فردا گزارش می‌دهد؛

جای خالی یک امضا زیر طرح جراحی اقتصادی

کد خبر: 1147466

امروز که دولت عزم جزمی برای حذف ارز ترجیحی دارد، انتظار آن است که مشخص شود چه کسی مسئولیت این جراحی را برعهده می گیرد.

جای خالی یک امضا زیر طرح جراحی اقتصادی

گروه سیاسی فردا: دولت با هدف توزیع عادلانه یارانه بین همه اقشار مردم پروسه حذف ارز 4200 تومانی را استارت زد و عملا وارد فاز جراحی اقتصادی شد. قطعا هر جراحی درد دارد اما اگر درست انجام شود می تواند حتی جان بیمار را نجات دهد و سلامتی را به او برگرداند. امروز دولتمردان تلاش زیادی می کنند تا برای مردم از فوائد و پیامدهای مثبت این طرح در بلندمدت بگویند اما در این میان یک سئوال وجود دارد و آن اینکه مسئولیت این طرح را چه کسی به عهده می گیرد؟ شاید در ابتدا این سئوال ساده به نظر آید اما وقتی به تجربه دولت حسن روحانی در تعریف و تخصیص ارز 4200 می نگریم، پاسخ به این پرسش بسیار اهمیت پیدا می کند.

در زمانی که فنر دلار در رفت و دولت قبل در کنترل آن ناتوان نشان داد، ایده تخصیص ارز 4200 به تأمین کالاهای اساسی مطرح و در دستورکار دولت قرار گرفت تا مردم از وضعیت پیش آمده در بازار ارز لطمه نخورند اما دیری نپایید که مشخص شد با وجودی که 18 میلیارد دلار دولت ارز یارانه ای برای تأمین کالاهای اساسی به واردکنندگان پرداخت کرد، قریب به اتفاق این کالاها در بازار با قیمت آزاد به دست مردم رسید و عملا ما به التفاوت ارز یارانه ای و ارز آزاد به جیب دلالان و واسطه ها رفت. وقتی صدای منتقدان بلند شد و دولت حسن روحانی به دلیل اتخاذ این تصمیم در گوشه رینگ قرار گرفت، از درون دولت پالس هایی بیرون آمد که مسئولیت طرح تخصیص ارز ترجیحی را متوجه اسحاق جهانگیری می کرد اما اسحاق جهانگیری هیچ گاه مسئولیت این اتفاق را نپذیرفت، هر چند قرائن و شواهد نشان می دهد که ایده پرداز طرح خود او بود.

امروز نیز گرچه انتقادهایی به نحوه اجرای جراحی اقتصادی وارد می شود اما همه دولتمردان و حتی منتقدان امید دارند که دولت سیدابراهیم رئیسی به اهداف مدنظرش در حذف ارز ترجیحی برسد و حال اقتصاد کشور مساعد شود، با این وجود تنها انتظار آن است که مشخص شود چه کسی مسئولیت این جراحی را برعهده می گیرد.

در همین رابطه منصور حقیقت‌پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره طرح حذف ارز 4200 تومانی گفت: دولت حسن روحانی طرح تخصیص ارز 4200 تومانی را اجرا کرد اما امروز اعلام می شود با وجود 70 میلیارد دلار پول پاشی، این پول سر سفره های مردم نیامده است و فقط واسطه ها، دلال ها و واردکننده ها از این نوع ارز سود بردند.

وی افزود: الان هم وقتی درباره مسئول طرح تخصیص ارز ترجیحی سئوال می شود، نقل ها مختلف است، یکی از اسحاق جهانگیری نام می برد، یک دیدگاه نیز مسئول طرح را بانک مرکزی می داند، برخی نیز وزارت اقتصاد را مسئول طرح معرفی می کنند. در واقع آقایان دولت قبل مسئولیت این طرح ناموفق را به سمت همدیگر پرتاب می کنند تا تقصیر کار به گردن آنها نیفتد.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: امروز امیدوارم دولت آقای رئیسی در اجرای جراحی اقتصادی و حذف ارز 4200 موفق و مشکلات اقتصادی کشور به تبع این قضیه شود اما یک خواسته ای از آقای رئیسی دارم و آن اینکه یک امضا زیر طرح بیاندازند تا مشخص شود این طرح کیست شخص آقای رئیسی، آقای مخبر معاون اول، آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه یا جبهه پایداری؟

حقیقت پور با بیان اینکه می خواهیم مسئول اجرای طرح حذف ارز ترجیحی را بشناسیم، افزود: اسم یک نفر زیر طرح حذف 4200 بیاید که اگر چند ماه دیگر خواستیم نقد کنیم بدانیم مسئول طرح چه کسی است. انشاءالله این جراحی بتواند مریض بدحال مان را خوشحال و سرپا کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها