«فردا» گزارش می‌دهد

پیشنهاد انریکه مورا چه بود؟

کد خبر: 1147610

انریکه مورا به تهران آمد و نسبتا هم امیدوار برگشت. درباره اینکه چه گفته و چه شنیده اما حرف بسیار است. از کیهان گرفته تا پولیتیکو درباره پیام مورا نوشته‌اند.

پیشنهاد انریکه مورا چه بود؟

گروه سیاست سایت فردا - انریکه مورا معاون هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به تهران و آمد و رفت ابراز رضایت هم کرد، حتی بورل گفت که مذاکرات از سرگرفته خواهد شد. خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم در آخرین نشست خبری خود خوشبینانه حرف زد و از ارائه پیشنهادات ایران گفت. اینطور که به نظر می‌رسد و رسانه‌ها نوشته‌اند، حالا دیگر توپ در زمین امریکا است اما سوالی که درباره این سفر باقی مانده این است که پیامی که مورا آورد، چه بود؟ 

 روزنامه کیهان البته خبر داده که وی پیشنهاد قابل اعتنایی به تهران نیاورده بود. کیهان نوشته:  در حالی که نماینده اتحادیه اروپا در سفر اخیر به تهران هیچ پیشنهاد درخوری برای احیای تعهدات برجامی غرب و رفع بن‌بست موجود در مذاکرات نداشته، یک روزنامه تیتر زد «تصمیم جدی اروپا برای احیای برجام»!

این روزنامه با بی‌اراده و منفعل خواندن اروپا در برابر آمریکا ادامه داده: اولاً انریکه مورا به هنگام بازگشت و توقف در آلمان، مورد بازداشت موقت قرار گرفت؛ که میزان اهمیت قائل شدن به وی درخور اروپا را نشان می‌دهد. ثانیاً او هیچ پیشنهاد درخوری از طرف اروپا و آمریکا در زمینه لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر به همراه نداشته است.

رسانه‌های جهان نیز به این موضوع پرداخته‌اند. مثلا پولیتیکو نوشته: «مورا این پیام را به علی باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات وین منتقل کرد که آمریکا به عنوان بخشی از توافق، نام سپاه را از این فهرست خارج نخواهد کرد اما ممکن است در آینده درباره آن مذاکره کند. مورا هیچ پیشنهاد جدیدی را از سوی آمریکا مطرح نکرد. در حال حاضر، دیپلمات‌های غربی منتظر تهران هستند تا درخواست‌های بالقوه جایگزینی مطرح کرده و به واشنگتن فرصت بدهد تا درباره امتیازهای دیگری که می‌تواند بدهد، فکر کند.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها