجاکه هم ایران و هم آمریکا نیاز دارند به توافقی دست پیدا کنند، در نهایت به یکسری راه حل های میانه برای رفع اختلافات شان می رسند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها